Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Ersviken skrev: Ujuj, alla i bjärstatrakterna verkar jaga stackars dejvan, tur man inte har allt för långt bort när det är garagebesök.
Blir det racebil till nästa sesong eller kommmer du att besikta den då också ?
Haha, ja men så seriös kommer jag inte vara =) Och hans effekt kommer jag aldrig nå, men att komma under 12 sekunder skulle vara grymt :D

Kommer besiktiga den i vinter igen! Du är välkommen på besök igen de vet du :D
Jocke E skrev:
Turbokoftan skrev: Anledningen är väl ifall man skulle rulla eller smälla med bilen, då har jag det hellre i skuffen!

Kommer snart ta itu med insidan, då åker inredning och ljudisolering ut..
ok, blire bur å grejjer i den då också? vore fränt med en äkta e34 dragster.
Blir ingen bur till att börja med, väger för mycket :hihi:

Men vem vet, kanske spårar detta ur totalt senare... :hey:
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck
Inlägg: 197
Blev medlem: mån mar 10, 2008 8:53 pm
Ort: Lit/Östersund

Inlägg av Jocke E »

hehe.. ja de hoppas jag! :thumbright: bygg dig en dragster med 4- link och typ ford 9tums bakaxel. de vore fränt! 8)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jocke E skrev:hehe.. ja de hoppas jag! :thumbright: bygg dig en dragster med 4- link och typ ford 9tums bakaxel. de vore fränt! 8)
Jo det vore tufft, men är kul och kunna åka på häng med bilen också så något 4-link eller jänkeaxel blir det inte ännu.. 8)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Här var det ett tag sedan update..

Har väl hänt en del ändå! Fått hem nya kolvar och 2,8 vev, bonusbild på kolvarna:
Bild

Även fixat H-profil stakar som är på väg hem..

Ny turbo har ramlat in också, en holset hx55! Blev glad då jag upptäckte att den passade! När jag byggde grenröret tänkte jag dra till lite inför framtida urspårning så att en hx50 skulle gå dit- och nu visade det sig att även en hx55 trivdes bra där! :thumbright:

Bilder på passningen:
Bild
Bild

Nya vs gamla (hx40), båda har #19 avgashus
Bild

I motorrummet provmonterad, kommer hända en hel del utseendemässigt där i vinter. Kommer bl.a bygga om grenröret och testa åka med dubbla HKS 50mm för att utnyttja twinentryn lite samt att det blir 4" downpipe!
Bild

Downpipen behöver växa på sig 1"!
Bild

More to come!

Hooj!
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Ser trevligt ut! Den kommer att bli arg den där!
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag skulle rekommendera en wastegate istället, med delningsvägg upp mot ventilen. Två stycken = double trouble, och trångt blir det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

mattias skrev:Jag skulle rekommendera en wastegate istället, med delningsvägg upp mot ventilen. Två stycken = double trouble, och trångt blir det.
Jo det har du nog rätt i, jag börjar nog kanske så. Testar hur det lirar med den som sitter där nu och gör bara en liten enklare ombyggnad av rören fram till den!
Senast redigerad av Turbokoftan den tis aug 26, 2008 11:14 am, redigerad totalt 2 gång.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Blev en sväng i garaget igår med! ;)

Bild

Bild

Bild



Projekt toklätt e34 here i come! :hihi:

Bonusbild på hur ett insug kan se ut efter en baksmäll på varvstoppet!

Bild

Blir till att rensa el nu sedan, funderar seriöst på att dra helt nytt elsystem i bilen då det är så mycket onödigt skräp i den!

Hej hopp!
Senast redigerad av Turbokoftan den tis aug 26, 2008 11:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jocke E skrev:
Turbokoftan skrev: Anledningen är väl ifall man skulle rulla eller smälla med bilen, då har jag det hellre i skuffen!

Kommer snart ta itu med insidan, då åker inredning och ljudisolering ut..
ok, blire bur å grejjer i den då också? vore fränt med en äkta e34 dragster.
Nu blir de bur! (4-punkts stolar och bälten osv) En enklare variant tänkte jag pröva mig på att bygga, troligen en skruvbur! :thumbright: (Denna gång tog det kortare tid än vanligt för det att spåra ur) :hihi:
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Behöver man kupéfläkt/värmepaket på besiktningen?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Turbokoftan skrev:Behöver man kupéfläkt/värmepaket på besiktningen?
Du behöver defroster iaf.
Sedan hur tolkningen ser ut vet jag ej, men någon form av varmluftsblås på rutan lär det ju gå åt.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

j björk skrev:
Turbokoftan skrev:Behöver man kupéfläkt/värmepaket på besiktningen?
Du behöver defroster iaf.
Sedan hur tolkningen ser ut vet jag ej, men någon form av varmluftsblås på rutan lär det ju gå åt.
Okej, jag får ta och hinka in värmepaket igen inför besiktningen då :)

Tack för svaret!
Evileyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Evileyer »

Turbokoftan skrev:
j björk skrev: Du behöver defroster iaf.
Sedan hur tolkningen ser ut vet jag ej, men någon form av varmluftsblås på rutan lär det ju gå åt.
Okej, jag får ta och hinka in värmepaket igen inför besiktningen då :)

Tack för svaret!
Borde det inte funka med typ biltema fläkt eller liknande :hihi:
Diesel
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Evileyer skrev:
Turbokoftan skrev: Okej, jag får ta och hinka in värmepaket igen inför besiktningen då :)

Tack för svaret!
Borde det inte funka med typ biltema fläkt eller liknande :hihi:
Haha, har även fått förslag om värmeljus osv.. :hihi:

Men jag delar nog på värmepaketet och monterar in bara fläktdelen med luftrören, sätter man dit mittkonsolen också så ser de inte att värmepaketet fattas.. :) Fort gjort!
Evileyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Evileyer »

Turbokoftan skrev:
Evileyer skrev: Borde det inte funka med typ biltema fläkt eller liknande :hihi:
Haha, har även fått förslag om värmeljus osv.. :hihi:

Men jag delar nog på värmepaketet och monterar in bara fläktdelen med luftrören, sätter man dit mittkonsolen också så ser de inte att värmepaketet fattas.. :) Fort gjort!
Haha ja värme ljus kanske kan kännas lite oseriöst ;)
Diesel
Skriv svar