Sida 2 av 4

Postat: tis okt 14, 2008 12:20 am
av mrgasser
Driddler skrev:I Min B30 körde jag med orginal bottendel. Jag använde stakar med stor kolvbult.
Sen så använde jag precis som dej B21 kolvar. Jag laddade dryga kilot och jag hadde aldrig några problem. Men jag undrar om inte nya ägaren hadde vissa problem med överhettning kring ringarna. Men jag vet ej vilka spel och tändning han kört med.
Ja, det lutar starkt åt att bygga en seriös botten vid sidan av. M-stakar och B21et kolvar. Ska lyssna med en här på jobbet om han inte kan borra blocket, då blir det superbilligt. Borde väl gå alldeles utmärkt att köra med original B21et spel?

Lite synd att hans maskin är "manuell", hade man borrat i en cnc-fräs hade man kunnat hona med. Borde gå att räkna om man vet hur många grader "reporna" från honingen skall ligga ifrån varandra. Hög matning blir det i alla fall :)
ankan02 skrev:fan ledsen mannen du får nog dras med bottendelen som sitter i nu. ja å jeppe va ut och kollade men ett block är fan spårlöst försvunnet hitta bara tre smidda kolvar. hitta dock lite annat godis som jag la på din bänk
ah jag är så tacksam för allt annat godis du har bidragit med. Jag har sagt länge att jag ska fixa dina spridarhål, men nu har jag iaf klurat ut var de ska vara och hur hållarna ska se ut. Så lördag är inte omöjligt! På kvällen blir det :beerchug: och massa galanta fruntimmer hoppas jag.

Postat: tis okt 14, 2008 3:46 pm
av marmander
Hej,

Det ska inte vara några problem att få ut duktigt med effekt ur en relativt original bottendel. Antingen med 6-bultad vev och originalstakar, eller med 8-bultad vev och m-stakar..

Som vanligt handlar det mesta om att ha koll på tändning och bränsle. Lägg pengarna på ett vettigt sprut istället för att bygga kraftigare bottendel är mitt råd.

25grader tändning känns inte för högt. Första versionens b30 med dryga 500hk, K-kam och 1,8bars ladd låg tändningen på runt 27grader vid 6000 rpm. Andra motorn, väldigt mkt vassare kam och mer portning mm, hade drygt 8:1 i komp (e85), 27-28 graders tändning vid 6000rpm och 1,6 bars ladd 644hk...

K-kam, lite portning och bearbetning av förbränningsrum och sedan ett programmerbart sprut så är du hemma ;)

Att lägga pengarna på att bygga en stadig botten lär vara bortkastat, man spikar sönder smidda kolvar och stakar också..

*edit* Givetvis måste det vara rätt mappat också.

MVH/
Simon

Postat: fre okt 17, 2008 5:46 am
av mrgasser
marmander skrev:Hej,

Det ska inte vara några problem att få ut duktigt med effekt ur en relativt original bottendel. Antingen med 6-bultad vev och originalstakar, eller med 8-bultad vev och m-stakar..

Som vanligt handlar det mesta om att ha koll på tändning och bränsle. Lägg pengarna på ett vettigt sprut istället för att bygga kraftigare bottendel är mitt råd.

25grader tändning känns inte för högt. Första versionens b30 med dryga 500hk, K-kam och 1,8bars ladd låg tändningen på runt 27grader vid 6000 rpm. Andra motorn, väldigt mkt vassare kam och mer portning mm, hade drygt 8:1 i komp (e85), 27-28 graders tändning vid 6000rpm och 1,6 bars ladd 644hk...

K-kam, lite portning och bearbetning av förbränningsrum och sedan ett programmerbart sprut så är du hemma ;)

Att lägga pengarna på att bygga en stadig botten lär vara bortkastat, man spikar sönder smidda kolvar och stakar också..

*edit* Givetvis måste det vara rätt mappat också.

MVH/
Simon
Tack för att du delar med dig av erfarenheterna! :)

Jag har funderat ett par dagar nu och kommit fram till att det blir dellortos , k-kam och portad topp på original bottendel. Håller det så håller det!

Man borde väl kunna räkna med 200hk sugmotor och sen 0,8kg laddtryck på det..?

Dellortona kan väl inte vara så mycket sämre än ett sprut?

Jag väljer dom före sprutet pga enkelhet och pris!

Postat: fre okt 17, 2008 7:01 pm
av Andersson_89
Fränt bygge :thumbright: Vad har du för soppa tryck?

Postat: lör okt 18, 2008 4:55 pm
av mrgasser
Andersson_89 skrev:Fränt bygge :thumbright: Vad har du för soppa tryck?
Jag har polarens BTR som han har använt (stromberg/turbo) så jag har inte kollat det, antar att det är bra :wink:

Tänkte byta till den jag gjort själv senare, ville inte använda den först = elimenera en möjlig felorsak (jag har aldrig gjort fel?! :hihi: )

Bild

Den ser ut som en vanlig malpassi inuti, fick tipset av Jens G att man kan köpa membranet för ~150kr vilket är bra mycket billigare än en regulator!

HEJ

Postat: tor okt 23, 2008 12:00 pm
av jappjeppe
Nu är jag även här du slipper mig inte :hihi:

Re: HEJ

Postat: tor okt 23, 2008 6:38 pm
av mrgasser
jappjeppe skrev:Nu är jag även här du slipper mig inte :hihi:
de e bra, fint bänkbygge idag :hihi:

Postat: fre okt 24, 2008 9:53 am
av jappjeppe
:lol: Visst blev den fin synd bara att du inte får använda den :roll:

Postat: tis okt 28, 2008 10:23 pm
av mrgasser
MS II v3,57 beställdes idag. Och förstora spridare :lakrits:

Postat: ons okt 29, 2008 12:53 pm
av jappjeppe
blev dom förstora??
Då finns det bara en utväg, Det är att bygga motor
efter spridare :thumbright:

Postat: ons nov 12, 2008 8:50 pm
av mrgasser
Bild
:thumbright:

Postat: tis dec 02, 2008 9:38 pm
av mrgasser
Har börjat porta en topp, inga roliga bilder än men det kommer nog såna i helgen :)

Svarvade ringar i plast diameter = ventildiametern x 0,88 så man kan si när hålen är stora nog :D

Postat: sön feb 01, 2009 11:08 am
av mrgasser
Bild

Idag ska blocket oringas! Ska slipa bort så det bara är en tand kvar på sågbladen sen skall skruvhålen slipas upp så det blir som spår.

Toppen är på sätesfräsning. Nu börjar det röra på sig igen :thumbright:

Postat: fre mar 06, 2009 10:46 am
av ankan02
Tjenare professorn, det va ett tag sen. börjar det arta sig för dig då??
ha det nice

Postat: ons mar 25, 2009 10:45 pm
av mrgasser
Snart åker motorn ihop. :twisted: