Sida 2 av 2
Postat: tis mar 16, 2010 9:01 pm
av Kristoffer Helle
Lyfter denna lite.
På stora motorer så brukar dom nitrer härdat stål foder.
Kan det fungera at bruka i en volvo motor?
Eller er det best til stora diesel motorer?
Postat: tor mar 18, 2010 10:23 am
av fredrick
mb diesel foder, orginal
Postat: sön mar 21, 2010 9:43 am
av Kristoffer Helle
Men dom har jag inte i metervara på jobbet

Postat: ons mar 24, 2010 5:09 pm
av 2002tii
Lånar den här tråden lite
Har ett porsche 944 turbo block som är repigt.
Nu tänkte jag sätta i stålfoder och det fanns foder med diametern 103.26mm.Nu undrar jag vilken passning ska det vara så att dom sitter lagom hårt utan att blocket spricker och hur tunna kan dom vara?Skulle vara fint med cheva kolvar då dom nästan är gratis men dom ligger väl på 101.6mm?tror jag då blir det kanske för lite gods kvar.Detta är gjutgärnsfoder för perkings diesel men den kvaliteten borde väl fungera bra då jag inte tänkt ta ut så hög effekt?
Postat: lör mar 27, 2010 4:28 pm
av 2002tii
Var lite tunnt med responsen.
Nu har jag rivit extra motorn som jag har köpt och den hade naturligtvis skurit på treans vev med:(
Mätte orginalfoderna och dom är ca 8mm gods i och kolvarna har en komphöjd på ca 36mm och kolvbulten är 24mm.Vad finns det för kolvar som håller dom måtten ungefär som är gjorda för gjutgärnsblock och inte kostar skjortan.
var det nångon här som monterat gjutgärnsfoder i aluminiumblock som har koll på vilken passning det ska vara?