Sida 2 av 3

Postat: lör feb 07, 2009 11:47 pm
av zajja
Blev tyvärr inte så många timmar i garaget som jag hade hoppats på men har fixxat frambromsarna, var aningen anliggning på dem så jag började med att plocka bort allt:
Bild
Sen fick jag hjälp av mor (sitta och tryck på bromspedalen) att reka bromsarna, rengjorde även plåtblecken som klossarna sitter i samt körde av skivan med stålborste.
Bild
Sen slipade jag även ytorna på klossarna som sitter emot plåtblecken, fick knacka bort beläggen med mejsel och hammare men nu gick det enkelt att peta dit dem med fingrarna! sedan satte jag ihop allt och körde med stålborste på oket också, hade tänkt att slipa och måla det men hade så lite färg kvar + att det bara är 5-6grader i garaget så har tagit en jääkla tid innan det torkat, får bli sen om jag skaffar lite öppnare fälgar..
Passade även på att dra av fjäderben och hjulhus när jag liks hade stålborsten i handen.
Bild
Och naturligtvis samma visa på andra sidan, nu snurrar dem lätt efter man bromsar! :D
Bild
Sen städa jag och satte ner den på hjulen, ska knuffa fram den en bit och palla upp den och ge mig på bakbromsarna och handbromsen imorgon.

Postat: sön feb 08, 2009 9:32 pm
av zajja
Lyfte upp den och slet av däcken bak:
Bild
Väldigt rostiga skivor och dåliga belägg... precis där beläggen legat mot skivan antar jag så går det riktigt tungt att snurra skivan och sen går det lätt tills man kommer dit igen så, skivan på var 9mm, såg lika tjock ut på andra sidan inte tagit loss den än så ska fråga industri imorgon om jag kan ta upp skivorna och dem svarvar av dem också blire nya belägg då.
Oken var av skruvtyp vilket jag inte har verktyg till, ska se om jag kan låna av skolan. annars får jag nog bara hoppas att dem går lika lätt som framoken gjorde så dem inte behöver rekas.
Bild
Tog lös och slipade ytorna klossarna ligger emot, som synes sitter glidpinnen i ihoptryckt läge
Bild
Och där är nog anledning, tasig damask så det kommit in skit och rostat, ska försöka slipa rent där inne och köpa en repsats till fram och hoppas att det går att få på damasken på den bak, ser ut att kunna vara lika eller nästan iaf, för 60kr kan man chansa iaf.
Bild
Bild
Kände på där vajern går in i oket och dem funkar som dem ska (låser och släpper direkt när man släpper med polygripen så det verkar som dem rostat ihop fram där en vajer (Från spaken) blir till 2 (där dem går ut till oken) så ska försöka slita loss dem imorgon och se om dem går att få igång eller om jag måste fortsätta jaga.
Sen vart jag less på bromsar så jag slet ner det fina avgassystemet
Bild
Bild
Downpipen får sitta kvar.
Bild
Men fick med nytt främre rör
Bild
Så fimpar precis när "skyddsplåten" eller vad man ska säga är så svetsar man på 3" rör där.
Bild
Oljereturen läcker, ska rengöra och sen rycka loss slangstumpen och försöka dra åt returen inne vid turbon och byta slangstump och se om det blir tätt...
Bild
Står även "GIK turbotekning" på aggregatet och det ser inte så gammalt ut, 240agget såg mycket värre ut så har man lite tur kanske turbon är relativt ny.

Postat: mån feb 09, 2009 11:01 pm
av zajja
Kollade med industri och det gick att lämna in skivorna så dem kunde svarva dem så jag slet lös den och handbromsvajern på höger sidan + vajern på vänstersidan (vajern som kommer ifrån spaken går lätt, sen är det en delning så den vajern drar i bägge som går till oken så blir att byta dem till oken), beläggen var helt slut på högra sidan... stål mot stål ftw!
Bild
Bild
Var även och beställde klossar bak + repsatsen idag så, nu är det handbromsvajerjakt!

