Lättrycks kompressor

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

ok då är det ju bara att handla :D
ja, precis. 5000 (om man bara vill varva så lite) * 2,8 = 14000 komressor varv.. :wink:

505":an var en "kund" motor, så vi skullle bara skruva dit kompressorn och ställa in allt.... ville han ha mer mos så fick han byta pulleys själv..

blev för övrigt bra ryt i den.. dock var det redan 500hk i sugutförande men kompressorn hjälper ju till lita iaf...
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck

Inlägg av Rohden »

Hm jag har tänkt att behålla 750vacen på men jag får den inte att gå riktigt gött på tomgång, den går jämt och fint en stund för att sen gå lite upp och ner i tomgång ungefär som en vass kompressor motor för att sedan stabilisera sej igen.

Den reagerar på luftskruvarna och jag har sprejat med startgas, inre läckage?

Den har några år på nacken men den fick nya packningar, nålar, munstycken, membran, tsv m,m isamband med att jag byggde om tillskots ventilen för kompressor bruk.

Är det lönt att försöka rädda eller ska jag handla nytt
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

En 144 flyttar 144 CUI på ett varv. En fyrtaktare andas i princip halva slagvolymen varje motorvarv, alltså 175 CUI på en 350.

Med remhjul nedre 6,0" och övre 3,05" flyttar kompressorn 144*6/3.05 = 283 CUI för varje motorvarv.

283/175 = 1.62 alltså 62% mer än motorns halva slagvolym.

Det borde helt klart räcka till mer än 3 psi, det borde bli närmare 10 psi om kompressorn är helt tät invärtes och motorn inte har kam med för mycket överlapp. 5.5 psi som Holley anger låter inte helt otroligt.
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck

Inlägg av Rohden »

Det var en uträkning som heter duga :lol:
Jag lurar på om inte det kan vara läge för ett leak down test, tycker att den andas duktigt genom vevhuset.

Hur gör man ett sådant test?
Skriv svar