Sida 2 av 3

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: tor jan 20, 2011 2:47 pm
av Nisse977
Det blir säkert bra, får se slutresultatet sen :)

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: lör jan 22, 2011 1:59 pm
av Mikael C
Om man läser längst ner i denna verkar det göra en del ändå att ta bort styrningen.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 3&start=17

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: sön jan 23, 2011 10:36 am
av Kadett4wd
Att den med styrningen kvar flippade ur tror jag beror på att de skapat massa turbulens runt styrningen, om portningen för övrigt är lika.

när det ser ut såhär runt styrningen så anser jag det bättre.
Bild

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: sön jan 23, 2011 2:58 pm
av mattias
Original-kanalen har problem med avlösning/turbulens i inner-radien, och man kan få bort det genom att bredda kanalen för att få få flödet på sidorna av ventilen istället för rakt på där det svänger för snävt för att luften ska hänga kvar, man måste jobba mycket med sätet.

Jag spekulerar att ta bort i taket borde göra att flödet ökar där och man ökar samtidigt arean och minskar hastigheten, och därmed problemet i innerradien. Jag tycker inte det är rätt väg att gå, grytan är redan för "djup" pga hur konstruktörerna valt att fräsa ner runt ventilstyrningen och kanalen är redan "för stor", och det är ju inte dumt att behålla styrningen.

Båda metoderna ökar däremot flödet på höga lyft, precis som man såg i "differens-diagrammet" som fanns i den där andra tråden. I flödesbänken hör man hur kanalen visslar på rätt fint innan man "fixar" den, om de hörde något med bara 8" vattenpelar låter jag vara osagt men de kunde åtminstone mäta upp skillnaden.

Jag skulle vilja lägga massor av plast i grytan och i botten på kanalen, jag har provat med lera i flödesbänken och det ger sjukt mycket mer än andra ändringar och först då börjar ventilstorleken och kanalarean bli ett (tacksamt) problem.

Enklare portning jag gjorde tidigare i höst visar på skillnaden, precis som Patrick föreslog så snyggade jag bara till runt styrningen och flödade med riktig 28" vattenpelare. Linjerna "Mattias" och "Niklas steg-2" är samma portning på min egen topp och på polarens.

Bild

Bild

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: mån jan 31, 2011 7:07 pm
av Mikael C
Jag har läst din tråd Mattias ett par gånger och tittat på bilder mm på era portningar.
Hittade en intressant tråd ifrån england om en kille som testade flöden i topparna som du tydligen varit i kontakt med och som jag förstår det gör förbrännings utrymmet utformning otroligt mycket på flödet i toppen.
Med helt hemisväriskt utrymme så sjunker flödet markant.

Bild
Bild

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: mån jan 31, 2011 10:56 pm
av Erland Cox
Vill man få bra flöde på de här topparna så måste man plasta upp golvet och bakom styrningen.
Just fräsningen bakom styrningen är tråkig. 1mm större ventiler brukar kunna rätta till att grytan är för stor.


Erland

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: fre feb 04, 2011 2:26 pm
av Mikael C
Då jag tyvärr hittade en spricka i den gamla toppen vid 5ans cylinder blir det till att arbeta på en ny.

Funderar på att göra en typ haj fena runt styrningen på avgas denna gången då 731 toppen ser ut så här på avgas sidan.
Tänker även försöka kona den ut ifrån sätet till packning så som Erland beskriver.
Det känns som att 731 toppen kan behöva lite mera arbete än 885 an.
Finns det någon tanke angående den fula väggen som är på ena sidan eller finns den bara för att ha klok plats till tändstiftet?
Tankar om detta och tips?
Bild
Bild

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: tor mar 24, 2011 1:51 pm
av Tommy Luhr
Vad har ni fått ut ur dom här topparna?
Har kollat nätet osv och ingen verkar ha plastat topparna?
Många skyller på att det är ett stort arbete och att det bara gör det där "lilla" extra.
Skulle vilja påstå att det gör allt på en sådan här kanal.
Turbulensen kommer som ett brev på posten när man flödar dom.

Håller på med en topp nu som får sig en mm större ventiler och plastad botten.
Mitt mål med denna toppen är att flåsa ut runt 200cfm på den.

Flödes data jag ser säger att dom flesta toppar ligger på 180cfm med std portarea= stor
Mattias, Erland, Jens eller Norrback vad är era resultat?

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: tor mar 24, 2011 2:09 pm
av Christer
Jag gjorde en sådan topp till Limmet´s gamla bil ,med plast.
Den flödade 220cfm med +1mm ventil och plast, helt hemisfäriska förbränningsrum dock.
Jag kan posta bilder när jag kommer hem.
/Christer

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: tor mar 24, 2011 2:14 pm
av Jens Gustavsson
bara synd att de spricker så lätt inte kul om man lagt ned en massa timmar men de svarar fint på lite plast det har vi sett också.

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: tor mar 24, 2011 3:15 pm
av Tommy Luhr
Christer, bra information :)
Denna toppen är till en sugmotor och skall skonas från turbomotorns värme, men dom spricker ju standard så det är ju välldigt negativt.
Blir många timmar på denna så synd vore ju det.
Lägger upp resultat på min senare när den är klar.
Plastad idag och imorogn skall jag slipa plast och se om det räcker med en plastning (oftast inte) sen flödar vi ;)

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: tor mar 24, 2011 9:46 pm
av norrback
42
82.5
119
154
170
177
181
184


orginal ventiler, bara tillsnyggad.


sen en pirattopp:

Bild

/Andre'

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: fre mar 25, 2011 8:51 am
av Nisse977
De spricker väl om man kör dem för varma har jag uppfattat problemet till?

Jag plastade inte min topp, för jag fick reda på att man kunde göra det lite för sent i mitt bygge. Visst kan man riva isär allt och göra det nu. Men men... Vi får se. Om jag ska ha i en vassare kam nån gång så blir det nog plastning också :)

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: fre mar 25, 2011 11:56 am
av Tommy Luhr
Dom här pirat topparna du pratar på Norrback, är det nygjutningar på dom här?

Har plastat andra gången idag och innerradien ser ut att bli riktigt fin.
43mm ventiler blir monterade med 0,88 ventilsäte.
Det bästa flödet jag hittils fått med en 44mm ventil i en 531 är strax över 230cfm.

Re: Bilder på tu sågad BMW M20B25 topp, portnings idéer?

Postat: fre mar 25, 2011 7:24 pm
av Erland Cox
Den toppen jag gjorde var en M30 med 47mm:s insugningsventil.
Det är en topp till en helt standard 535 men det är alltid kul om
den går lite bättre. Jag hittade flödesvärdena:

IN 47mm
2mm 45.6
4mm 92,6
6mm 134,8
8mm 171,7
10mm 194,1
12mm 203,9
14mm 207,7 med 276 fps

UT 38mm
2mm 34,2
4mm 78,1
6mm 111,7
8mm 138,2
10mm 151,6
12mm 159,2
14mm 165,2


Erland