Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Veven och blocket är ingen direkt höjdare för mycket varv heller, över 6000-6500 ska man knappast gå. 24v-block (med uppborrade stötstångshål) och vev vore ett recept men då kan man lika gärna köra 24v direkt 
Om man vill bygga adapters till oken kan man ju köra 280 mm skivor fram också, men då är det nästan lika enkelt att byta till 240 fjäderben. Inte alls bolt on men det går...och då kan man ju passa på att rätta till castervinkeln och styrradien.
Att borra om bultmönstret fram är en baggis, det är ju bara 4 nya hål som gäller för att få 5x108.
/Gustaf

Om man vill bygga adapters till oken kan man ju köra 280 mm skivor fram också, men då är det nästan lika enkelt att byta till 240 fjäderben. Inte alls bolt on men det går...och då kan man ju passa på att rätta till castervinkeln och styrradien.
Att borra om bultmönstret fram är en baggis, det är ju bara 4 nya hål som gäller för att få 5x108.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
En bekant har volvofjäderben på sin capri och blev inte så bra då hjulen kommer rätt långt ut pga av vinkeln på fjäderbenet.
Uppstart blir det i vår och bromsning hos rogga på motornord så klart
Vart varvstoppet sitter orginal vet jag inte riktigt men för mig att det är 6200? Jag och Polaren har varvstoppen på 6700 i våra Siera 2.9 turbo och har varvat hårt hela hösten utan att nån vev trillat omkull
Uppstart blir det i vår och bromsning hos rogga på motornord så klart

Vart varvstoppet sitter orginal vet jag inte riktigt men för mig att det är 6200? Jag och Polaren har varvstoppen på 6700 i våra Siera 2.9 turbo och har varvat hårt hela hösten utan att nån vev trillat omkull

-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Eftersom jag fortfarande saknar lite valuta för att fortsätta med motorn så roade jag mig idag med att testat en polares 19" på caprin. Vet att det säkert är ganska ointressant för dom flesta här men endå 
Jag tror i alla fall att det kan funka med "djupa" fälgar fast inte så stort som 19"


Passade också på att mäta av turbo riktigt och den har följande mått
Kompressor
Inducer 56mm
Exducer 82mm
Turbon
Inducer 72mm
Exducer 62mm
0.99 i A/R på avgashuset

Jag tror i alla fall att det kan funka med "djupa" fälgar fast inte så stort som 19"


Passade också på att mäta av turbo riktigt och den har följande mått
Kompressor
Inducer 56mm
Exducer 82mm
Turbon
Inducer 72mm
Exducer 62mm
0.99 i A/R på avgashuset
Senast redigerad av Mikael S den sön dec 07, 2008 7:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad är felet på 2.9 vev och block?therealpinto skrev:Veven och blocket är ingen direkt höjdare för mycket varv heller, över 6000-6500 ska man knappast gå. 24v-block (med uppborrade stötstångshål) och vev vore ett recept men då kan man lika gärna köra 24v direkt
/Gustaf
jag har inte skruvat så mycke i de motorerna så jag vet inte i praktiken men jag har svårt att tro att det är nått större problem att varva 7500rpm om man har fjädrar och så som räcker till.
kolvhastigheten är löjligt låg på 6000rpm.
69mm slag eller nåt sånt vist?
läste i v6 boken att de i usa varvade orginal 2.8 bottendelen till 7500 i banrace bilar helt utan problem.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag tror att Gustaf går efter Engelska erfareheter och dom anser ju att en T3 är en perfekt turbo till en V6:a
Har läst att det är helt omöljigt att min bil ska funka
Eftersom borret är 93mm så borde det stämma att slaget är 69-70mm
Jag kör som sagt min Sierra med 2.9 turbo till vardags och händer väl då och då att man är upp på en 6800 som jag skrev tidigare i tråden och hittils har det det inte gått sönder. Men å andra sidan så har jag nog bara kört en 700 mil än