Postat: tor feb 12, 2009 10:05 pm
av zajja
var först till meko men dem hade inte handbromsvajrar och inte ens så man kan göra universaltändkablar så jag drog till malms där jag köpte 2 tändkablar (alla kommer bytas sen men har inte råd nu, själva projektarbetesdelen är att få bromsarna att fungera, få motorn att gå riktigt och bygga avgassystem så får jag den att gå riktigt först bara så kan ja byta alla kablar,stift, lock och rotor sen om det nu inte behövs för att den ska gå bra... har inte råd med allt på en gång, nackdelen med twinspark :P ) och dem sa att jag skulle hämta vajrarna och kolla om dem hade några snarlika hemma men det hade dem tyvärr inte så får ringa en nissan återförsäljare och plocka original där.
Sen har jag svetsat på övergång till 3" efter downpipen nu, invändigt är downpipen 2,5" (63mm) och yterdiametern på röret som jag svetsat i (som går emot downpipen) är 62mm så men sen hade dem under värmeskyddet fipplat dit ett 52mm rör som det sedan är helavägen, varför gå ner så? ....
Menmen nu blire ju 3" iaf, det blev inte snyggt men förhoppningsvis funktionabelt, ska slipa ner svetsarna imorgon och se så att man inte har några småhål nånstans.
Bild

Postat: fre feb 13, 2009 9:44 pm
av zajja
Hämtade ut beläggen och repsatsen på lunchen på skolan och sen var jag och hämtade verktyg så jag kunde börja pressa in kolvarna i oken.
Bild
Blästrade skivorna, ska försöka få tag i nya senare men dem går ju igenom bes iaf.
Bild
Började pressa in, på den här sidan vare stål mot stål = kolven så långt ut att jag inte fick dit verktyget som det sitter på bilden men lyckades ändå få in det efter mycket om och men, men jag har inte fått in det helt.. inte ens så ja kan sätta dit bara nya klossarna... andra sidan har jag fått in den så jag nästan kan sätta dit skivan och klossarna, saknas 1mm~ men det är stumt nu, hittade ingen rostlösning så ska åka och köpa det imorgon och spruta in i damaskerna och försöka på förarsidan så jag kan sätta dit skivor och belägg så kan man bromsa ut kolven på passagerar sidan och sen skruva in den igen och hålla på så ett tag så det kommer igång och förhoppningsvis får in det tillräckligt... är väl även planerat att få till en början på avgassystemet mer än det jag gjort, får se vad bromsarna säger om det....
Bild

Postat: lör feb 14, 2009 10:30 pm
av zajja
Jag åkte ner och köpte och rostlösning och sprutade innanför damaskerna och sedan gjorde jag klar övergången.
Bild
Testmonterad
Bild
Sen försökte jag pressa in kolvarna men dem var lika stum så jag har bromsat ut dem igen och sprutat in rostlösning lite nu och då så får vi se imorgon om vi får in dem.
Jag har även hållt på å kapat och donat så jag har fått till avgassystemet fram till och över bakaxeln, ska få hjälp att hålla i det imorgon så jag kan punkta upp det som det ska vara och sen helsvetsa och börja bygga upphängningar till det.

Postat: sön feb 15, 2009 12:46 am
av knotan
bromsa ut kolven helt å rengör meed fin smärgelduk alla delar så ska du se att det går bättre sen :thumbright:

Postat: sön feb 15, 2009 9:13 pm
av zajja
Far hjälpte till att hålla i så ja kunde punkta upp det och sen tog jag lös och helsvetsa:
Bild
På plats:
Bild
Det som ska över bakaxeln, dock måste jag köpa en skarv bit och sätta emellan då det blev för kort annars hade jag fått dit den idag också.
Bild
Sen blire simons 3" dämpare efter bakaxeln och drar ett rakt rör bak bara, gillar jag ljudet av det sätter jag dit ett chromat slutrör, annars tar jag bort simonsdämparn och sätter en japsdämpare på slutet, får se.
Sen har jag fått in kolvarna också, fick hjälp av en polare så vi rekade på dem och till slut gick dem in och dem släpper direkt efter man bromsat också!
Bild
Så det är vajrar kvar på bromsar, avgassystemet blir jag nog klar med imorgon eller tisdag eller något och sen ska sätta dit nya tändkablarna och förhoppningsvis är far klar med bilen som står ivägen i yttre garaget så jag kan köra ut fanskapet och blästra skärmkanter etc....

Postat: sön feb 22, 2009 2:21 pm
av zajja
Fick kapa i bakaxelkröken från 240:n och svetsa ihop med en av böjarna för att få det att inte ta i.
Bild
Också drog jag fast det i fästet som hade gått av ganska lämpligt :P
Bild
Måste ha en till böj så att det blir så att det rakt bakåt sen ska dämparn på och en bit på slutet och sen ett fäste där bak och sen tänkte jag göra ett fäste framför bakaxeln också så, måste åka och köpa böj och en rak bit imorgon då ska det nog bli klart!

