Riskokartråden

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

VesslanRiskokare skrev:Avslöjad så fort. :( :shock:
Hade du inte visat ventilkåpan så tror jag nog att du hade kunnat hålla det hemligt en stund till.

Du ska inte satsa på att bygga om den till 2.4L? http://www.turbomagazine.com/tech/0609t ... index.html
Johan Högström
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Nej, jag ser ingen anledning till att bygga om för större slagvolym. Ser ingen vinst med det för min applikation.

Här kommer en liten update på läget just nu.

Fick finjustera grenröret ett par gånger för att turbon inte skulle ta i motorfästet. Men nu sitter den som avsett. Blir till att helsvetsa röret snart. Har lite problem med att svetsa de svarta böjarna då det verkar vara ett väldigt kolhaltigt material och det blir lätt porer. Trots att jag slipar/rengör väl innan. Kanske måste konsultera en expert för detta. :)
Det rostfria avgassystemet går ej att jämföra, så mycket enklare att svetsa, inga tedenser att sprätta eller bli porer.
Bild

Avgassystemet börjar bli klart, egentligen bara röret mellan främre dämparen och downpipen kvar.
Bild

Testmonterade downpipen mot turbon, passar bra.
Bild

Det var allt för nu.
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Har bestämt WG placering nu. Hoppas bara storleken räcker. Rördragning förberedd för 44mm. Men har bara en 38mm för tillfället.
Bild

Dumpröret är nu helsvetsat och downpipen är nästintill klar också. Bara ett lambdafäste som ska dit.
Avgassystemet nästintill klart. Ingen bild på det just nu tyvärr. Återstår att montera dit vband koppling mellan DP och avgassystem samt lite helsvetsning. Grenrörets löpare som saknas är helsvetsade och kan svetsas på plats då allt annat är färdigt.

Sen är det bara resten kvar... :roll:
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

Den här blir nog redigt hård sen när den är klar. Ang. 2.4L så tänkte jag mer på skrytvärdet :thumbright:
Johan Högström
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Idag så fortsatte jag att pyssla lite med grenröret. Svetsade ihop allting.
Som tur var fick jag hjälp av min gode vän Ragnar med att pinnsvetsa där det var som mest trångt då jag satte dit sista röret. Har ingen pinnsvets själv.
Bild
Påbörjade att svetsa mot motorflänsen också. Insidan kvar då det svalnat.
Bild

Lindade downpipen mest på skoj med Star Trek tejp :)
Bild
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

säkrings lådan lär få de lite svettigt :hihi:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Tror att det blir ganska bra med lindat grenrör och en värmekåpa över, plus att man vinklar säkringslädan så man får ca 7cm till grenröret.

Men visst det är lite tight till säkringslåda och batteri mm. Målsättningen är att göra en effektiv setup utan att behöva möblera om halva motorutrymmet.
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Liten update på projektet.

Avgassidan klar så när som på ett lambda uttag till.
Bild

Turbo och grenrör kopplat. Så här kommer det att sitta i bilen.
Bild
Bild

Och nu till en fråga. Turbo utloppet är väldigt precis 2", och jag använder en 2" böj, som sedan konar upp till 2,5".
Är det bättre att gå på en silikonadapter direkt från 2"-2,5" och köra med en 2,5" böj?
Bild
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

Redigt snyggt byggt avgassystem men kommer han inte bli lite tyst med 3 dämpare? Eller har du tänkt att länsman inte ska bli avundsjuk på han? :wink:

Med tryckröret så skulle jag tro att det är hugget som stuckit vilket du väljer. Personligen så hade jag fördragigt en svetsad böj med koning.
Johan Högström
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Det är ju visserligen simons "rakt igenom ljuddämpare" allihop. Jag vet inte hur tyst det blir, men hellre lite för tyst än lite för ljudligt. Huvudsaken är att det flödar bra och blir effektivt. Har aldrig byggt något system förut eller använt simons grejor eller ens lyssnat på dom i andra applikationer. Så det är bara att hålla tummarna för att det inte låter dåligt :)

Vet amerikaner som kör 3" rakt rör då turbon dämpar ganska mycket, men det är lite väl ljudligt tror jag. En s2000 utan turbo med rakt rör låter fruktansvärt :)
Senast redigerad av Riskokaren den fre apr 10, 2009 6:48 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fränt bygge :thumbright:
Gillar värkligen S2000.
Är det nått gjort åt själva grund motorn eller är den std?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Motorn är standard. Tycks vara god för ca 500hhk. Fina komponenter original. Själv kör jag mellan 350-400 hhk med relativt lågt laddtryck förhoppningsvis. E85

:thumbright:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ok fränt :)
Ja ska väl inte behövas så mycket tryck för den effekten.
Är ju bra med grund effekt i dom :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Beroende på hur effektivt grenröret är, hur turbon och avgassystemet flödar så nås den effekten runt 10-11psi skulle jag tro. (En effektiv setup) Är väl ca 0,7-0,75bar. Hoppas på att få lite fart på projektet så den kan bromsas i Maj månad.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ja det låter rimligt.
Hoppas det flyter på för dig då så du får gasa snart :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Skriv svar