Eftersom borret är 93mm så borde det stämma att slaget är 69-70mm
Jag kör som sagt min Sierra med 2.9 turbo till vardags och händer väl då och då att man är upp på en 6800 som jag skrev tidigare i tråden och hittils har det det inte gått sönder. Men å andra sidan så har jag nog bara kört en 700 mil än
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Tja, det är rekommendationer man hittar lite här och där. Ford förstärkte knappast blocket till 24v utan anledning...
US 2.8-bottendelen utvecklades delvis efter att man haft enorma problem med block och vevar i 2300-2600-motorerna som man körde i Capri i början av 1970-talet.
Men visst, rekommendationen på att stanna under 6500 är ju för "average Joe". Det är ju bara att testa
19-tummarna ser lite stora ut, bilen behöver sänkas mer. Men 17 tum tycker jag funkar rätt bra.
/Gustaf
US 2.8-bottendelen utvecklades delvis efter att man haft enorma problem med block och vevar i 2300-2600-motorerna som man körde i Capri i början av 1970-talet.
Men visst, rekommendationen på att stanna under 6500 är ju för "average Joe". Det är ju bara att testa

19-tummarna ser lite stora ut, bilen behöver sänkas mer. Men 17 tum tycker jag funkar rätt bra.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
men vad går sönder?
vevaxel, block och stakar tycker jag ser ok ut och om ingen kört sönder nått, hur vet man då att det är dåliga grejor?
visst, vissa kan köra sönder allt men de ska man inte lysna på (internet-rykten).
jag har blivit tillsagd att B20 bara ska hålla till 250hk och att man inte ska varva över 7000rpm men jag har varvat 8300 och haft närmare 600hk i motorn som mest i snart 15 år utan att köra sönder en enda grej i bottendelen.
8300rpm motsvarar ca 9500rpm i kolvhastighet på 69slag och 600 B20 hk blir 900hk i forden på samma varvtal och laddtryck.
kolla upp så du har vettiga fjädertryck+ mekaniska tryckare sen låt den varva minst 7500rpm
vad är förstärkt i 24v blocken?
vevaxel, block och stakar tycker jag ser ok ut och om ingen kört sönder nått, hur vet man då att det är dåliga grejor?
visst, vissa kan köra sönder allt men de ska man inte lysna på (internet-rykten).
jag har blivit tillsagd att B20 bara ska hålla till 250hk och att man inte ska varva över 7000rpm men jag har varvat 8300 och haft närmare 600hk i motorn som mest i snart 15 år utan att köra sönder en enda grej i bottendelen.
8300rpm motsvarar ca 9500rpm i kolvhastighet på 69slag och 600 B20 hk blir 900hk i forden på samma varvtal och laddtryck.
kolla upp så du har vettiga fjädertryck+ mekaniska tryckare sen låt den varva minst 7500rpm

vad är förstärkt i 24v blocken?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Nu är det ju inte "internetrykten" utan snarare motorbyggare och Ford själva. Men de kan ju också ha fel.
De gamla blocken sprack och vevarna gick av pga vibrationer. Men en (stor) del åtgärdades och blev bättre till 2.8 och 2.9.
24v har kraftigare gjutning runt lagerlägena, i första hand.
Sedan ska man också minnas att rekommendationerna kommer från folk som bygger banracemotorer, ofta till långlopp. Det är skillnad att mata fullt i 24 timmar och att gasa lite på stripp och gata. Det är också skillnad på att ge någon annan en rekommendation eller att bygga motor åt någon annan, och att ta alla risker själv.
/Gustaf
De gamla blocken sprack och vevarna gick av pga vibrationer. Men en (stor) del åtgärdades och blev bättre till 2.8 och 2.9.
24v har kraftigare gjutning runt lagerlägena, i första hand.
Sedan ska man också minnas att rekommendationerna kommer från folk som bygger banracemotorer, ofta till långlopp. Det är skillnad att mata fullt i 24 timmar och att gasa lite på stripp och gata. Det är också skillnad på att ge någon annan en rekommendation eller att bygga motor åt någon annan, och att ta alla risker själv.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Är ju lite annorlunda med långlopp motför vanligt gatåka 
Men det här som är roligt med att bygga motorer, testa och få saker att funka som igentligen inte ska gå, som Jens B20 t.ex
Lite tanke bakom och lite känsla vid mappning så brukar det sällan vara några problem.
I alla fall så har jag tillverkat ett otroligt avancerat tryckrör idag


Men det här som är roligt med att bygga motorer, testa och få saker att funka som igentligen inte ska gå, som Jens B20 t.ex
Lite tanke bakom och lite känsla vid mappning så brukar det sällan vara några problem.
I alla fall så har jag tillverkat ett otroligt avancerat tryckrör idag

