Sida 2 av 2

Postat: mån maj 18, 2009 9:21 pm
av Nicklas Eriksson
:thumbright:

kom och jobba lite på min bil vetja :P

förresten vad hände med quaden? har du kvar den?

Postat: mån maj 18, 2009 9:46 pm
av Forsberg
Elias Linder skrev:ska svetsa ett grönrör åt en polare som kör 323 GTR , var har du fått tag i flänsen mot toppen ?
Ritade av packningen och fick den utskuren :thumbright: Behöver du cad-filen är det bara att höra av dig.
Piraten skrev:
:thumbright:

kom och jobba lite på min bil vetja :Razz:

förresten vad hände med quaden? har du kvar den?
Kanske kommer och hälsar på om Mazdan håller till Älvsbyn.... :hihi:

Och naturligtvis är kinaturbofyrhjulingen kvar... brukar få ett ryck fram mot sommaren och köra nån repa. Men konstigr nog blev den inte lika kul när det var färdigbyggt... :roll:

Lägger in en bonusbild....

Bild

Postat: tor jun 11, 2009 8:19 pm
av Forsberg
Varit lite tunt om uppdateringar på sista tiden...

Men nu är bilen uppstartad och provkörd ca 30mil...

PelleW kom ner till Ö-vik i fredags för att montera sina magiska elprylar (insprutning mm.)
Fredag kväll/natt och lördag förmiddag gick åt till att dra kablar till insprutningen mm. fixa wastegaterör, triggerhjul, luftfilter samt tömma tanken på bränsle och hinka i etanol.

Uppstarten gick oförskämt enkelt, typ 4:e försöket efter fipplande på crankpulsvidden till spridarna hoppade motorn igång.

Det fina med orginalinsprutningen är att den inte bryr sig om att luftmassemätaren, lambdasonden mm är bortkopplade, den styr glatt tomgångsmotorn och tändningen fortfarande :thumbright:

Mappningen gick mycket smidigt med Pellew i högerstolen, efter ett par repor med olika laddtryck så var det bara att gasa med ett stabilt lambda som resultat.

Orginaltändningen orkade till 0.5Bar och lambda 0.8 innan den började missa. Vi monterade då en MSD6al som fanns hemma i bra och ha lådan. Orginaltändningen är lite väl mycket förtänding på höga varv, så laddet ligger nu på 0.6Bar tills tändningen är kopplad till insprutningen och är mappbar. För det krävs det en bättre gradering på trigghjulet så vi vet vi ligger.

VNT:n är inte mappad pga att jag trodde jag hade en TPS men det visade sig vara en brytare som talar om tomgång eller full gas. Nu är VNT:n ställd på fullt öppen i hela mappen vilket resulterar i att laddet kommer vid ca 3500rpm. Vid en repa hoppade staget lös från activatorn så att VNT:n stängdes helt vilket resulterade i 0.4 Bars ladd vid 1800 rpm :thumbright: så potential finns...


Efter 30 mils körning tyckte tankpumpen som pumpar upp till catchtanken att den skulle slänga in handuken. Kanske gillade den inte sprit, det låga mottrycket, eller så var den trött efter 25k mil.... Men genom en blixtinsats av Piraten här på forumet så ligger det numera en pump på bussen mellan luleå och övik!!

Allmänt så käns bilen rapp och trevlig, blir kul att ladda på lite mer när tändningen är på plats samt att mappa in VNT:n.
Förövrigt ligger avgastempen på 820C vid full last och lambda 0.8. Vilket inte borde vara nått problem för VNT:n

Lite bilder på spektaklet.

Triggerhjul
Bild

Isolerat grenrör och början till downpipe
Bild

På plats i bilen
Bild

MSD 6al, Blaster 3 spole och biltema rejsfilter :hihi:
Bild

Motorutrymmet

Bild
Bild

over and out

Postat: tor jun 11, 2009 8:37 pm
av Daniel-635
Väldigt intressant projekt, 0,4 bar vid 1800 är värre än min Bi-turbo 635a :roll:

Antar att ni reglerat laddtrycket med Wastegaten nu ?

