Sida 2 av 2

Postat: tis nov 04, 2008 5:53 pm
av robban
När ni specar lyft är det kamlyft eller ventilyft? Jag anta ventillyft fast vid vilket spelmätt? motorsport kammen bmw använde har "bara" 9.6mm kamlyft fast med vippnas utväxling kan ni räkna vad det blir :)

Jag är inne på lite mindre loobsseparation och mer duration än denna enem slipade Z55 kam, denna z55 är bra om man kör små raceturbos inte om man vill ha lite större turbin och effekt :)

Postat: ons nov 05, 2008 5:06 am
av ///Peter
- Jens

Ja hur man mäter är ju ett ständigt återkommande problem. Min kam har ventillyft på 10,9/10,8mm vid ett kamlyft på 8,7/8,6mm ger lite ledtrådar kanske, annars så specar Schrick hur dom mäter upp sina kammar här:

http://www.avl-schrick.com/dat/MK/AVL_S ... 2008_E.pdf


- Robban

Exakt samma taktik hade jag tänkt mig mindre lob och mer duration, vi får se hur det funkar eller om det bara spökar.

Postat: tor dec 11, 2008 9:00 pm
av uhamn-racing
min nya motor skall få en liknande kam som jag hade i min första motor 302-294 grader men med mer lyft, ventillyft 11.75mm-11.20mm med 0.25mm spel. Men nu till den svåra nöten den gamla hade 112 grader i peak angle. ska man ändra på det? har funderat på lite högre närmare 120grader för mindre lyft vid tdc och mer städad gång då bilen ska till jpbbet o hem varje dag :lol: eller e man helt fel ute då? (har sneglat en del på catcams nya turbokam till m10 :hihi:

Postat: tis dec 16, 2008 10:11 pm
av sidenmark
robban skrev:När ni specar lyft är det kamlyft eller ventilyft? Jag anta ventillyft fast vid vilket spelmätt? motorsport kammen bmw använde har "bara" 9.6mm kamlyft fast med vippnas utväxling kan ni räkna vad det blir :)

Jag är inne på lite mindre loobsseparation och mer duration än denna enem slipade Z55 kam, denna z55 är bra om man kör små raceturbos inte om man vill ha lite större turbin och effekt :)
hej hur mycket mindre lobbssepration tror du på skulle bli bra , mot dom 113 jag har idag om jag skulle gå upp på 300 i dur ???

11,2 i Ventillyft angivet vid 0-spel.

mvh robban