Sida 2 av 15

Postat: tor feb 19, 2009 2:50 pm
av Ragtop
Fasen vikket garage. Är du själv där?

Undrar om du inte blir den första att hänga i en boxer 6:a i en T3 Ghia.

Postat: tor feb 19, 2009 9:16 pm
av HelmutSchnell
Jag och farsan är i garaget, Caben är hans.

Por6a i T34 finns redan, i Australien, men på denna sida av pölen är jag nog bland dom första.

/Stefan

delar

Postat: lör feb 21, 2009 11:08 am
av ris3t
om du behöver delar till type 34an så har ja de mästa har två st bilar en av dom helt i delar

Postat: sön feb 22, 2009 11:37 am
av HelmutSchnell
Framkofångare, mittendelen och höger sida, oavsett skick.

Nåt du ligger på?

//Stefan

Mm

Postat: sön feb 22, 2009 7:14 pm
av ris3t
ja de har ja nog

Postat: sön nov 08, 2009 8:34 pm
av HelmutSchnell
Ghian står och väntar på husses kärlek, dock kommer annat mellan hela tiden...
Flytt från ett hus till ett annat, för att sen flytta från det huset ögonaböj fast själv denna gång, flytta runt lite för att numera husera med ny sambo på ytterligare ett nytt ställe..... Sånt tar tid....

Nåja, även i garaget så har energin lagts på annat...
Blev en pickis som fick kärlek istället för Ghian denna vinter....

Skulle bara avfetta och prima den var tanken, men saker blir inte alltid som man tänkt sig.....

Kylaren

Bild
Bild

Fälgarna provmonterade

Bild

Lucka för att komma åt motor, kylning etc...

Bild

Framvagn sänkt, primad och lackad.

Bild

Luckan har ett huvlås monterat och det blir gasdämpare till den, måste bara montera flakbotten så jag vet hur mycket den kommer att väga.

Motor blir en B230, vilket kommer att få mången kommentar, men jag ska köra året runt och har dålig erfarenhet av 112hästars VW-motorer.....

Blir toppen med svenska hästkrafter!!!

Värmepaket och motor kommer från Volvo 740, den kommer även att donera huvudbromscyl samt oken till framvagnen. Söker ventilerade framskivor, nån som har något tips?
Bak blir det skivor från Mercedes samt ok från Audi A4.

Bild på fälg önskades, tog en med mobilen igår....

Bild

Rullade ut bilen till tvätten och avfettade undersidan.
Blåste sen rent med rotormunstycket.

Bild

Sen tillbaks till mekplatsen och lyfta i Volvorovan.

Bild
Bild

Blev för tight, måste bocka nya förstyvningsplåtar i luckan, så att förgasaren och oljepåfyllningen går fria.

Bild

Eftersom kylaren hamnade där tanken satt så fick den flytta på sig.

Bild

Ska korta röret och köpa en siliconslang 90graders.

Bild

Nu återstår att få tanken fri från hål, alt skaffa en annan tank, samt tillverka fästen likt original.

Bild

För att få bort folkracelooken som oftast finns på VW med Volvosnurra så klädde jag in motorn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Eftersom värmepaketet hamnar under flaket så behövs ett luftintag till det.
Min sidolucka var riktigt dålig i underkant så den fick donera sitt galler.

Bild

Bild

Efter blästring.

Bild

Blir en 125mm slang mellan paketet och gallret.

Bild

Bild

Allt under svetsat, grundat och nu är även bodyn lagd.

Bild

Bild

Bild

Borrade några extra hål för att bli av med den varma luften från kylaren. Tanken är att luften ska gå ut genom sidorna där luften är tänkt att gå in.

Bild

Ska tillverka en långkloss för att slipa sidorna, har fått slippapper från en bandputs och ska använda det pappret.

Bild

Spackling av karossen påbörjad.

Bild

Trösklarna är bytt av tidigare ägare, dock svetsat med full kuggning på strömmen så hela sidorna har slagit sig.
Mycke spackel går det åt.....

Bild

Sen var det plåtslageri på schemat.
Hade ett ark aluplåt stående i garaget, var dock bara 1mm eftersom det köptes när jag byggde som bäst på FormelVeen, alltså i tunnaste laget men det får funka.

Bild

Bild

En dålig bild underifrån...

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Dom svängda bitarna ska vara nitade och dom stora plåtarna sitter på fattigmans-Dzus.

Ska göra allt klart till veckan, putsa till alla plåtar, kryssbocka och lämna på pulverlack.

Sen blir det renslipning av lastutr, limma och nita dit alla alulister och sen grunda och på med body.

Utrymmet blir ljusgrått och plåtarna lite mörkare grå.

Postat: sön nov 08, 2009 11:18 pm
av Mattz Larsson
faan vicken pickis :thumbright:
super snyggt jobb....
men silicon böj till bensin är väll ingen hitt. Bensin löser väll upp silicon


Mattz

Postat: mån nov 09, 2009 6:26 am
av Rba
Även fast en folka med vattenskadad motor är bland det värsta jag vet och en med Volvorova är ännu värre, måste jag säga att att du gjort ett superjobb. :thumbright:
Skulle nästan kunna tänka mig en sån själv.

Postat: mån nov 09, 2009 10:29 am
av HelmutSchnell
Mattz Larsson skrev:faan vicken pickis :thumbright:
super snyggt jobb....
men silicon böj till bensin är väll ingen hitt. Bensin löser väll upp silicon


Mattz
Åfan, då blir det en gummidito ist!
Tack för upplysningen!

Mvh Stefan

Postat: mån nov 09, 2009 9:42 pm
av HelmutSchnell
Ikväll har det bockats lite plåt och borrats lite hål.

Det tar tid..... fan vad det tar tid.....

Bild

Bild

Postat: tis nov 10, 2009 9:22 am
av j björk
Jäklar vilket snyggt jobb du gör :thumbright:

Postat: tis nov 10, 2009 11:04 am
av Erneland
Detta projektet är ju bara för j¤#&vla coolt! =) .. Kul att se!
:thumbright: :thumbright: :thumbright:

Postat: tis nov 10, 2009 2:28 pm
av Karl Buchka
Snyggt jobbat! :thumbright:

Ska absolut följas.

Postat: tis nov 10, 2009 3:13 pm
av chellquist
Händigt värre :thumbright:

Postat: tis nov 10, 2009 8:18 pm
av bmw02touring
Tummen upp för detta projekt. Snyggt jobbat.