Postat: lör feb 28, 2009 9:00 pm
av zajja
Jag är nästan klar med avgassystemet, var redan i måndags och köpte böjar och grejjer så jag skulle klara mig trodde jag, köpte 2 st med olika mycket böj på bara att det måste vara mitt emellan än vad dem 2 är .... så ska snitta och bocka ihop det som det är minst böj på, problemet är att gasen tog slut i svetsen vilket vi var och bytte ut tub igår för att idag när jag skulle andvända svetsen upptäcka att den inte passar emot klockan på svetsen!
Så det får vänta tills måndag då far får åka upp och prata med dem, såhär hamnar dämparen som det är nu:
Bild
Har iaf bytt olja i den, rengjort stiften och satt dit dem 2 nya tändkablarna (ja, allt ska bytas ut när kuling rullat in) och trot eller ej men nu går den riktigt, som det lät, dock spottar den ut avgaser vid grenröret tror jag, kunde inte ha igång så länge i garaget ^^
Så ska köra ut den imorgon och se så det är från grenröret men är rätt säker, så åker man ju på att byta den också, vet inte hur kul det blir....

Postat: sön mar 01, 2009 7:45 pm
av zajja
Plockade ner den från pallbockar, avgassystemet hamnar ganska nära backen så man får ta det lugnt vid fartguppen.. tur det inte finns sånna på bana ;)
Bild
Körde ut bilen, inge problem gick bra förutom läckaget men far tyckte inte han kände något vid grenröret och sen ja dog skiten och vägra starta igen.. suck..
Slet av fördelarlocket och det är sprucket i mitten och såg inge fräsch ut, likaså rotorn så blir nya stift,lock och rotor nu så man kan hitta åt vart det läcker ifrån, jag hann aldrig känna själv.
Bild
Bild
Och oljetrycksmätaren gav inget utslag så ska forska i det med...

Postat: mån mar 02, 2009 7:25 pm
av zajja
Var och beställde lock,rotor och stift idag, kommer på onsdag.
Var ner och lyfte mattan för att se hur golvet såg ut...
Bild
Ska åka och köpa plåt till detta imorgon samt även kapa bort en bit ur tröskeln och få en längre bit tillbockad så man får rätt form på den så äre bara att kapa bort det gamla och dit med nya.
Snöar det inte så blästrar jag nog den imorgon också.

Postat: tis mar 03, 2009 6:01 pm
av zajja
Började med att kapa bort det dåliga ur golvet samt tröskeln, och en bra bit ur tröskeln och har lämnat den till plåtslag så bockar dem till den så ja kan hämta imorgon + att jag tar plåten till golvet då med.
Bild
Sen har jag slipat överallt där det är ytrost och plastat där det är hål som det inte ska vara:
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag hade tänkt lacka den i färgerna den är i och bara bättringslackat så att säga men jag då måste jag köpa färg och jag har vanlig blanksvart hemma så slipar ner hela bilen och lackar svart.
Ska åka och köpa slippapper,spackel och maskeringstejp imorgon + hämta tänddelarna och plåten då.

Postat: lör mar 07, 2009 5:33 pm
av zajja
Var in på biltema i onsdags när vi liks skulle till sundsvall, hade med mig vajrarna och hittade några snarlika från mercedes för typ 129kr styck eller något, känns värt att chansa istället för att betala 2500 för original!
Bild
Var även och hämtade lock, rotor och stift samt kablar.
Bild
Som synes var rotorn helt bränd i mitten vilket även locket var:
Bild
Men nu är allt nytt iaf och skiten startar igen!
Bild
Sen började jag maskera och slipa lite, bilen är nu helt maskerad förutom vindrutan, dörrhandtaget på förarsidan och fälgarna.
Bild
Avgassystemet är även färdigt, förutom något snyggt slutrör men det köper jag sen, och jag har kapat lite i vajrarna (fästöglorna behövdes tas bort) och borrat upp hålet i bakvagnsbrygga då höljet på dessa vajrar var lite grövre, dem är dock för korta men det sa far att vi ska åka till fresks och köpa vajer och vajerstopp och nått till så skulle han fixxa ihop det så får göra det på måndag!
Nu äre fest och imorgon ska jag sammanställa hela projektet (+ att jag lackat skärmkanter på bmw:n) så blir nog inget gjort förrän måndag igen.

Postat: ons mar 11, 2009 10:10 pm
av zajja
Tröskeln är svetsad och har slipat litegrann så man fick se så att det inte brann nånstans efter ett tag då dörren var öppen när det svetsades... tröskeln är dock inte klar än.
Bild
Bild