"Mickes MC/BIL byter skepnad"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Tjenare! Tanken kommer att sitta inne under ramen, ovanför benen.
Klicka på länken så kan du kolla in min "papp"modell av tanken mm.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971&start=520

Tackar- Kul att du tycker om bilden :D
Jag satt hemma och pulade på med photoshop "som jag försöker att lära mig" några timmar- och vipps så blev det en kaross :shock: . Ides inte puttsa till alla kanter, men man se väl vad jag tänkt iaf.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Då är bygget igång igen!!
Kolla in bildrepotaget!!

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... &start=540
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Då är bygget igång igen!!
Kolla in bildrepotaget!!

Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Bild
Bild
Bild
THE HALIN BROTHERS!!
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Toppen till Suzuki motorn bortplockad.
Bild

Toppen tillbaks monterad med kamdrivning och allt med en tjockare toppackning.
Bild

De nya MKT hårdare kopplingsfjädrarna inkl distans hylsor.
Bild

Den nya alu bränsletanken svetsad av janne "ludde" på IB-SVETS :up: :hyper:- Här provmonterad för att passa in påfyllningsröret mm.
Bild

Det ska monteras ett bränslenivå rör mot föraren "bakkant v-sida- mellan fyrkanterna" så man vet när det är ca ca10liter kvar eller mindre :up: totalt
Bild
Bild

Catch tanken under konstruktion- OOhh, vad porrigt det är med TIG svetsad alu!!
Bild

Catch tanken ska kortas på höjden och orginal bränslepumpen ska monteras genom nedre gaveln. Catch tanken kommer att sitta bredvid motorn- eftersom jag inte vill ha tryckfall i ledningen till bränsleskenan, iom att pumpen har inbyggd tryckregulator. Vilket innebär att b-skenan saknar returledning.
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Sluta lägga upp pornografi på forumet!! :lol:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Helt grymt som vanligt :shock: :-D
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Jag har stött på ett sk TRATT PROBLEM....... :x
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Trattproblem = insugsbekymmer?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

mattias skrev:Trattproblem = insugsbekymmer?
Problemet är egentligen inte alls så märkvärdigt.. Jag måste försöka att göra boxen öppningsbar, pga att trattarna är gjorda i gummi (orginaltrattarna) som klammras runt det instickande röret. Skulle jag svetsa ihop den med trattarna monterade inne i boxen, kommer de att smälta... Jag är lite kinkig gällande det estetiska också, eftersom halva insuget förmodligen kommer att synas genom kåpan.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Fick mkt emenent besök av krille (och matte) idag med krilles Ford GTD 40. Jag var bara tvungen att passa på att rulla ut triken och fota lite. :hyper: Bara för att få en uppfattning om hur "fet" en riktig legendarisk supersportbil är.. OHHJJ, vilken bil :bow2: Hoopas jag får mig en provtur snart. Han har Yokahama A032r däck runt om inom kort! :up: Nu endast bak.
Bild

Höjden på GTD 40:in och triken är mkt lik. Triken är något lägre faktiskt.. :D
Bild

Gissa vem som är bredare :racesmile Triken är faktiskt kortare är forden.
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Detta är det färdiga insuget (det enda som saknas är gummi packningen vid gavlarna).. Jag måste nog säga att det utseendemässiga resultatet blev aningen över förväntan :) Hoppas bara att det funkar också :-)
Bild
Bild
Bild

Har byggt om oljesumpen också, med några skvalpplåtar.
Bild
Bild

Sådärja!! Bränsleskenan monterad tillsammans med insug o catchtank :up: MYCKET aluminium blir det!! Och mer ska det bli- Kylare, IC, mm. SEN SAKNAS JU BARA ATT POLERA UPP ALLTING!!!!!! :-D
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Detta är plockat från ett annat forum som jag tänkte dela med mig av.

""hur har du tänkt att få fäste med bakhjulet ?
Har hört om diverse liknande projekt som stupat på att bakändan kanar omkring hejdlöst då bakhjulet inte får något fäste när det kränger i kurvorna?
Plus att mc-fälgar inte pallar sidolast så bra.

Men du kanske har en fiffig lösning? Tell us pleeeese!!""


Tjenare! Tja, fäste är ju ett kapitel för sig :) . Jag har läst mkt om olika konstellationer på tre hjul (då jag inte provat själv). Ska försöka att göra det kortfattat.
All viktförflyttning vid krängning (kurvtagning) kommer att påverka det yttre framhjulet, då inte bakhjulet är ett "stödben". Vid ökad vikt på en friktionsyta (yttre framdäck) kommer den att tappa greppet snabbare (vid lägre G) i beroende till den ökade viktförflyttningen (svävare kurva/högre hastighet). Bakhjulet kommer inte att få försämrad friktion eftersom det endast ska hantera krafter i sidled (ej viktförflyttning) Skulle man ha samma friktionskoeficient på bakhjulet som på det yttre framhjulet, så kommer det att understyra massvis. Nu har jag även ett inre framhjul som hjälper till att minska understyrningen (dock minskar friktionen även här pga negativ viktförflyttning samt possitiv camber). Skulle karossen kränga (mjuka framdämpare) vid sväng kommer även bakhjulet att få possitiv camber= sämre friktion- vilket måste förhindras genom att ha mkt hårda framdämpare eller krängningsfjäder. Pga alla icke billika symtom som man får om man plockar bort ett hjul är viktfördelningen mkt viktig gällande ballansen i farkosten (över/understyrning). Enligt dessa kompendium ang uppförande på trike: Om man förenklar "en del"- Den tyngsta delen (fram/bak) kommer att slajda "tappa greppet" först. Min trike har ca 60/40 (fram/bak) viktfördeling utan passagerare. Jag ska montera bildäck bak för att öka friktionsytan. Min trike kommer i teorin att bli understyrd samt "power oversteer" vilket är precis det jag vill för att få ett säkert högfartsbeteende samt rolig på kurviga vägar.

Hoppas du förstår hur jag menar :)
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Bild
Bild

Turbogrenrör, IC, tryckrör. är nu klara. :-) Ludde (janne) på IB-svets har återigen gjort en alldeles utmärkt jobb med TIG-svetsen (aluminium)!!!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar