den jämförelsen var inte riktigt rättvisPro-Mille skrev:Sedan är det alltid lättare få högre liter effekt i mindre maskiner.
Kolla bara på "RC-motorer" på 3.5cc mfl... vad har dom för liter effekt?

mvh
den jämförelsen var inte riktigt rättvisPro-Mille skrev:Sedan är det alltid lättare få högre liter effekt i mindre maskiner.
Kolla bara på "RC-motorer" på 3.5cc mfl... vad har dom för liter effekt?
4-taktarna ligger på runt 100hp/lMartin H skrev:den jämförelsen var inte riktigt rättvisPro-Mille skrev:Sedan är det alltid lättare få högre liter effekt i mindre maskiner.
Kolla bara på "RC-motorer" på 3.5cc mfl... vad har dom för liter effekt?visst de värsta kanske ligger på 7-800hk/liter med 25%nitro och det pga små lätta roterand delar som gör det möjligt att varva 30000+rpm,
mvh
De flesta av avgaserna försvinner ut under blow down fasen. Det höga laddtrycket in ger ett högre förbränningstryck och ett högre cylindertryck när avgasventilen öppnar. Det gör att motorn hjälper sig själv på avgas. Om tid / arean inte räcker till så kan man alltid öppna avgas tidigare. Det ger en mycket liten förlust på en högkompad eller överladdad motor. På så vis kan man utnyttja fördelen med att ha en mindre ventil och kanal. Forden har 47mm:s avgasventiler och säkerligen ett hål under på 93% av diametern 43,7mm. Det blir ungefär 1500 kvadrat mm och de räcker till 1262,5cc och laddtryck. Sen är det bara att göra en formel. Jag har för mig att det krävs 6% större avgasarea per bar laddtryck. Erland.Kadett4wd skrev:vad jag säger om det?Erland Cox skrev:Jag hittade den här artikeln på Hot Rods hemsida: http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html .
En 3500 hästars 620 c.i. Ford med dubbla turbos har 2,4" insugsventiler och 1,85" avgasventiler. Avgasventildiameter på 77% av insugnings ventilen. Jämför med en Volvo topp med 46mm:s insugsventil så får den en 35,5 mm:s avgasventil.
Vad säger ni om det ni som nästan vill köra med större avgasventil än insugsventil? Erland.
att jag tror du låst fast vid det faktum att vi dumsvenskar har tradition att göra så. och du vill på ett vänligt vis säga att vi inte behöver det.
skulle inte förvåna mig att du skrattar lite bakom tangentbordet då du vet bättre... =)
i övrigt så håller jag med dig till viss del, men nåt säger mig ändå att man har vid säg 2bars laddtryck 3ggr mera avgaser som ska ut genom samma lilla hål.
(100hk avgaser + 2bar = 300hk avgaser)
Ponera man har överljudsfart redan vid 1bars laddtryck. då kanske man vill sänka lite.
sen i junketoppen så skärmas väl inte ventilerna likadant som i ett badkars förbränningsrum?
Jag anser att en turbo ska drivas av den kinetiska energin och inte av trycket. Så även om man bara fick plats med ett kort grenrör som inte kan utnyttja den återvändande undertrycksvågen (som säkert inte är lätt att få till med en turbo på kollektorn) så borde det finnas mer pulsenergi och kinetisk energi att driva turbon med med rätt storlek på rör. Erland.Järnet skrev:@norrback,
man kan välja att förklara det med flera olika "modeller" men enkelt förklarat kan man säga att man minskar pumpförlusterna över ett brett varvtalsregister genom lågt flödesmotstånd och får mindre mängd restgaser i förbränningsrummet på motorer där det råder assymetriskt puls-kaos i avg.grenröret.
Då kan man också säga att om man har en riktigt bra raceheader så kommer den att bidra till pumparbetet i ökande grad med vilken pulsenergi som tillförs i headern (hög gashastighet mfl faktorer) vilket med råge kompenserar för det högre flödesmotståndet genom toppen och början av den "moderiktigt" lilla rördimensionen i början av headern. En mild form av "supecharging by suck" ...![]()
Denna lösning är helt riktigt den som ger högsta toppeffekten vid ett givet laddtryck.
Alla har rätt alltså, beror bara på vad man eftersträvar.
Kan man göra och få plats med (inte alltid så lätt) den ideala headern/turbogrenröret (är den nån här som har sett ett sånt nån gång?...) Då funkar små avgasventiler och avgasportar och din motor får ett fint effekt-rekordsreportage i bilsport...
Då inte ovanstående är möjligt kan det vara bra med andra utvägar...
Kanske att han hade en gjuten topp som han måste gör det bästa med.Kadett4wd skrev:så när Dr Fritz valde ventilstorlekarna, vad tänkte han på då? Mvh
ja precis, jag ville bara komma fram till att han hade nåt i tankarna då han designade motorn.Järnet skrev:Att man får bättre register på motorn med de produktionsmässiga grenrören och avgassystemen...med mera avgasflöde.Kadett4wd skrev: så när Dr Fritz valde ventilstorlekarna, vad tänkte han på då?
Mvh
Mr. Indra gjorde på detta vis i de flesta motorer han konstruerade.
jepp att korrigera ett fel med ett annat fel om man tänker på den bästa möjliga lösningen för allt ut, men för den funktion motorn skall ha i vardagen är det ju rätt lösning.Kadett4wd skrev:ja precis, jag ville bara komma fram till att han hade nåt i tankarna då han designade motorn.Järnet skrev: Att man får bättre register på motorn med de produktionsmässiga grenrören och avgassystemen...med mera avgasflöde.
Mr. Indra gjorde på detta vis i de flesta motorer han konstruerade.
nej, nu missförstår du.norrback skrev:
jepp att korrigera ett fel med ett annat fel om man tänker på den bästa möjliga lösningen för allt ut, men för den funktion motorn skall ha i vardagen är det ju rätt lösning.
/Andre'
hårt att vara bilintresserad ibland:)Så jag inbillar mig att den här diskussionen faktiskt är lite för att göra narr av en del här på forumet.