Sida 2 av 10

Postat: mån mar 30, 2009 12:09 am
av EsabMan
Walle_W skrev:Detta låter mycket intressant!

Vem har byggt pumpen åt dig? (det kan väl händelsevis inte vara något vid namn Johnny från Kalix? =) )

Hur mycket ger pumpen?
Det är nån i Kalix så förmodligen är det han :)
(kall luft kan ge upp till 10-20% effektökning i en diesel... luftkylare min käre vän, luftkylare...)
Jag håller med det där var en gammal setup vi hade.
Fick IC i fredags så på måndag ska den dit.

Postat: mån mar 30, 2009 12:42 am
av Walle_W
Mynä har fått en konkurrent!

Postat: mån mar 30, 2009 7:51 am
av Ersviken
Återstår ju att se om det är värt att åka till storbyn nu i veckan eller om allt bara kommer vara täck att svart sot! :)

Måste nog titta förbi på lite studiebesök igen framöver tro ja!

Postat: mån mar 30, 2009 8:35 am
av Dennis Öhman
Ni menar inte Tomas från kalix??? Har brukar bygga om och ställa på pumpar. Tror tomas bromsa 250hk+ i sin dieselmerca. 250 eller 300 låter jag vara osagt..

Postat: mån mar 30, 2009 8:35 am
av readytorace
bygger den där jonny bara om mb pumpar eller trixar han med alla pumpar??

Postat: mån mar 30, 2009 9:44 am
av The
vikko skrev:Nja det håller jag inte med om, en t.ex. 250D som jag har (samma motor som trådskaparen fast en cylinder mindre) så behöver dom primärt mer luft.

om vi säger att du skulle ha en orginalmotor och bara ställa upp pumpen så den får helvetes med diesel, utan turbo, skulle du inte få ut mycket mer än orginal.

med turbo ska dom även gå billigare också då dom inte blir sådär tokslöa för dom får för lite luft., notera att det är en 250 alltså 5 cylindriga motorn jag pratar om, 300an är lite annars då den inte är lika tokslö från början.

Men klart man ändå bör ställa pumpen för mera effekt!

EsabMan, vad har ni gjort med pumpen?
Det är ju bra för miljön att sätta turbo och inte ställa upp pumpen iallafall 8)

Postat: mån mar 30, 2009 8:16 pm
av EsabMan
Var och monterade intercoolern idag, slänger upp några bilder på spektaklet. Tyvärr hade jag bara mobilen med mig.

Lite småsvetsning i mercarost

Bild

Hmmm vi skulle ha beställt en större ändå :(

Bild

Och sådär blev det.

Bild

Kofångaren på plats.

Bild

Postat: mån mar 30, 2009 8:34 pm
av Turbokoftan
Oj hyggligt med plats var det där! Den var väl ändå 68cm bred va?

Postat: mån mar 30, 2009 8:41 pm
av EsabMan
Turbokoftan skrev:Oj hyggligt med plats var det där! Den var väl ändå 68cm bred va?
Ja vi får köpa en större det där ser inte bra ut :)

63cm över anslutningarna.

Postat: mån mar 30, 2009 9:02 pm
av Evileyer
Ser ju förjävla bra ut det där, Har du någon aning då våra pumpar kommer hem? :lol:

Postat: mån mar 30, 2009 9:09 pm
av Ersviken
Du kan ju inte ha mindre IC än vattenkylare karlsson ! :P

Postat: mån mar 30, 2009 9:16 pm
av EsabMan
Evileyer skrev:Ser ju förjävla bra ut det där, Har du någon aning då våra pumpar kommer hem? :lol:
Talade med Jonas och det lät som att dom skulle skickas idag så dom borde ju finnas här imorrn eller på onsdag isåfall.
Ersviken skrev:Du kan ju inte ha mindre IC än vattenkylare karlsson ! :P
Nä det känns inte bra... stog å sneglade på en Scania R serie intercooler när vi monterat den. Men ja tror Ulf mördar mig ifall jag vill att han ska svetsa om den så att den passar mercan :P

Postat: mån mar 30, 2009 10:04 pm
av Babs
hur många cc är elementen på?? vad räknar man att en "svensk"-byggd 300pump räcker till i effekt?? och vad tar han i kalix för ombyggnationen?

Postat: tis mar 31, 2009 3:12 pm
av Sportmerca
Tokfränt Fredrik....Men vänta tills kornsjö maffian kommer, fast jag är ju ensam.

Men h-vete va kul vi ska ha i sommar.
Lådan får jag förhoppningsvis upp i kväll.

Postat: tis mar 31, 2009 3:17 pm
av Sportmerca
Dennis Öhman skrev:Ni menar inte Tomas från kalix??? Har brukar bygga om och ställa på pumpar. Tror tomas bromsa 250hk+ i sin dieselmerca. 250 eller 300 låter jag vara osagt..
290hk på rullande men den motorn är såld för länge sen.
Han bygger som jag på en OM606