ramlager disskusion långt inlägg, läs gärna

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Mycket intressant ämne detta. Särskilt då man hört att folk verkar ha fått problem med oljetillförseln/oljefilmen på vevlagren i t.ex. BMW M3 E30 vid högre varv. Då va jag fattat de som så byter dom till ramlager med skåra runtom för att få mera kontinuerligt flöde ut till veven. Låter ju klokt då de väldigt ofta visar sig att ramlagrena ändå verkar ta ganska mycket mindre tryck än vevlagrena. Menar då på att ytan man tappar i ramlagrena i och med skåran i överfallslagret borde inte vara så påverkande då lagrets belastning per yta ändå borde var ganska tillräcklig. Sen vet jag även att BMW M3 E30-vevlager är av smalare variant på 48-tapp. Smalare än volvolagrena t.ex. Funderar på om detta kan vara något problem. Att helt enkelt inte lagerytan är tillräckligt stor för krafterna? Eller att lagrets mindre bredd rentav ställer större krav på oljetillförsel/flöde då oljan har lättare att ta sig förbi lagret pga den smalare bredden? Då kanske även lagerspelet borde diskuteras. Dock så borde även ett mindre lagerspel hemma oljans flöde pga den högre hastighet oljan får som hämmar ny olja att komma in. Ja som jag sa. Mycket intressant ämne och hoppas på flera bra teorier/lösningar :)

En sak jag då började fundera lite på när ni diskuterar skåra i båda lagerhalvorna och köpa dubbla uppsättningar av lager för att lyckas med detta osv. Inte smidigare att bara spänna upp de halvorna man skall skåra i en hemmasnickrad jigg. Och plocka upp den skåra man vill med invändiga bommen i svarven? Så tar man upp den skåran som man anser sig behöva för att då även undvika onödigt breda skåror då man även vill spara lageryta. Bara en idé som kom i skallen :)
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Nisse Hult
För mycket laddtryck

Inlägg av Nisse Hult »

MotorKnyttet skrev:Här är lager till BMW E30 M3 sport EVO
Oj vad många hål...
Måste vara ett fruktat lagerspel med det flödet.
Kan nog räknas i minutliter...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

MotorKnyttet skrev:Här är lager till BMW E30 M3 sport EVO, dom varvades det jävligt friskt med i DTM, GR:N, och gr:a. Så något positivt borde det väll finnas med en sådan utformning.

Bild
Bild

Eller?

//Tobbe
de här hålen är avsedda att monteras i lagerbockar där det finns ett spår där bakom också.
man fräser alltså ett likvärdigt spår som i lagren även i motorblocket och överfallet.

jag har en variant av det där i min kadett, men bara två extra hål alltså 3 st sammanlagt.
samt spåret i motorblocket förser kolvkylningsmunstyckena från BMW M5 med olja.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

dubbelpost
Senast redigerad av Kadett4wd den tis okt 28, 2008 7:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

dubbelpost
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Tyvärr passar inte de övre ramlagren med spår i överfallen på 230:in.
Så i vilket fall får man bygga om lager om man ska ha spår runt om.
(spärrklackarna som håller lagret i läge hamnar på fel ställe)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

j björk skrev:Tyvärr passar inte de övre ramlagren med spår i överfallen på 230:in.
Så i vilket fall får man bygga om lager om man ska ha spår runt om.
(spärrklackarna som håller lagret i läge hamnar på fel ställe)
det är superenkelt att slipa till eller fila till med en plattfil bara ;)

Har gjort det på mina stakar då man använder dieselmotorns vevlager.
då hamnar en sån där styrklack på fel sida.
Bara RIKTIGT noga att lagren hamnar exakt mitt emot varandra.
annars blir oljefilmen bruten i kanterna.
T_Hedman
För mycket laddtryck

Inlägg av T_Hedman »

Nu är jag absolut ingen expert men som jag har fått det förklarat för mig så är det precis som allt annat när det gäller motorer. Det går inte att säga generellt vad som fungerar bäst, utan det är massa faktorer som spelar in, så det som fungerar bäst på den ena kanske inte fungerar på den andre.

