Volvo 244 e85(isbil) /Bmw 1600 Renovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
turbo242
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av turbo242 »

fått kjørt noe mer??
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

Jo, har varit ute och testat vrålåket, hann bli nervös, lambdan visade magert så jag slipade nålar och mixtrade med bränsletrycket utan resultat. SUCK
Nu sitter det en ny lambda och den fungerar som en klocka, bara finjusteringarna kvar, går lite väl fet.. Imorrn bär det av ut på isen.. :thumbright: :ferrari: :revs:
turbo242
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av turbo242 »

ta med videocam og film :hey:
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

Här kommer lite bildbevis..
Bild
Hoppas att detta funkar
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck

Inlägg av feffe »

Riktigt fräkt! Vet vad jag ska testa iaf innan jag riva ur motorn ur bilen :)
Hur löste du det med tändingen? :)
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

tog bort (stummade) en vikt i fördelaren och begränsade den andra så den inte slog ut mer än ca 7 grader kör med 18grader till ca 4500 varv sen blir den 7grader till 25 ,,, kan kanske ökas en aning till men låter den gå så nu i alla fall ,,, ska prioritera endel andra barnsjukdomar ,
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck

Inlägg av feffe »

bmw528t skrev:tog bort (stummade) en vikt i fördelaren och begränsade den andra så den inte slog ut mer än ca 7 grader kör med 18grader till ca 4500 varv sen blir den 7grader till 25 ,,, kan kanske ökas en aning till men låter den gå så nu i alla fall ,,, ska prioritera endel andra barnsjukdomar ,
smart lösning :)
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

ännu en dag på isen ,, hade lite barnsjukdomar att åtgärda!! (tydligen så räckte inte en vecka till på att få dom åtgärdade), en ny nål slipades till innan vi åkte ut , hade lite bekymmer med misständningar knackade ihop stiften till 0,35 och vips så var dom borta , jag slänger upp en film !! lille bror kör den bruna volvon ,

först ut 244 e85 hingsten!!!

Bild

244 r-sport

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränt att den går så bra nu :)

bra gjort att ladda skiten ur en trim 60 t3 (1.5bar?) på en standard långmils stromberg förgasar B23 med 10.5 i kompa utan motor bekymmer 8)

men du får börja bunkra M45or nu istället :)

ruskigt coolt motor konsept, skulle va kul att se vad den ger för effekt i bänken nästa höst vinter som vi fantierade om.

undra vad denna bil skulle prestera med sliks på strippen? jag skulle gissa på en mitten tolva iallafall 8) kanse snabbare också.

det är fränt med en oöppnad B23 som kostat typ inget förutom turbon :thumbright:
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

hehe joo den skulle behövt en provtryckning igen av turbo systemet, har väll gått 1å sen sedan sist hehe, sen får vi ta och bromsa den, skuter man den så finns det väll rätt många b23 som gått 40k mil, ,, så bromsning skulle va intressant ,, 1,4 laddas det nu!
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

Ja ännu en kväll igaraget ,, bytt växellåda till m45 ,m47 tappade 3:an, Riktade upp mellan axel och provtryckte turbo systemet och jag behöver en del nya delar hehe Så en laddluftskylare köpes!!!! gärna orginal men större går också bra ,bara den får plats och framförallt är tät,,,
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

Tänkte bara skriva av mig lite ,,, fredags kvällen är gjord,, kopplade in laddtrycksstyrningen och det gick bättre än förvantan,, laddade på hög läget 1,6bar Lite väl häfftigt men ganska fränt ...helt obrukbar typ !! blir att justera ner den ett par hekto
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

ännu en dag under huven på 240´in ,, turbon sa upp sig en repa efter jag skrev förra inlägget, verkar som samband med höga laddtryck och ej avlastande laddtryck vid stängning av spjäll orsakade ett haveri, så nu har jag 2 veckor på mig att byta turbo och måtta in en ny intercooler , intercoolern sitter i bilen och ska brännas i hop turbon är förhoppningsvis skickad från värmland (tack v16t!) ja det var väll allt för nu i alla fall,,
werd
För mycket laddtryck

Inlägg av werd »

Hallå, har det hänt någe mer? :)
Det där med tändningen... Har du några bilder eller mer info om det?
Vet inte riktigt själv hur jag ska göra med min förgasarturbo bil.

Sjukt roligt recept på din bil iaf! :)
Lycka till i forsättningen!
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

jo det händer endel ...ny intercooler är ditmonterad . väntar på turbo från v16t eller är det tegelstenar (mycke strul).bilder ko
mer. ta bara en standard fördelare meka isär den. du har 2 vikter under plattan som brytarn sitter i . jag svetsade den ena och spärrade den andra så den inte flyger ut lika mycke .montera ihop skiten och testa att tomvarva och kolla med strobbon vid vilka varvtal den slungar ut och hur myCKET ... testa på 15grader på lågvarv och 20-25 på högvarv ,,passa dig för spikningar...förresten hur ser din motorsetup ut??
Skriv svar