Sida 2 av 3
Postat: mån apr 06, 2009 8:17 am
av joel
ja sanningen är ju alltid svårast å höra

Hej
Postat: mån apr 06, 2009 9:43 am
av calle Bengtsson
Joo att styla en volvo är som att sminka en gris!
Har en kille sagt till mig!
Jag svarade styling intresserar mig inte, utan jag vill lägga resurserna pa det som inte syns.
Jooo 74 eller inte ?? bara det är en Sävar edtion pa motorn!
Re: Hej
Postat: mån apr 06, 2009 7:12 pm
av flobb
calle Bengtsson skrev: bara det är en Sävar edtion pa motorn!
man tar en så stor turbo att den inte ryms så man kapar sönder huven

Postat: tis apr 07, 2009 11:39 am
av Paby
har själv "den fula modellen" men tycker bara att det är roligare när folk retar sig på en
jag menar, vem vill bli dragen av en ful gammal volvo med sunkig lack och takräcke? förnedring!
Postat: fre apr 10, 2009 10:36 pm
av migge
Har haft en vit 142 74a, såldes för drygt ett år sen.
Tycker 74orna ser ganska okej ut om man får ta bort
den här fula saken som kallas kofångare fram.

Postat: lör apr 11, 2009 5:53 pm
av sqrewdriver
Mange142 skrev:Förresten...kan någon beskriva rent tekniskt vad som skiljer bakvagnsupphängningen mot dom äldre...verkar som att det är nåt som inte är så genomtänkt på just 74:orna....tacksam för info....
Det som skiljer i bakvagnen på -74:erna är att dem
har bakaxeln placerad längre bak, tack vare längre
moment och bärarmar, (Rätta mig om jag har fel)
som ger ett visuellt korrekt placerat gummi i hjulhuset.
Samt att det är den moddellen som har en bakvagn
som inte passat från någon annan 140 utan mods.
Det som bör göras i bakvagnen är att kapa och förlänga
panhardstaget(Göres med fördel när kärran är sänkt.)
som är så kort att du ser hur bilen gungar snett
bakifrån.
Bygger själv på en 142 -74 som nu är helt rostfri.
Kommer garagetråd om den under våren,
Postat: lör apr 11, 2009 11:00 pm
av Cpt Tuttle
Nja. Det där med hjulet längre bak kommer 1971 (2 cm) och hänger med till 240 läggs ned 1993... Och gör att hjulet blir felplacerat. I övrigt har du säkert rätt.
Postat: sön apr 12, 2009 12:17 am
av caterpillar
er korrekt som følger.... axelavstand er 260cm til høsten 1971 som 72mod, da blir det 262cm.... i høsten 1973 som 74( chassibokstav A) 264cm.......

siden er 240/245 264cm axelavstand
164 er 10 cm længere i axelavstand

pga den svært tunge motorn( 192kg)
Postat: sön apr 12, 2009 10:46 am
av Mange142
ok...då förstår jag...hur mycket kommer du förlänga ditt stag eller hur mycket bör man förlänga staget?
Postat: mån apr 13, 2009 9:45 am
av caterpillar
panhard staget ska være så langt att det næsten tar i fjæren på en siden( bilens venstre side i karossen) å så ska det være fæstet i bakaxel, næsten inne ved hovedbære armen på bakaxel( ca 10cm fra enden av bakaxelhylsan)
når bilen står i normalhøyden( sætt bilen på lecastenar med hjulen på,å lægg 2reservhjul baki skuffen) så ska høydeforsjellen inte være mer en bakaxelhylsans høyd, nede på høyresiden, å oppe på venstre...
tips panhardstaget må være bøyd v klokkan( bruk ca 42mm damprør,4,5mm gods) længd med hylser/ foring center ca 94cm
fixer du inte å svetse dette på en skikkeli måte, få en proff å hjelpe deg.

Postat: mån apr 13, 2009 1:08 pm
av sqrewdriver
Mange142 skrev:ok...då förstår jag...hur mycket kommer du förlänga ditt stag eller hur mycket bör man förlänga staget?
jag kommer nog inte att använda panhardstag,
sitter och tittar på om man kan flytta infästningarna
momentstagen till mitten på klumpen och köra
triangulerad 4-link. Då även flytta infästningen på
axeln i längdled så att alla stagen har samma längd.
tänker inte kapa i karossen, utan är övertygad om att det
går att lösa med adapter lr liknande. (Jag vet inte den bästa
lösningen med det skall funka för mina mål.) Kolla på Granada
tillex..
Postat: mån apr 13, 2009 1:19 pm
av Cpt Tuttle
Granada? De har ju delad bakvagn...

Postat: mån apr 13, 2009 5:37 pm
av sqrewdriver
Cpt Tuttle skrev:Granada? De har ju delad bakvagn...

Lr va det taunus.. jo taunus var det nog..
dem har en typ 4-link orginal.
Postat: tis apr 28, 2009 4:01 am
av Amarace
caterpillar skrev:er korrekt som følger.... axelavstand er 260cm til høsten 1971 som 72mod, da blir det 262cm.... i høsten 1973 som 74( chassibokstav A) 264cm.......

siden er 240/245 264cm axelavstand
164 er 10 cm længere i axelavstand

pga den svært tunge motorn( 192kg)
Nja, 262cm kom till årsmodell 71, inte 72 ch det hade även årsmodell 74, det var på 240/260 som hjulbasen blev 264cm.
Postat: ons apr 29, 2009 10:44 pm
av bonden
142or ska ha långspak, lilla blinkersen, stående bakljus och odelad kromad grill... annars är det för nytt för min smak! då pratar vi original, oavsett årsmdl så går alla 142or att få snygga