Sida 2 av 3
Postat: mån sep 08, 2008 10:04 pm
av T-27
Ja de är som Blown 66 säger man behöver inte ligga sömnlös bara för man inte åker 4 bult
Jag åkte 2 bultat i min gamla Monza (355) och körde 11.25@190 Km som bäst
Förresten Jag har åkt 9.27@230 i Sommar i min T-27 (468) med 2 Bultat
Dock kan man Pinnbulta (ARP) så blir det stadigare
Så det är nog lugnt för din del om det inte spårar ur mer
MVH Mats
Postat: tis sep 09, 2008 4:19 pm
av Blown66
Walle skrev:Alright, jo de e sant.. men är ju inte till nackdel
Haha, så du körde med 2-bult i raggarimpalan då du hade gammotorn?
den va frän
Lite OT, hur gåre med -59an nudå?
Jo de va en 355:a 2bult maskin.
Jodå de går åt rätt håll..
Motorn har trillat i och nu håller bakaxeln få lite rökar delar i sig så de håller för kommande däck eldning

Postat: tis sep 09, 2008 5:18 pm
av Walle
Alright, trodde de va större doningar men där ser man
visst är nya snurran hel-alu?
Ser ju ba fint ut de där, fyfan va fränt de blir!

måste nästan
komma på ett studiebesök snart
Måste säga att de suget efter kompressor blir inte mindre!
Postat: tis sep 09, 2008 10:06 pm
av Blown66
Javisst man behöver inga storkubikare
Jo de är ett dart alu block..du får komma och kolla hur de ska se ut,för kompressor måste man ha!

Postat: tis sep 09, 2008 10:56 pm
av Walle
Precis, får göra det någon dag framöver

letar just nu själv efter ett garage å flytta in i så man kan börja riva isär gammchevan
Kompressor är för män

tja
Postat: sön sep 14, 2008 9:36 pm
av evil_caddy
de är ingen som ligger på nå grejer till en chev 350 ? typ converter 3000- 3500 stallvarv
insug å nån gasare typ 850 eller liknande
rullvippor stänger och cam för område 3000 och uppåt typ
Postat: sön sep 14, 2008 10:23 pm
av Walle
Kommer snart ha en del grejer liggandes, dock bara orginal grejer.
Annars kan du kika på nitroz, där finns det en del.
Postat: tor sep 18, 2008 9:23 am
av Bozzeman
4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Massan på veven i kombination med varvet gör att påfrestningarna ökar rejält. För normalt småtrim med gjuten vev så räcker 2 bult långt.
Postat: tor sep 18, 2008 6:56 pm
av Blown66
Bozzeman skrev:4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Massan på veven i kombination med varvet gör att påfrestningarna ökar rejält. För normalt småtrim med gjuten vev så räcker 2 bult långt.
Jag har då varvat min förra 2-bultade maskin 10000rpm många gånger det var en csb med kompressor..6-700hk +250hk gas,jag hade då inga problem alls och den motorn gick flera sommrar utan större haverier. Men pinnbulta är att föredra vid 2-bult och mycke mos.
Postat: tor sep 18, 2008 11:31 pm
av Gustav
Blown66 skrev:Bozzeman skrev:4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Massan på veven i kombination med varvet gör att påfrestningarna ökar rejält. För normalt småtrim med gjuten vev så räcker 2 bult långt.
Jag har då varvat min förra 2-bultade maskin 10000rpm många gånger det var en csb med kompressor..6-700hk +250hk gas,jag hade då inga problem alls och den motorn gick flera sommrar utan större haverier. Men pinnbulta är att föredra vid 2-bult och mycke mos.
Du hade väl dessutom en "ganska" ball stål-vevaxel i den va?

Postat: fre sep 19, 2008 4:42 am
av evil_caddy
men du den csb sen måste ju ha vare rätt skoj =). men om man kör smidd vev och balansera den och vikta stakar och kolvar sen 2 bultat borde de ju hålla rätt bra på vägen . för jag e ute efter samma konsept i min amazon ( 2 - bultad csb kompressor 600-700 hk )
Postat: fre sep 19, 2008 11:08 am
av Walle
Då borde du nog pinnbulta den, eller om du har lust.. leta ett annat block
som är 4-bultat.
Postat: lör sep 20, 2008 10:32 pm
av Blown66
Gustav skrev:
Du hade väl dessutom en "ganska" ball stål-vevaxel i den va?

Jo de va ju en rökar vev

Postat: sön sep 21, 2008 12:40 am
av Walle
Ontopic
Kuggfråga

hur mycket i soppaförbrukning skiljer det ungefär mellan 9.73 komp, 218/224 kam och 10.73 komp och 230/230 kam?
Med andra ord, kommer den dra mycket mer soppa med 10.73 osv?
Tänker ha bilen som åkbil fast ändå ha lite kräm i motorn, vad tror ni?
Postat: sön dec 07, 2008 9:16 pm
av Jokern / Woodridge
Svårt, men intressant ämne.
Jag skulle tro, att det kommer att dra 1 - 2 dl/mil mer.
Det beror ju också på, vad du har, och hade för overlap (108 - 114?).
Det ökade kompet kommer ju sänka förbrukningen, och den ökade durationen kommer att öka förbrukningen.
Om det är en hydraul kam, vilket jag misstänker att det är, då skulle du kunna använda dig av Rhoads lyftare på avgas sidan.
Jag har inte testat ide'n själv, men jag ska.
En polare byggde sin motor efter mina ide'er om Rhoads på avgas sidan, men han har inte börjat använda bilen ännu.
Men motorn låter, och uppför sig väldigt snällt, trots 222 - 234 graders kam (den är bara provkörd några kortare sträckor).
Om du skulle använda Rhoads även på insugs sidan, så kan du inte ha lika mycket komp, så därför rekomenderar jag det bara på avgas sidan.
Rhoads på avgas sidan, ökar vridet på låga varv, vilket inte är helt fel, om den skall användas lite som bruksbil.
Bör sänka soppa förbrukningen en del också, hur mycket, är svårt att svara på.