Lossa oljepluggarna på B20?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

finns ju många olika modeller av grispittarna också, en av de som funkat bäst för mig är de som ser ut som en insexnyckel fast med hullingar på, de håller bättre än de gamla "koniska" grejjerna som oftast har så hård härdning att de går av för minsta lilla sneddragning.
jonny
För mycket laddtryck

Inlägg av jonny »

Använder en grispitt av vanlig 4-kantig konisk modell .
Borra ett 8-10 mm hål i pluggen , rakt igenom .
Slå sedan dit grispitten precis så att den får grepp , använd gärna en kopparhammare att slå med så blir slagen "mjuka"och det är mindre risk att slå dit den för hårt .
Om man slår dit grispitten för hårt , då expanderar pluggen mot gängorna och den sitter hårdare , och då drar man av grispitten .
Då får man slå in resterna in i kanalen och göra ett nytt försök .
Men det händer aldrig om man bara tar det lungt och slår dit grispitten lagom hårt .
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

jonny skrev:Använder en grispitt av vanlig 4-kantig konisk modell .
Borra ett 8-10 mm hål i pluggen , rakt igenom .
Slå sedan dit grispitten precis så att den får grepp , använd gärna en kopparhammare att slå med så blir slagen "mjuka"och det är mindre risk att slå dit den för hårt .
Om man slår dit grispitten för hårt , då expanderar pluggen mot gängorna och den sitter hårdare , och då drar man av grispitten .
Då får man slå in resterna in i kanalen och göra ett nytt försök .
Men det händer aldrig om man bara tar det lungt och slår dit grispitten lagom hårt .
8-10mm hål, pluggen är väl knappt över 10mm? Köpte en grispitt på 6mm nu, är den för liten då? Dom hade nog en till på ~10mm också. Köpte på Laitis.
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

"Grispittar" har jag enbart dåliga erfarenheter av. Oxygen-Acetylen är däremot oslagbart. Men du har ju redan rundat hålet. Mitt råd är att svetsa i pluggen så att du får grepp med en rörtång.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

tror du det går att svetsa i pluggen?
vi va inne på det först...men den verkar ju va så mjuk...typ bly hehe
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Jag har i.o.f.s. inte testat svetsa i just pluggar, men tror nog att det skall gå. Månne de inte är helt vanligt stål.
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Efter att ha dragit av en grispitt i ena pluggen så for vi till Erik (mAySon) och prövade svetsidén. Vi tog en kortare bult och svetsade fast den i mitten av pluggen och efter några försök så var båda borta :).
Skriv svar