Mycket intressanta motorer, de där med motstående kolvar.
Dock över till fyrtaktarna igen.
Vi har ju redan sett jänkare med överliggande kammar, och apropå ventil mekanism!
I söndags var jag på Museum igen
Denna gången Husqvarnas, som har allt från Granatgevär till våffeljärn via microugnar som ser ut som ufon.
Naturligtvis fanns även en uppskuren MC motor, med Folke Mannerstedts Excam.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Mannerstedt
Detta är en typ av halv eller "semi" desmodromisk ventildrivning.
Stötstängerna är tvångsstyrda men man använder fortfarande ventilfjädrar. eftersom stötstängerna är tvångsstyrda behöver inte ventil fjädern trycka tillbaka dessa viket gör att man kan hålla ner vikten på vippor mm. och därmed varva högre.
Finns en firma i USA som har "Uppfunnit" liknande detaljer till V8or.
Naturligtvis är det som det står på hemsidan.
"One of the most innovative engine improvements to be made to the internal combustion engine within the past 100 years is the multi-patented Decuir Engine Technologies Springless Valve System."
Eller hur
http://www.decuirenginetechnologies.com ... svalve.php
Kanske bra grejor vad vet jag, men nytt njae, inte såå
Och när ämnet är uppe så bara MÅSTE man ju nämna Ducati !
http://www.ducatidesmo.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Desmodromic_valve