Sida 2 av 3

Postat: sön mar 15, 2009 6:14 am
av Pv V8
Det jag har märkt på dom pv jag har åkt med 140 framv, är bumbstering
jag håller på med en pv idag, har en del funderingar på ascona a framvagn, Jag förkastar inte 140 på pv, bara för jag har misslyckats

Postat: sön apr 19, 2009 12:37 pm
av Sputtnick
Pv V8 skrev:Tycker det är enklare at modifiera en pv framv, även om man får smörja niplar lite :lol: På med en kuggstång och ett par bra skivor
Vilken kuggstång ska man då ta. och och av vilken anledning? är som sagt ganska stor nybörjare på att modifiera saker. Har bara hållit på med nyare bilar. och amozonskivorna passar dom utan större modifikationer? kan tänka mig att man måste ha nav från amazonen.

Postat: sön apr 19, 2009 1:38 pm
av Cpt Tuttle
Pv V8 skrev: jag håller på med en pv idag, har en del funderingar på ascona a framvagn
Hade jag också, men jag uteslöt det eftersom det inte skulle bli kvar så mycket av rambalkarna när man väl fått dit en sådan. Körmässigt skulle nog en sån bli betydligt trevligare än en 140-axel men till lite för stora uppoffringar tycker jag...

Postat: sön apr 19, 2009 5:46 pm
av Whiplash
Här är en med asconaframvagn http://www.garaget.org/?car=5753&image=52831

Postat: mån mar 22, 2010 5:00 pm
av skogsturbo
Jag har skivor och ok från amazon som jag ska montera i vinter på mitt pv projekt, de satt på en pv framvagn som jag fick med när jag införskaffade min pv. det som behövs är amazonens nav med skiva, bromsokok, fästet för bromsoken och bromssköldar med fäste för bromsslang eller att man bygger eget fäste för de. det jobb man måste göra är som sagt att flytta dämparen till framsidan, samt att borra några nya hål i fästet för bromsoket och bromsskölden. sedan är det bara att skruva ihop. vet inte hur folk får plats med dubbla dämpare med amazonens skivor och ok tror inte det går att ha dubbla dämpare ser trångt ut som det är om man vill kunna svänga.

Postat: tis mar 23, 2010 10:06 am
av Sputtnick
Kan man inte bara ta och byta ut PV-framvagnen mot en Amazon framvagn. eller blir det mer jobb än bara naven och ok:en

Postat: mån mar 29, 2010 3:35 pm
av Cpt Tuttle
Sputtnick skrev:Kan man inte bara ta och byta ut PV-framvagnen mot en Amazon framvagn. eller blir det mer jobb än bara naven och ok:en
En Amazonframvagn kan man i stort sett glömma, då är det betydligt mindre jobb med att montera bromsarna från en Amazon. Då har man ju fortfarande spindelbultar dock, vill man nu slippa dem så är 140-seriens framvagn betydligt mer lämplig och lättmonterad än Amazonens...

Postat: ons maj 05, 2010 9:57 pm
av Amazon_Sleper
Personligen anser ja att Pv framvagn är en mörk area i volvos historia som borde mörkas..
Men är bra mycke mer jobb än man tro å stoppa dit en 140framvagn.. Fick kapa ur i rambenen på höjd å bredd för å få till vettig höjd..
Sen vill man göra de enkelt plocka snäcka från 140 å sätt de på samma mått som på en sån..

I mitt fal försök få dit en kugstång, har förkasta 240ins där i mot har ja hört att ska passa hyfsat från kadett med bakhjulsdrift.. Att ackerman ska bli lite betoning på LITE fel...

Re:

Postat: sön aug 28, 2011 8:46 pm
av Fredrik Andersson
Magnus Mäki skrev:Tror jag har en extra bult on sats till pv, nav + okfäste för volvo 240 ventilerade skivor och ok
Vart kan man få tag på bolt on bromssatserna?

//Fredrik

Re: Byte av framvagn PV

Postat: mån sep 12, 2011 7:12 pm
av Magnus Mäki
Bild
En kpl PV framvagn byggd för 240 skiver och ok.
Pris 5000:- eller bud?

Re: Byte av framvagn PV

Postat: mån sep 12, 2011 8:32 pm
av Crille Landskrona
Jag åker original framvagn med boxade bärarmar, amazon skivor och kadett kuggstång och
SAAB fjädrar på min PV.
Bilen är byggd efter NPSC regler i början på 90-talet då var man tvungen att ha original framvagn, kanske inte optimalt att svänga med men rakt fram går kanon. motorn är cheva BB
och PG låda. Jag har haft dubbla dämpare monterade men det räckte med enkla for min del.
Skall tilläggas att jag har aldrig haft en tanke på besiktning..... :hihi:
Mvh Crille.

Re: Byte av framvagn PV

Postat: mån sep 12, 2011 8:39 pm
av Crille Landskrona
Glömde skriva att bilen gick i klassen street 10,5" därför fick det bli original framvagn och original torpedvägg mm.
Crille.

Re: Re:

Postat: fre feb 17, 2012 11:40 pm
av * * * NXJ * * *
Fredrik Andersson skrev:
Magnus Mäki skrev:Tror jag har en extra bult on sats till pv, nav + okfäste för volvo 240 ventilerade skivor och ok
Vart kan man få tag på bolt on bromssatserna?

//Fredrik
Väcker tråden/frågan eftersom jag oxå önskar svar :shock:

:arrow: NXJ

Re: Byte av framvagn PV

Postat: lör feb 18, 2012 8:10 am
av Magnus Mäki
Magnus Mäki skrev:Bild
En kpl PV framvagn byggd för 240 skiver och ok.
Pris 3000:-
Har framvagnen som väntar på pall.
Den har varit på säljes tidigare. 3000:-

Re: Byte av framvagn PV

Postat: lör feb 18, 2012 6:04 pm
av * * * NXJ * * *
Ett förtydligande. Det jag behöver info om är hur/vad som behövs för att få 240 ventilerade skivor på 140 spindlar. Finns det sats att köpa för denna operation så är det ett alternativ.

:arrow: /NXJ