Catchtank: avluftning. Ja/Nej

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Inlägg av Hewran »

Det här är nog det sätt som är enklast och går fortast, för det är an8-slutningar på catchen (ska svetsas om till an12 på matning) det är sump där matningen tas till pumpen och det är skum i den.

Och sen är den ju på 3.5L så den soppa som pumpas i borde kylas lite iaf av den som redan ligger där, och den är gjord helt i alu och det leder ju bort värmen ganska bra också..

Tänkte sätta en helt ny fuelcell men tror det här fungerar precis lika bra.

Sett flera som gjort så på evos förut och dom åker 9:or och låga 10:or på strippen.

/O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Funkar säkert med skvalpplåtar om man bara skall köra rakt fram.
Men om man skall åka fort på bana, så blir nog funktionen inte lika solid. Och bygga en behållare neråt på en org.tank som kanske bara ligger 15cm över marken är heller inget bra alternativ. Med egenbyggd tank kan man nog lösa detta. På de bilar vi byggt/bygger kör vi alltid med catchtank. Antingen infälld i själva huvudtanken (som aldrig är original), eller helt fristående. Den extra strömmen som förpumparna drar är försumbar, eftersom förpumparna inte jobbar mot tryck. På tävlingsbilar är man ofta begränsad av utrymmet, plus att man kanske måste använda klassade tankar. Med en catchtank (om allt är rätt gjort) är du alltid garanterad bränsle utan luftbubblor, såvida du har bränsle i tanken naturligtvis.

/Martin
Skriv svar