Postat: fre jun 12, 2009 8:24 am
av Karolus
Fantastiskt hantverk med grenröret!

hoppas allt lirar som det ska i slutändan, ser fram emot en uppdatering ;)

Postat: fre jun 12, 2009 8:12 pm
av Forsberg
Daniel-635 skrev:Väldigt intressant projekt, 0,4 bar vid 1800 är värre än min Bi-turbo 635a :roll:

Antar att ni reglerat laddtrycket med Wastegaten nu ?
Japp nu regleras laddet av WG:n, jo det blir spännande att börja leka med VNT:n och se hur det går att få det att lira, ren teoretiskt borde man kunna få en "sugmotor karaktär" med lite mer ork hela vägen, men det återstår att se.
Någon som vet av någon som kört med vnt på bensinare utom posche??
Karolus skrev: Fantastiskt hantverk med grenröret!

hoppas allt lirar som det ska i slutändan, ser fram emot en uppdatering
Tackar! Jo böjarna ramlade på plats bättre än väntat.

Bränslepumpen anlände med bussgods nu så nu kan jag fixa till det som är kvar.

Men det är obligatorisk öldrickning i helgen så det blir nog till veckan :hihi: :hihi:

Postat: fre jun 12, 2009 10:43 pm
av Johan Posth
Hur kommer du att styra VNT:n? är det bara på och av eller kommer du köra den styrd av plc som en funktion av varv och spjällvinkel och ladd?

Smidigast/enklast borde väll vara att köra den mot en tryckvakt och ha vnt:.n påslagen upp till ett visst ladd sen går den som vanligt, och på så vis kunna få tidigare ladd.

Postat: lör jun 13, 2009 12:10 am
av PelleW
VNT:n styrs av insprutningen och är just nu inställbar mot varvtal och trottelposition i en tabell. Eftersom det är jag som skrivit mjukvaran så har vi fri möjlighet att prova styra den precis som vi vill, så om någon har en bättre idé än att styra den mot trottelposition och varvtal så säg till. En tanke är väl att även lägga in begränsning mot laddtryck och avgastemperatur (och möjligen även avgasmottryck) för att "öppna" VNT:n för att skona motor och turbo.

-Pelle

Postat: ons aug 19, 2009 10:43 pm
av PelleW
En liten update, Forsberg får fylla på med mer information om hur VNT-mappningen fortskrider. Numera så går Mazdan även med ställbar tändning och styrning av VNT:n mot gasspjälläge. Den har även hunnit passerat 200 mil sedan turbon installerades och det enda som strulat är originalvarvräknaren. Den slutade på något mystiskt sätt att fungera och gjorde så att originalstyrboxen i bilen slutade skicka tändpulser till MSD:n. Efter isärplockning av instrumenteringen där vi konstaterade att allt såg bra ut så satte vi ihop den igen och då fungerade den igen... magiskt. En fördel med ingreppet är att Mazdan numera endast rullat 200 mil på mätaren. :hihi:
I brist på tid hann inte VNT:n provas ut ordentligt så det finns en del kvar att göra. Laddtrycket skall skruvas upp så snart en ordentlig pysventil kopplats till wastegaten.
Länkar till ett litet filmklipp från mappningen. Laddtryck 0.7-0.8 bar, tändningen på ungefär 28 grader vid 6000 varv och avgastempen ligger kring 750 grader efter en tids belastning mätt med en lite grövre avgastempgivare (vars den är monterad får Forsberg fylla i). Lambda kring 0.8 för att försöka hålla ner avgastemperaturen för VNT:ns skull.

http://www.youtube.com/watch?v=M1vfz2bAiWM

-Pelle

Postat: tor aug 20, 2009 6:37 am
av Nicklas Eriksson
har hört rykten via telefon tidigare om att det rullar på :thumbright:

såg ni några tecken på att det sker nån signalförändring i varvräknaren eller verkar det vara samma signal som "går vidare"? verkar ju som en märklig lösning?

finns en del effekt kvar att hämta om ni ligger på lambda 0.8?
vad är begränsningen avgasttemp / vnt?

Postat: tor aug 20, 2009 7:09 am
av PelleW
Näe, signalen till styrboxen går knappast via intrumenteringen som du säger. Originalvarvräknaren tar signalen från originaltändspolen så vi flyttade bara över den till MSD:ns spole. Det kan också ha varit så att kontaktdonet till instrumenteringen suttit aningens snett (?) så att energin som egentligen skulle till Blaster-spolen tog nån annan väg. Hur som helst så används inte originalstyrsystemet numera så vi hoppas problemet inte dyker upp igen.

Hur mycket effekt vi tappar på att köra lambda 0.8 får nog de som bromsat i bänk svara på, men känslan man fick när vi körde var att det inte gjorde nån markant skillnad att gå från 0.85 till 0.8. Att däremot minska förtändningen 4 grader kändes.

Forsberg pratade något om att dom på dieslar kört VNT-aggregat med 850 graders avgastemp efter turbon, rätta mig om jag kommer ihåg fel, så vi ligger nog hyffsat till än så länge.

-Pelle