Sida 2 av 6

Postat: ons aug 06, 2008 7:15 am
av lasse wankel
Tackar för de värmande orden :thumbright: Vi kommer bromsa nu på Lördag i RotoTesten för att sortera ut värmeproblemet samt så klart justera motorn för max effekt :twisted: Om vi får tid komer vi även att koppla in det tredje far trailing tändstiftet som styrs av ett Megasquirt samt edis. Den 4 skiviga Le Mans motorn hade 700 hk och 3 stift vilket blir 350 hk på en 2 rotors, ska väl inte vara något problem att kräma ur :lol: Ska bli intressant att se var motorn peakar nu då vi har ett nytt kortare primärrör nu samt Gene Berg 54an har 46.5 mm halsringar mot 48 mm sist. Vi bromsade sist 316 hk@9100 rpm 16/1 2005 i Per Eriksons bromsbänk :!: Det är länge sen... :roll:

/Lasse

Postat: ons aug 06, 2008 8:50 am
av JBlom
Nu har jag letat bilder på bilen men hittar inga... Har ni en sån anonym räser? :)
Skit ballt projekt.

Postat: ons aug 06, 2008 9:50 am
av lasse wankel
Det finns några bilder som Schumis Örebro tog i Kjula Söndag. Finns på Zatzy under Dragracing Mälardalen Open,1:a inlägget "Schumis foto" dragracing 4.e sidan...puuh

/Lasse

Postat: tor aug 07, 2008 2:45 pm
av magnaten
fin glykolpöl ni hällde ut på startplattan =(

Postat: tor aug 07, 2008 5:27 pm
av JBlom
Bild

Postat: tor aug 07, 2008 5:54 pm
av magnaten
måste ju bara inlägga att bilen såg mkt bättre ut när den var orange, mattsvart börjar kännas uttjatat

Postat: ons aug 20, 2008 9:03 am
av lasse wankel
Liten Update. Vi har bromsat bilen på RotoTesten och funnit en del buggar som gjort att vi måste konstruera bygga om vissa detaljer i avgas samt insugssystem. Motorn lämnade inte i närheten av de 316 hk den var bänkad till i Borlänge bänken. Bilen är iaf taggad till 9.0s :thumbright: Micke flyttar även bak tank och batteri för viktfördelningen samt mjukare fjädrar bak står på DoIt listan. Vi kommer bänka igen på RotoTesten för att hitta tillbaka till 300+ hk sen får vi se om det finns någon tävling kvar i September :?

/Lasse

Postat: lör apr 18, 2009 11:13 pm
av lasse wankel
Back in 2009 med en liten Update :D Micke har byggt nytt avgassystem, nu 3" full längd samt 1 Apple dämpare :thumbright: Även backpulsfickor har lagts in i konan mellan grenrör och avgassystem, coatat är det också. Sen har han pressat nya 50 mm fullradie trattar samt byggt en alu Airbox över 54 mm Gene Bergarn. Luft tas in i fronten via en "grytvolym" i glasfiber med anslutande 7" slang till air boxen. Batteri och tank är tillbaka flyttat till sin rätta plats d.v.s bakom bakaxeln. Drivaxlar och spole kollade, var ok. Vad som återstår är den justerbara stången som pressar ut bromsbackarna mot trumman...vi har åkt lite bakbromslöst så att säga :doh: Till sist så ska det bli en bromsning igen på Rototesten, med förhoppningsvis bättre resultat än sist :hihi: Bilder? Finns i min Canon kamera och det finns intresse från mig och Micke att lägga ut dem här på Sävar! Bara jag tar mig tid att förstå allt det där med uppladdning m.m :wink:

/Lasse

Postat: sön apr 19, 2009 6:44 am
av lasse wankel
Gör ett test så här på morgonen. Funkar det kommer det mer bilder ikväll på en RX-4. [/img]Bild
Bild :lol:

Postat: sön apr 19, 2009 7:01 am
av lasse wankel
Några bilder till. Hoppas på mindre format...Bild
Bild

/Lasse[/img]

Postat: sön apr 19, 2009 7:03 am
av lasse wankel
Hur gör man i Photobucket för att få mindre klickbara bilder :?: "Undrar oförstående"

/Lasse

Postat: sön apr 19, 2009 7:58 am
av subw000fer
lasse wankel skrev:Hur gör man i Photobucket för att få mindre klickbara bilder :?: "Undrar oförstående"

/Lasse
du klickar på "link options" som står under bilden i photobucket, kryssa i rutan för "clickable thumbnail" sen kopierar du den länken sen ;)
men enligt mig är det skönare att ha stora bilder direkt :thumbright:

Postat: sön apr 19, 2009 8:40 am
av norrback
ser ju bra ut.

svårt att kommentera när man inte har en susnig hur man optimerar en wankelmotor :)

En fråga, har man alltid en 90 graders böj på insuget? Blir det inte bättre flöde med ett rakt rör, som på en ottomotor?

Avgasporten, kör man alltid ovalport? Ingen som gör den mera fyrkantig för att snabbare öppna area? Kanske det inte fungerar så. :?:


/Andre'

Postat: sön apr 19, 2009 9:01 am
av Kadett4wd
troligtsvis flödar det väl bättre med raka rör.
men Wankelåkarna brukar köra stående förgasare.

Avgasportarna... är nog samma bekymmer som på 2taktare.
man skonar 'kolvringarna'(tätningarna) med mera ovalt utseende.

Postat: sön apr 19, 2009 9:05 am
av j björk
Neej, förminska inte bilderna! Skitjobbigt att vara tvungen att klicka upp dem för att se ord.
Perfekt i den storleken :thumbright:

Mer bilder, bilen såg ju grym ut. Motorn förstår jag inte mycket av, men det skulle vara intressant att se..