Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Vr6_mannen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

fin turbo du ska köra med gt40 så har jag i min golf med ...
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Veven och blocket är ingen direkt höjdare för mycket varv heller, över 6000-6500 ska man knappast gå. 24v-block (med uppborrade stötstångshål) och vev vore ett recept men då kan man lika gärna köra 24v direkt :-)

Om man vill bygga adapters till oken kan man ju köra 280 mm skivor fram också, men då är det nästan lika enkelt att byta till 240 fjäderben. Inte alls bolt on men det går...och då kan man ju passa på att rätta till castervinkeln och styrradien.

Att borra om bultmönstret fram är en baggis, det är ju bara 4 nya hål som gäller för att få 5x108.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

En bekant har volvofjäderben på sin capri och blev inte så bra då hjulen kommer rätt långt ut pga av vinkeln på fjäderbenet.

Uppstart blir det i vår och bromsning hos rogga på motornord så klart :)

Vart varvstoppet sitter orginal vet jag inte riktigt men för mig att det är 6200? Jag och Polaren har varvstoppen på 6700 i våra Siera 2.9 turbo och har varvat hårt hela hösten utan att nån vev trillat omkull :thumbright:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

En bild på röret som går mellan grenrörena

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska man ha dit Volvoben är det som sagt långt ifrån bolt on om det ska bli bra. Men det går... Fast det är klart, adapters till oken är ju enklare.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Just nu går det ganska tungt med bygget, men tog loss grenröret och knäppte ett kort på det i alla fall. Ska svetsas dit wastegate och lindas med grenröresbandage

Bild
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av fredda »

ser bra ut mike...
förstår att de går lite tungt nu men blir nog snart bättre när man ser lite resultat :thumbright:
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Eftersom jag fortfarande saknar lite valuta för att fortsätta med motorn så roade jag mig idag med att testat en polares 19" på caprin. Vet att det säkert är ganska ointressant för dom flesta här men endå :)
Jag tror i alla fall att det kan funka med "djupa" fälgar fast inte så stort som 19"

Bild

Bild

Passade också på att mäta av turbo riktigt och den har följande mått

Kompressor

Inducer 56mm
Exducer 82mm

Turbon

Inducer 72mm
Exducer 62mm

0.99 i A/R på avgashuset
Senast redigerad av Mikael S den sön dec 07, 2008 7:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

therealpinto skrev:Veven och blocket är ingen direkt höjdare för mycket varv heller, över 6000-6500 ska man knappast gå. 24v-block (med uppborrade stötstångshål) och vev vore ett recept men då kan man lika gärna köra 24v direkt :-)

/Gustaf
vad är felet på 2.9 vev och block?

jag har inte skruvat så mycke i de motorerna så jag vet inte i praktiken men jag har svårt att tro att det är nått större problem att varva 7500rpm om man har fjädrar och så som räcker till.

kolvhastigheten är löjligt låg på 6000rpm.

69mm slag eller nåt sånt vist?

läste i v6 boken att de i usa varvade orginal 2.8 bottendelen till 7500 i banrace bilar helt utan problem.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag tror att Gustaf går efter Engelska erfareheter och dom anser ju att en T3 är en perfekt turbo till en V6:a :lol: Har läst att det är helt omöljigt att min bil ska funka :hihi:
Eftersom borret är 93mm så borde det stämma att slaget är 69-70mm

Jag kör som sagt min Sierra med 2.9 turbo till vardags och händer väl då och då att man är upp på en 6800 som jag skrev tidigare i tråden och hittils har det det inte gått sönder. Men å andra sidan så har jag nog bara kört en 700 mil än
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tja, det är rekommendationer man hittar lite här och där. Ford förstärkte knappast blocket till 24v utan anledning...

US 2.8-bottendelen utvecklades delvis efter att man haft enorma problem med block och vevar i 2300-2600-motorerna som man körde i Capri i början av 1970-talet.

Men visst, rekommendationen på att stanna under 6500 är ju för "average Joe". Det är ju bara att testa :-)

19-tummarna ser lite stora ut, bilen behöver sänkas mer. Men 17 tum tycker jag funkar rätt bra.

/Gustaf
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Blir riktit häftigt detta bygget. Jag gillar dom gammla caprina, är snygga bilar.
Snygg turbo installation :thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

men vad går sönder?

vevaxel, block och stakar tycker jag ser ok ut och om ingen kört sönder nått, hur vet man då att det är dåliga grejor?

visst, vissa kan köra sönder allt men de ska man inte lysna på (internet-rykten).

jag har blivit tillsagd att B20 bara ska hålla till 250hk och att man inte ska varva över 7000rpm men jag har varvat 8300 och haft närmare 600hk i motorn som mest i snart 15 år utan att köra sönder en enda grej i bottendelen.

8300rpm motsvarar ca 9500rpm i kolvhastighet på 69slag och 600 B20 hk blir 900hk i forden på samma varvtal och laddtryck.

kolla upp så du har vettiga fjädertryck+ mekaniska tryckare sen låt den varva minst 7500rpm :thumbright:

vad är förstärkt i 24v blocken?
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu är det ju inte "internetrykten" utan snarare motorbyggare och Ford själva. Men de kan ju också ha fel.

De gamla blocken sprack och vevarna gick av pga vibrationer. Men en (stor) del åtgärdades och blev bättre till 2.8 och 2.9.

24v har kraftigare gjutning runt lagerlägena, i första hand.

Sedan ska man också minnas att rekommendationerna kommer från folk som bygger banracemotorer, ofta till långlopp. Det är skillnad att mata fullt i 24 timmar och att gasa lite på stripp och gata. Det är också skillnad på att ge någon annan en rekommendation eller att bygga motor åt någon annan, och att ta alla risker själv.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Är ju lite annorlunda med långlopp motför vanligt gatåka :)

Men det här som är roligt med att bygga motorer, testa och få saker att funka som igentligen inte ska gå, som Jens B20 t.ex
Lite tanke bakom och lite känsla vid mappning så brukar det sällan vara några problem.

I alla fall så har jag tillverkat ett otroligt avancerat tryckrör idag ;)

Bild
Skriv svar