tillsätta vatten påskynda laddtrycket?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Jens Gustavsson skrev:vattnet ska ju hinna bli ånga också före turbon, men om man har vattnet närmare 100grader :wink: redan före det kommer in i avgaserbna så går det inte åt så mycke energi mm :)

aha... gillar hur du tänker... du tänker alltså som jag ..köra runt med ett gasolkök inne i bilen :hihi:

nu kanske jag är helt off, men jag skriver det ändån :)

varmt vatten fryser ju till is snabbare än kallt vatten för att tempuraturs skillnaden blir radikalt mkt större på det varma vattnet...

blir inte reaktionen värre i grenröret om man spolar in kallt vatten? eller är jag väldigt trött nu ? :roll:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det finns mycket spill värme i en motor :wink:
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

jo det är sant :)


vet du hur det ligger till med vattnet och tempraturs sklillnaderna?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

Har lite siffror i minnet så jag kan väl dra dem.

För att hetta upp vatten så krävs det 4,2 kJ/kgK, allltså 4,2 kJ per grad du vill värma 1 kg vatten. Så att värma 1 liter vatten från 20 °C till 100 °C krävs det 336 kJ vilket är 0,093 kWh (inte mycke).

Däremot om du vill FÖRÅNGA 1 kg vatten krävs det 2260 kJ, kallas ångbildningsentalpi. Förångningen tar alltså 6,7 gånger mer energi än att hetta vattnet 80 grader. Så upphettning av vattnet är det inte värt att börja med, man kan ju dra rören nåt varv runt grenrören ifall man vill det.

Helst vill man ha överhettad ånga på turbinen, den snurrar så fort att vattendroppar på den inte kan vara hälsosamt, detta är något som är jätteviktigt när man arbetar med ångturbiner. Ångan är överhettad när den är en ren gas, då finns det inget vattenaktigt med den längre. Så tidigt i grenröret säger jag så ångan hinner bli så torr som möjligt innan den når turbinen, vattnet bör ju trycksättas också innan för finfördelning och effektiv inmatning.

Ser inga hinder jag iallafall?

EDIT: lite stavning och andra funderingar, för att på 2 sek förånga 0,1 kg vatten (deciliter) så krävs det att du har tillgång till 120-130 kW värme vilket ju är en hel del men uppvärmt stål i grenröret har värme att ge ifrån sig. En deci ger då typ 150 liter ånga (starkt beroende av trycket)
Senast redigerad av Ken-1 den ons nov 26, 2008 11:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

det finns andra system som går ut på att ha bränslespridare i primärrören och lufttillförsel i detsamma och på så sätt generera en förbränning i grenrören...hyperbar brukar det kallas om jag inte missminner mig...

bland annat audi använde detta på S1:an....kanske har vart uppe tidigare??

Hittade lite bilder på länken. http://www.bufkinengineering.com/Umluft.htm

ett k-jetronic och lite bypassluft från plenumet så är det klart :thumbright:
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Inlägg av Erik Samuelsson »

fan mattias du hann precis före :wink: har funderat på detta ett tag jag med. hade tänkt testa när jag ska bygga min b21/16v/HX60 motor men det kommer ta nåt år innan den är klar :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Mattias J skrev:
sura skrev:Syrrans ex hade ett sånt system på sin rallybil, en Escort WRC.
Där satt det små munstycken i grenröret som duschade ut lite vatten, och ökade mängden "avgaser".

