Sida 2 av 2

Postat: sön jan 25, 2009 8:14 pm
av dundersmurfen
Hur fungerar det med en kam för oljetryckare, om man stummar tryckarn?

Vad kan man räkna med för problem?
Hur skiter det sig...

eller kan det funka...

Man har ju hört både ditten och datten. Någon som vet vad på nockarna som egentligen är skillnaden.

Det enda som jag vet är skillnaden är att en mekanisk schimsas in till säg 0.4 mm eller nåt, hydraulen justerar in sig själv till 0.0...nåt alltså blir ett lite större spel om man kör med stum tryckare. Inbillar mig att det inte gör någon skillnad. Nä snälla nån jag bryter ihop här. HJÄLP ;)

Postat: sön jan 25, 2009 8:25 pm
av super7
Rådet jag fick när jag gick från hydraultryckare till mekaniska var att köra med ett ventilspel på 0,15.

//Nisse

Postat: tor jan 29, 2009 12:12 pm
av WTB
Funderade på fall man skulle köpa Folkraceshopens 16V kammar o då
ska man ju köra mekaniskt..
Bild

Är de typ såhär man ska göra efter man svetsat tryckarna ? :roll:

Postat: tor jan 29, 2009 1:17 pm
av Gustav
WTB skrev:Funderade på fall man skulle köpa Folkraceshopens 16V kammar o då
ska man ju köra mekaniskt..
http://i235.photobucket.com/albums/ee2/ ... be/16V.jpg

Är de typ såhär man ska göra efter man svetsat tryckarna ? :roll:
Typ..
Fast du använder lashcaps i olika tjocklek istället, dom sätter du i änden på ventilskaftet.
Eller det är iaf vanligast att man gör så.
Bild

Postat: fre jan 30, 2009 10:36 pm
av dundersmurfen
Om jag säger så här då...

Någonstans har jag hört att det inte går att köra mekaniska tryckare med en nockpinne gjorde för hydrauliska tryckare. Är detta en myt?

Har fortsatt klura på detta och undrar om det inte är en myt från de som säljer prylarna....

Postat: lör mar 14, 2009 3:05 pm
av kenkarijord
Jeg bruker disse i min 16v topp
Bild
Bild

Siden den gang har www.kmcams.no fått tak i 16v mekaniske trykkere
http://kmcams.com/product_info.php?manu ... cts_id=386
]

Postat: lör mar 14, 2009 5:23 pm
av David_B
Det där såg tufft ut....
Måste va smidigt å justera med sådanna tryckare :thumbright:

Frågan är hur bra det funkar! Tänk om muttern råkar skaka loss :shock: Nån annan som har kört med sånna?

Postat: lör mar 14, 2009 6:33 pm
av kenkarijord
bruker locktite og så skrur du mutter som lås.. er gjenger i trykker også.

Postat: mån maj 11, 2009 2:53 pm
av Martin H
kenkarijord skrev:bruker locktite og så skrur du mutter som lås.. er gjenger i trykker også.
är det vanlig 12:9 skruv du använt? hur hård måste ytan närmast ventilen lämpligast vara? tips på matrial.

Postat: mån maj 11, 2009 4:45 pm
av G.Nauta
Vad jag har sett någonstans så är SWR här på forumet involverad i dom där tryckarna. Skruven är genomhärdad på dom tror jag.

Postat: sön jan 03, 2010 2:11 pm
av Kristoffer Helle
vore bra med lite mer info om dom :)

Postat: mån jan 04, 2010 12:03 am
av SWR
G.Nauta skrev:Vad jag har sett någonstans så är SWR här på forumet involverad i dom där tryckarna. Skruven är genomhärdad på dom tror jag.
Stemmer det.. var jeg som solgte de til Kenkarijord... :wink:

Postat: mån jan 04, 2010 12:07 am
av SWR
Rallykalle skrev:Det där såg tufft ut....
Måste va smidigt å justera med sådanna tryckare :thumbright:

Frågan är hur bra det funkar! Tänk om muttern råkar skaka loss :shock: Nån annan som har kört med sånna?
Jeg har brukt de på flere Cossies, Volvo 16V, og annet med samme diameter... ikke noe problem, man kan få et verktøy til de som holder trykkeren slik at det ikke er noe problem å holde igjen når man skal stramme mutteren inni. Litt Loc-tite da, så løsner den aldri under gange.

Postat: mån jan 04, 2010 2:57 am
av Kristoffer Helle
hva slags matriale er de gjort i? "arne" ?
lurer på å lage noen slike selv!