Lite basic så är det lagerbredd, diameter på tappen, hårdhet i lagermaterial, oljeviskositet, tillförsel av olja (kanaler). Det är grundläggande parametrar, sedan lägger man på mera såsom: flex i veven (för ramlager), kolvhastighet + roterande massa (för vevlager) och därefter lagerspel för att hitta en kompromiss som fungerar bäst.

Vissa av dessa parametrar är ju svåra att rubba så det är inte lätt att hitta en optimal lösning, utan det blir just en kompromiss.

Under vintern så kommer det utföras en liten analys på volvo b23/230, just för att försöka hitta vad den/de svaga punkterna finns.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

en sak kom jag och tänka på nu när det nämdes att man slipar spår för oljan på baksidan lagret..

om vi leker med tanken:

oljetillförseln kommer i i halvan av ramlagret som sitter i blocket, det är ju även den delen som får minst stryk.
Men när övergår den delen från att få minst stryk till att bli den undre halvan som får mest stryk.

om man tänker hela lagret som en klocka där övre lagret med spåret är mellan klockan 09,00 och 15,00 undre lagret är mellan 15,00 och 21,00.

Belastningen som sker på riktigt skulle jag tro är mellan 16,00 och 20,00.
Eftersom att det blir merjobb och krångel för lagertillverkaren så väljer dom ju säkert att göra spåret i ena lagret och köra det andra "tomt"

men jag tror man kan slipa spår sista timmen i båda ändar, som gör att oljan är med längre ner.

Sen så kan man fundera på hur det är tänkt att oljan skall gå när veven snurrar.

För om man tittar på spåret kan man ju tro att det skall skicka olja åt båda håll i spåret, men jag tror att oljan kommer cirkulera med veven (vilket den antagligen gör annars stuper nog teorin bakom lagren, tror nämligen att oljan skjuter genom lagret direkt annars och inte går runt ramlagertappen) det gör ju spåret lite mindre egentligen.

Sen så skall man nog undvika att ha hål borrade rakt i ytan där filmen uppstår, skulle tro att detta ställe är precis där som oljan kan brytas och gå "torr".
Däremot ett spår som följer oljeströmningen inte har så stor betydelse.

Sen på volvon så är det ju ett par förbrukare på ramlagren, aggregataxel och vevlager.

Kan det vara en lämplig idé att borra upp matar kanalerna någon mm för att tillgodose matningen till lagren och dess förbrukare?

denna underdelen har gett 4000hk på en 4cyl, likheten mot en volvo är slående

Bild

Bild

Bild

läste på ett forum om en grabb som hade problem med en NSX motor, v6.

Lagren var en svag punkt, men det skulle tydligen bli borta om man monterade eftermarknads överfall i bättre material än gjutgods.
Tydligen så var det 6 st bulthål i varje överfall som försvagade dom men dom var inte så olikt vad ett volvo överfall kunde ha varit..

Tål att tänkas på kanske :roll:

Men jag hade ju inga problem med ramlager och hade 900nm i min motor.
Ett litet problem hade jag med Dayco lager, i skarvarna mellan motor och överfall var att det vart en märkt yta på alla lager.
Precis som om dom varit tjockare där och tagit i veven lite.
Men sen monterades volvo lager och detta blev helt borta.
Oljan var för det mesta full i metanol och vatten och var alltid en grå sörja
Lagren såg kanonfina ut, inte en repa.
Veven var i kanonskick.
Körde shell 10-60w olja en racing variant.
Men jag hade lyckats kröka tre kolvbult och det gav inte ett märke i lagren.

vissa motorer så blir det ju märken i vevlagren om det spikar.

Den motorn hade en inte allt så bra konstruerad b23 vev omslipad till b230mått.

en mcleod 10" dubbelskivig koppling bak på veven som vägde en hel del mer än någon std koppling.

Ett enkelt litet remhjul i aluminium.
Det måste ha blivit självsvängningar i veven av dom sakerna, men tydligen inte eftersom det inte syntes nått på lagren.

dock varvades det bara 7500 som allra mest.

