en sak kom jag och tänka på nu när det nämdes att man slipar spår för oljan på baksidan lagret..
om vi leker med tanken:
oljetillförseln kommer i i halvan av ramlagret som sitter i blocket, det är ju även den delen som får minst stryk.
Men när övergår den delen från att få minst stryk till att bli den undre halvan som får mest stryk.
om man tänker hela lagret som en klocka där övre lagret med spåret är mellan klockan 09,00 och 15,00 undre lagret är mellan 15,00 och 21,00.
Belastningen som sker på riktigt skulle jag tro är mellan 16,00 och 20,00.
Eftersom att det blir merjobb och krångel för lagertillverkaren så väljer dom ju säkert att göra spåret i ena lagret och köra det andra "tomt"
men jag tror man kan slipa spår sista timmen i båda ändar, som gör att oljan är med längre ner.
Sen så kan man fundera på hur det är tänkt att oljan skall gå när veven snurrar.
För om man tittar på spåret kan man ju tro att det skall skicka olja åt båda håll i spåret, men jag tror att oljan kommer cirkulera med veven (vilket den antagligen gör annars stuper nog teorin bakom lagren, tror nämligen att oljan skjuter genom lagret direkt annars och inte går runt ramlagertappen) det gör ju spåret lite mindre egentligen.
Sen så skall man nog undvika att ha hål borrade rakt i ytan där filmen uppstår, skulle tro att detta ställe är precis där som oljan kan brytas och gå "torr".
Däremot ett spår som följer oljeströmningen inte har så stor betydelse.
Sen på volvon så är det ju ett par förbrukare på ramlagren, aggregataxel och vevlager.
Kan det vara en lämplig idé att borra upp matar kanalerna någon mm för att tillgodose matningen till lagren och dess förbrukare?
denna underdelen har gett 4000hk på en 4cyl, likheten mot en volvo är slående
läste på ett forum om en grabb som hade problem med en NSX motor, v6.
Lagren var en svag punkt, men det skulle tydligen bli borta om man monterade eftermarknads överfall i bättre material än gjutgods.
Tydligen så var det 6 st bulthål i varje överfall som försvagade dom men dom var inte så olikt vad ett volvo överfall kunde ha varit..
Tål att tänkas på kanske
Men jag hade ju inga problem med ramlager och hade 900nm i min motor.
Ett litet problem hade jag med Dayco lager, i skarvarna mellan motor och överfall var att det vart en märkt yta på alla lager.
Precis som om dom varit tjockare där och tagit i veven lite.
Men sen monterades volvo lager och detta blev helt borta.
Oljan var för det mesta full i metanol och vatten och var alltid en grå sörja
Lagren såg kanonfina ut, inte en repa.
Veven var i kanonskick.
Körde shell 10-60w olja en racing variant.
Men jag hade lyckats kröka tre kolvbult och det gav inte ett märke i lagren.
vissa motorer så blir det ju märken i vevlagren om det spikar.
Den motorn hade en inte allt så bra konstruerad b23 vev omslipad till b230mått.
en mcleod 10" dubbelskivig koppling bak på veven som vägde en hel del mer än någon std koppling.
Ett enkelt litet remhjul i aluminium.
Det måste ha blivit självsvängningar i veven av dom sakerna, men tydligen inte eftersom det inte syntes nått på lagren.
dock varvades det bara 7500 som allra mest.
Det jag skulle kunna tänka mig är att borra upp matar kanalerna 1mm eller kanske 1,5mm och matcha in lager mot oljehål i blocket.
Slipa spår i undre lagret som är en fortsättning på spåret i övre halvan, runt 8-10mm och kanske 1mm djupt och sedan polera kanterna.
ev att slipa 2mm spår och lägga i en epoxy eller någon 2k färg som man kan polera upp i rätt form (lagren består av flera lager material, tror inte det är klokt att slipa i dom egentligen, kan kanske förseglas med någon produkt så inte nått lager "fläks" upp).
Sätta i restriktorer till aggregataxeln, den har ingen förbrukare längre.
Ev ta bort bakre delen av den och plugga oljekanalen helt bak till det lagret.
Måste räcka med två lagringar när den bara snurrar med (synpunkter tack)
Ev ta bort oljelager helt och montera kullager?!?!
Kryssborra vevaxeln på matar hålet ifall det inte redan är det.
Eftersom jag kör stödgördel med distanser som är stöddiga typer så tror jag mina överfall får lite hjälp, men jag kan lätt montera bultar i gördeln som man lägger an mot överfallet och låser dom med låsskruv så det får extra stöd underifrån.
Mycket ideér, men det skulle ju inte göra oljan sämre, ev mina lagerslipningar gör allt sämre, kommentar tack.
gud vad mycket text det blev, kan vara ett och annat stavfel.
Det får ni leva med