Sida 2 av 6
Postat: ons okt 22, 2008 11:02 am
av Cpt Tuttle
Går många skrönor om Lada och vilka man vill tro på är en sak mellan en själv och vår herre...
Postat: ons okt 22, 2008 1:59 pm
av Evert
Enligt en gammal man på en bilverkstad här i Lycksele
så är Lada en "Herrskaps bil"

Postat: ons okt 22, 2008 8:21 pm
av Wikimoe
Tack för kommentarer! Skulle uppskattas mycket om någon tog sig tid och skrev en rad eller två och svarade på frågorna jag har
IC´n är ifrån en volvo V70 men är på tok för stor och ska inte användas. Inte ens min så jag kan nog inte sälja den heller...
Evert: jo det var jag, du har inte lust att smuggla ut nån lämplig ic eller ge mig ett bra pris?
Driddler: Motorn som sitter i läcker olja och är skitig som få men ska bara använda den som mall och skaffa en "riktig" motor senare att renovera och måla upp så jag har kvar nuvarande som besiktningsmotor. Och inga raggarlösningar här inte, det blir 100% hårdrockslösningar
Lite har det hänt ikväll, inte mycket att se men kan väl bjuda på nån bild för att pigga upp tråden

ventilkåpan är klar, fattas dock lite slipning och färg, men det kommer senare.

Något som ska likna ett insug under konstruktion

Ett halvt ihopsvetsad insug, tror ni det funkar?
Postat: tor okt 23, 2008 11:09 am
av Evert
Smuggling håller jag inte på med, men det går säkert dra en historia för någon av säljarna
om att vara fattig hårdrockande student som behöver ett bra pris på en IC till sitt busbils bygge
kanske en ic från en saab 900 vore nått, liten smidig i alu en bra början iallafall.
Postat: tor okt 23, 2008 6:56 pm
av Hillbilly_speedshop
Häftigt bygge! hamnar ju under kategorin yxbygge å de tycker vi om
är den bakhjulsdriven?
Postat: tor okt 23, 2008 7:07 pm
av Wikimoe
Evert: hehe ja, får ta på mig mina trasigaste byxor och gråta en skvätt så kanske jag får rabatt

Men nu överväger jag att bygga utan ic på version 1 av det enkla skälet att de ska vara simpelt. Får jag de att fungera någorlunda ska det byggas riktiga grenrör och insug.
Hillbilly: Ja, nu yxas det ihop, så länge det fungerar bryr jag mig inte om hur de ser ut
den är bakhjulsdriven, ja.
Postat: tor okt 23, 2008 7:22 pm
av Hillbilly_speedshop
Wikimoe skrev:
Hillbilly: Ja, nu yxas det ihop, så länge det fungerar bryr jag mig inte om hur de ser ut
den är bakhjulsdriven, ja.
okej trevligt! hemmapul måste inte bli snyggt bara funka

Postat: fre okt 24, 2008 6:02 am
av mrgasser
Wikimoe skrev:
Ett halvt ihopsvetsad insug, tror ni det funkar?
Flänsen verkar tunn, använd 8mm istället. Förgasaren hängar väl i det där röret?

Postat: fre okt 24, 2008 8:25 am
av Evert
Körde min 325:a första sesongen som sneak och utan IC, körde 0.4bar övertryck då.
går förmodligen att köra med lite mer ladd beroende på grejorna utan IC.
jag röstar på att steg ett få ett fungerande koncept utan att krångla till det för mycket

sedan hur långt nästa steg blir är väl hur motiverad man är och hur mycket effekt man är ute efter
och vad den skall andvändas till.
Postat: mån okt 27, 2008 10:22 pm
av Wikimoe
mrgasser: hehe, jo jag insåg det men jag får väl staga upp förgasaren nu under version ett. Man lever och lär
Ikväll har jag mest organiserat om lite i verkstan och börjat med en fläns mot turbon från grenrör.
Ska ev beställa en till motor imorgon.
Evert: Visst har ni fått in en rosa skabbig jävla lada rätt nyligt?
Postat: ons okt 29, 2008 8:58 am
av Alriksson
Wikimoe skrev:mrgasser: hehe, jo jag insåg det men jag får väl staga upp förgasaren nu under version ett. Man lever och lär
Ikväll har jag mest organiserat om lite i verkstan och börjat med en fläns mot turbon från grenrör.
Ska ev beställa en till motor imorgon.
Evert: Visst har ni fått in en rosa skabbig jävla lada rätt nyligt?
tro du inte insugsfoten kan slå sig av värmen? coolt bygge för övrigt

...
Postat: ons okt 29, 2008 9:17 am
av Evert
Kan hända, inget jag har stenkoll på

Postat: ons okt 29, 2008 1:26 pm
av Wikimoe
Alriksson: mja, insuget blir nog inte så varmt skulle jag tro. Slår det sig får jag väl bygga nytt

Om du mena att det skulle slå sig av värmen från svetsningen så gick det bra, svetsa lite i taget.
Evert: Det var så att jag skulle hämta just den ladan och ta motorn men de visade sig vara en 1300 motor i den så jag struntade i det. Nån dag senare var den borta så jag antar att den gick till skrot.
Postat: mån nov 03, 2008 9:33 pm
av Wikimoe
Någon pinsam liten uppdatering kan jag bjuda på. Grenrörsadaptern är så gott som klar, fattas bara helsvetsning. Brutalt ful blev den

Folk snackar om lågbudget, detta måste vara en extremform av den "sporten"

Tyvärr suddiga mobilbilder

Men så var det ju det här med lågbudget, har man inte råd med kamera så har man inte.
Kapade original grenrör och vände det upponer, gjorde en söt liten "kollektor" av två böjar av fel dimension och skarvade ihop eländet med ett rör som blev över efter burbygge i en FR bil
Där hamnar snigeln.
Hujedamig, tror ni jag vinner några pokaler med denna bil?

Postat: mån nov 03, 2008 10:05 pm
av Evert
Wikimoe skrev:
Hujedamig, tror ni jag vinner några pokaler med denna bil?

Det tror jag "Entusiast priset" för messt vilja att få en fungerande busbil med turbo
med en budget som inte existerar