Det jag skulle kunna tänka mig är att borra upp matar kanalerna 1mm eller kanske 1,5mm och matcha in lager mot oljehål i blocket.
Slipa spår i undre lagret som är en fortsättning på spåret i övre halvan, runt 8-10mm och kanske 1mm djupt och sedan polera kanterna.
ev att slipa 2mm spår och lägga i en epoxy eller någon 2k färg som man kan polera upp i rätt form (lagren består av flera lager material, tror inte det är klokt att slipa i dom egentligen, kan kanske förseglas med någon produkt så inte nått lager "fläks" upp).
Sätta i restriktorer till aggregataxeln, den har ingen förbrukare längre.
Ev ta bort bakre delen av den och plugga oljekanalen helt bak till det lagret.
Måste räcka med två lagringar när den bara snurrar med (synpunkter tack)
Ev ta bort oljelager helt och montera kullager?!?!
Kryssborra vevaxeln på matar hålet ifall det inte redan är det.

Eftersom jag kör stödgördel med distanser som är stöddiga typer så tror jag mina överfall får lite hjälp, men jag kan lätt montera bultar i gördeln som man lägger an mot överfallet och låser dom med låsskruv så det får extra stöd underifrån.

Mycket ideér, men det skulle ju inte göra oljan sämre, ev mina lagerslipningar gör allt sämre, kommentar tack.

gud vad mycket text det blev, kan vara ett och annat stavfel.
Det får ni leva med
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Nyfiken på hur du tänkte dig att få dit kullager på veven. Finns de delbara kullager frågar jag ju mig då?

Låt mig spekulera fritt en stund..

Borde iofs inte vara en omöjlighet att tillverka om man gjorde de som ett rulllager(nållager) och lät rullarna rulla rakt på vevtappen och 2 halvor för att omsluta rullarna och även styra dom så de ej sticker åt sidan. Typ som de ser ut idag med överfall och grejer men man gröper ur en så bred ränna som går i överfall och block och sparar 1mm material på sidorna för att som sagt styra rullarna. Och säg att man kör med 3-4mm-rullar. Ett lager är ju vanligtvis runt 1,5-2mm tjockt. Vore då ganska smidigt att gröka ur överfall och block 2-2.5mm djupt och köra 4mm rullar. Dock vet jag ju att ett vanligt SKF-lager har otroligt hårt material i lagerbanor och kulor/rullar så skulle nog knåda sönder både kulor och banor om man gjorde de i gjutet. Men i vart fal en tanke. Någon som kanske testat ? :P

Detta är bara spekulationer och kanske helgalen ide. Men absolut intressant tanke tycker i vart fall jag.

Sen hur vevlagret skall få sin smörjning kan man ju även fundera på....
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det var aggregataxel lagren jag tänkte fimpa och köra på kullager istället..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

behöver man ens köra en aggregataxel på era motorer?

pressa i en lång järnstav utan lager, då blir det en sjujäkla 'balk' inuti motorn ;)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag tänkte ta bort mellanaxeln förut, men hittade ingen rem som passade då.
Men tydligen ska det gå att skaffa, så det är nog inga problem egentligen.
Nu ser det ut att få bli våtsump, så jag behöver axeln.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

sniffer skrev:Nyfiken på hur du tänkte dig att få dit kullager på veven. Finns de delbara kullager frågar jag ju mig då?
Mercury's gamla tvåtaktsbåtmotorer har ju solid vevaxel och rullager med lösa rullar i vevstakens storände (dvs vevstaken ser ut som till en 4taktare och inte som en "vanlig" 2taktare).
Dock har ju de motorerna inte speciellt stora effektuttag.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

The skrev:
sniffer skrev:Nyfiken på hur du tänkte dig att få dit kullager på veven. Finns de delbara kullager frågar jag ju mig då?
Mercury's gamla tvåtaktsbåtmotorer har ju solid vevaxel och rullager med lösa rullar i vevstakens storände (dvs vevstaken ser ut som till en 4taktare och inte som en "vanlig" 2taktare).
Dock har ju de motorerna inte speciellt stora effektuttag.
vet inte om jag håller med där, de trimmar de fruktansvärt i en dragrace klass i usa har jag sett nånstans 11000rpm på lång sexan :)
Skriv svar