Sen istället för att dumpa laddtrycket rakt ut, så leddes det tillbaka in i kollektorn före turbon.
Det kan vara en intressant grej att prova.
Jag vet inte vad lambdasonden gillar att få vattenånga på sig, men det är väl bara att prova.
låter verkligen vettigt... tror inte lambdasonden bryr sig värst.. den står ju ut med kondens varje gång man kallstartar..

sen behöver man ju inte ha bredbandslamndan inkopplad alltid.. räcker ju att den sitter där mappning och felsökning..

ska spåna vidare i detta å kanske göra nån prototyp.. har ju en massa olika fina munstycke på jobb med riktigt fin dimma.. rostria desutom så dom går att svetsa fast eller bygga en hållare så man kan bytta dom mellan storlekarna när man testar

Bild

:D


kom ihåg att pulserna i grenröret kommer 'slå sönder' vattnet rejält också.
jag tror inte det är nåt bekymmer att köra in vatten i dimma direkt i kollektorn.
när vattnet är dimma absorberar det juh värme snabbare än då det är flytande, vilket borde göra att det blir ånga mycket fortare.
Användarvisningsbild
Storås
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån aug 20, 2007 9:28 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Storås »

Sätt en plattvärmeväxlare i kylsystemet och dra in vattenslingan som ska till grenröret i växlaren, då får ni ju ungefär samma temp på vattnet som ska in i grenröret, som vattnet i kylsystemet, det gäller ju bara att det är cirkulation på det "grenrörsvattensystemet", lär ju gå att använda en elvattenpump, eller någon annan typ av pump som går på 12v och tål vatten :P

Mvh Matte

(Ja, jag är rörmokare :hihi:)
Mathias Storås / 0704210858 / storaas@gmail.com
SPONSORED BY RUSSiANRACiNG
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

om man ska värma vatten innan det ska in i grenröret så borde man väll kunna vira röret runt grenröret? blir ju ganska varmt..
johan freiman
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

freiman skrev:om man ska värma vatten innan det ska in i grenröret så borde man väll kunna vira röret runt grenröret? blir ju ganska varmt..

det är redan föreslagit


men grejen med varmt eller kallt vatten villket som får värst reaktion?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

bör ju vara bättre ju närmare kokpunkten vattnet ligger när det sprutas in, då kyler det ju (marginellt) mindre.
Själva förångningsreaktionen lär nog bli tämligen likvärdig då det inte är spec stor skillnad mellan 20-80º vatten relativt avgastempen på 6-900º

Det optimala vore väl att kunna spruta in redan förångat vatten så man slipper själva förångningen och kan skutta direkt till överhettat (superheated vaporized water?)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

avgastempen är ju inte direkt stor då man sprutar in vatten!
Om man skall ha det för att sparka i gång en turbo på startlinjen och man står och sölar på 2500 och försöker få upp ladd är ju inte avgaserna direkt varma.
Kanske inte mer än 3-400grader.
Kan tro att den tempen sjunker avsevärt när man börjar spruta in vatten i röret.

Men ren luft påskyndar ju förbränningen av gaserna och ökar på den.
Dock tror jag inte det heller hjälper så mycketunder dom omständigheterna som jag beskrivit ovan.

Men om man skjuver in soppa och luft så har man eldkastare och värmen är ett faktum.

svårt detta, kan vara därför vi inte ser det mer ofta på specialbyggen.
Tryckluftmunstycke rakt på turbinen kanske:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

hade munstyckeshållare och en hel drös med olika munstycke som ger duktigt din dimma på jobb.. många olika storlekar :thumbright:

perfekt till vatten och metanol sprut oxå :thumbright:

väldigt små och kompakta.. även svetsbara så man kan svetsa hållarna i tryckrör eller grenrör för att lätt kunna skifta mellan olika munstycke :)

ursäkta för dom dåliga bilderna, ska ta bättre imorgon


Bild


Bild
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias J skrev:ursäkta för dom dåliga bilderna, ska ta bättre imorgon
Bättre = makro-läge. Aktivera "blomman", symbolen på kameran alltså. :thumbright:
Mycket intressant att se hur det här slutar. Vatten är fantastiskt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

aha.. ska testa det imorgon :thumbright: ...är ingen mäster fotograf i vanliga fall,,,, idag vart det värre att hålla kameran still efter 3 redbull och en kanna kaffa :hihi:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar