Sida 2 av 6

Postat: lör dec 20, 2008 8:59 pm
av Lunkan
Det ser ut som båda hakarna är i ingrepp tills den nästan kommit i ändläge där den ena haken petas lös av spårskruven då ändläge nås och växelföraren kan vridas tillbaka till mitten där den hakar i igen.

Rätta mej om jag har fel.

Jag har funderat på detta själv förut och detta var ju en enkel lösning.
Som det sägs är det enkelt att lösa ett problem på ett kompliserat sätt medans det svåra är att lösa ett problem på ett enkelt sätt.

MVH Jonas

Postat: lör dec 20, 2008 9:58 pm
av stenmark
Det ser ut som båda hakarna är i ingrepp tills den nästan kommit i ändläge där den ena haken petas lös av spårskruven då ändläge nås och växelföraren kan vridas tillbaka till mitten där den hakar i igen.
Precis så!!

Konstruktionen är inte så enkel som den ser ut, mycket olika toleranser som måste stämma. Spåret är noga uträknat/utprovat,
även om det ser ut som fan..
Det är lätt att den bara låser ihop eller tycker det är kul med 2an o 3an i samtidigt!! Ett tips är att prova på orginal lådor utan synkringar o varannan tand bortfilad, innan man kör riktig dogg-låda.


Att till skillnad mot många anda lock få backen med spärr på samma spak krävde en del tänkande (läs öl och sena kvällar).

Ha tålamod, sek-låda rockar!!!

Mvh Henke

ps! Version 2 skall snart tillverkas, med bla tryckluft o paddlar...

Postat: sön dec 21, 2008 12:41 am
av JoBy
stenmark skrev: Bild
Mvh Henke.
Är det piggen nertill som petar i backen?

Står den nu i friläge? ( båda gafflarna i mitten )
Ett steg medurs, ingen av gafflarna rör sig. Piggen petar i backen.
Ett steg moturs, Vänstra gaffeln åt vänster (ettan).
Två steg moturs, Vänstra gaffeln åt höger (tvåan).
Tre steg moturs, Vänstra gaffeln till mitten och högra gaffeln åt vänster (trean).
Fyra steg moturs, Högra gaffeln åt höger (fyran).

Det synd ju att gafflarna ska röra sig ganska långt vid liten rotation. Så jag förstår att utformningen av spåren samt rätt smörjning är mycket viktigt om det inte ska kärva.

Två rullar är ju gynnsamt eftersom dom kan rotera fler grader och därmed få snällare ramper.

Postat: sön dec 21, 2008 1:07 am
av Lunkan
stenmark skrev:
Det ser ut som båda hakarna är i ingrepp tills den nästan kommit i ändläge där den ena haken petas lös av spårskruven då ändläge nås och växelföraren kan vridas tillbaka till mitten där den hakar i igen.
Precis så!!

Konstruktionen är inte så enkel som den ser ut, mycket olika toleranser som måste stämma. Spåret är noga uträknat/utprovat,
även om det ser ut som fan..
Det är lätt att den bara låser ihop eller tycker det är kul med 2an o 3an i samtidigt!! Ett tips är att prova på orginal lådor utan synkringar o varannan tand bortfilad, innan man kör riktig dogg-låda.


Att till skillnad mot många anda lock få backen med spärr på samma spak krävde en del tänkande (läs öl och sena kvällar).

Ha tålamod, sek-låda rockar!!!

Mvh Henke

ps! Version 2 skall snart tillverkas, med bla tryckluft o paddlar...
Jo jag förstår att det är en massa pyssel, det jag menade med att det var en enkel lösning var på ovansidan, jag fick inte riktigt ihop det i huvet innan jag såg bilden, funderade på det förut men jag lyckades aldrig lösa det i huvet så jag började aldrig att exprementera med det ens.

mvh Jonas

Postat: sön dec 21, 2008 11:29 am
av Jerry Lundgren
stenmark skrev:Nu har jag äntligen hittat både kamera och lådan!
Detta är version 1.1 funkar klockrent.
Bild
Undersida med spåret för växelförarna.

Bild
Ovansida med lägesmekanism.


Konstigare än så behöver det inte va.

Mvh Henke.
Din variant verkar ha en del gemensamt med det här.
http://s166.photobucket.com/albums/u107 ... ventiellt/

Om ni vill ha bilder med bättre kvalité så kolla här http://www.freepatentsonline.com/684314 ... temming=on. Om man registrerar sig så kan man ladda hem en PDF med hela innehållet.

///Jerry Lundgren

Postat: sön dec 21, 2008 11:53 am
av 142sleeper
nu börjar det bli kul, härligt med mycket diskussioner och flera som funderar och tycker till:) det där med 2 st "rullar" kanske inte är en så dum idé? frågan är ju bara hur ett länkage till att få dem två beronde av varandra skulle se ut? ska åka på julbord och ta mig en funderare nu:) spinn vidare med ideér;)

Postat: sön dec 28, 2008 12:16 am
av FMR
sedär så trevligt har länge tänkt bygga ett sekloc men verkat för krabbigt.. har man bara en cad-fil på det går det mesta att laser skära/vattenskära för exakt passform drev osv...


Har nån lite ritningar kan vi gå i hop ett gäng o göra varsit !!

Pma i såfall så fixar jag det!!

Postat: mån dec 29, 2008 4:20 pm
av erikkihl
Jag håller på och CAD'ar en trumma som jag skall köra i min DougNash låda, kommer antagligen att passa till en del andra amerikanska lådor med..

Är det ngn som är en jävel på CAD så säg gärna till då jag har lite problem med trumman just nu....?

Postat: tis dec 30, 2008 7:39 pm
av 142sleeper
jag är absolut på om det ska till och laser/vattenskäras! är det ingen som sitter på nån cad-ritning? det vorde ju finnas flera som känner att det vore fränt med sek-lock?

Postat: lör jan 03, 2009 11:30 am
av 142sleeper
nöjer alla sig med att åka h-mönstrat?:P

Postat: lör jan 03, 2009 8:29 pm
av G.Nauta
Jag skulle gärna snylta lite på ritning om nån kunde skava fram :D själv har jag utbildning i cad men kan bara grunderna :doh:

Rolig läsning ! inte bra sånt här.. svårt o sova på kvällarna :hihi:

Postat: lör jan 03, 2009 10:17 pm
av erikkihl
Nej då :wink: Nu har jag fått lite professionell CAD hjälp, så nu ska vi se om det inte händer ngt framöver... :roll:

Postat: sön jan 04, 2009 11:43 am
av Jerry Lundgren
Har mixtrat fram ett utkast i autocad på hur en skiva a'la Stenmark skulle kunna se ut. Finns ett par grejor som behöver fixas på den här, men nu vet jag hur jag ska göra i alla fall.

Bild

///Jerry Lundgren

Postat: sön jan 04, 2009 4:34 pm
av Jerry Lundgren
Å här kommer ett utkast på en växlingsmekanism. Staget från växelspaken är tänkt att kopplas in i leden mellan den gula å den lila prylen och är på bilden tänkt att trycka/dra i sidled (bilens längsled).

Bild

///Jerry Lundgren

Postat: mån jan 05, 2009 4:56 pm
av 142sleeper
nu börjar det likna något:) men vad exakt är det som måste ändras på den där ritningen? är din ritning avsedd för en m47a? vad blir isf skillnaden mellan din ritning och en ritning för m45an? eller är det så enkelt att man kan använda din ritning även till en 4-växlad mekanism? (har inte i huvudet hur en m47 är uppbyggd? isf blir ju bara skillnaden att man inte kan dra till sista läget:P

mvh johan, köping