Rödluvan Racing PV - dyno 420 whp @ 1.4 bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av 242 t5 »

Härligt med en project tråd! :) Denna bil har man åkt,går bra kan ja säga! :P
Mattias Pettersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: lör maj 17, 2008 2:42 pm
Ort: piteå

Inlägg av Mattias Pettersson »

rödluvan skrev:Pv,n har fått en upprustning under vinter! var lite sliten.. ny färg, större fälgar, renoverad motor, framvagn, tändning....
du vill inte sälja gamm fälgarna? gör sig grymt bra på en pv! :D mest flådig är den förövrigt.
Användarvisningsbild
Worre
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: mån aug 14, 2006 4:22 pm
Ort: vitsand pite

Inlägg av Worre »

och en nästintill färdig bil slutligen då.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
naaeee vill it
Worrsjö Plåt
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: sön jun 22, 2008 1:29 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av jimzon »

"vill ha" faktorn har aldrig varigt så hög som nu! :D
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

banan !!!

Inlägg av calle Bengtsson »

banan vilket fint bygge :)


sjukt fint :)

Kör du vems?? jag skall bzgga dit mitt Vems system snart! Får jag skicka ett PM fall jag behöver tips. bra med erfarenheter av turbo femman

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Kanoners :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Grym Pv :evil: :twisted: :evil:

Tror vi snackat med varann för nåt år sen. Kul att det blivit projekttråd på STS. Hoppas ägaren via pekfingervalsen eller snälla kompisar kan fylla på tråden :roll:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 954
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Ja, det är VEMS han kör med.

Det är "Rödluvan" här på forumet som äger den.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
16-v
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: ons apr 22, 2009 11:52 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 16-v »

Fan så snyggt med R fälgar på pvn :thumbright:
Eller har jag fel igen?
Användarvisningsbild
Worre
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: mån aug 14, 2006 4:22 pm
Ort: vitsand pite

Inlägg av Worre »

han vill inte vika ut sig på nätet krävs nog att någon tankar den lilla dvärgen med sprit för att han ska öppna hjärtat :hihi:
naaeee vill it
Worrsjö Plåt
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Danne, Micke (flp) och jag besökte Tomas Egmark i Älvsbyn www.rallycross.nu för lite mappning och effektmätning av PVn och det gick väl både bra och dåligt.

Uppspänd och klar:

Bild

420 hk på hjulen är väl inte så pjåkigt vid 1.4 bar ? :revs:

Det dåliga var att regulatorn för bränsle-trycket inte höll måttet utan varierade ett par hekto, det var tur att Tomas envisades med att koppla in en tryck-givare där. Vi fick ingen repeterbarhet i justeringarna vilket inte kändes tryggt så vi avbröt effektjakten med 25% kvar på spridarna. Det ska inte vara några problem att hitta närmare 600 hk i motorn bara det problemet går att lösa, och något är redan på gång tydligen. Den gamla tryckregulatorn ska in i pressen och sen skickas tillbaka till Kina så får något som fungerar ta dess plats..


Bild


Prydligt och fint, numera ingen fördelar-tändning utan spolar från V70 med inbyggda tändsteg (CDI?). Lite grövre intercooler skulle inte skada, men det går ändå.

Bild
Senast redigerad av mattias den fre jun 05, 2009 12:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

skitcoolt bygge

men vill gärna ha mer info om motor å drivlina
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Riktigt grym! :thumbright:
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Alltid varit imponerad av putsen på bilen, klart imponerande bygge!

Angående Egmark's bänk, 420whp. Hur mycket klarar den nu?
Kanske man skulle låsa mittdiffen och fara dit en sväng senare i sommar! :)
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
jo.lindholm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:49 pm
Ort: Piteå

Inlägg av jo.lindholm »

worre, hur går det med avgassystemet, fått dit ändröret? annars ser det ju riktigt bra ut! :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Joakim: Bänken klarar mer, upp mot 600 hk. Men ska man upp över det måste man ta bort el-bromsen och köra på ren acceleration av rullarna.
Om din motor sjunger ut som den ska ligger den nog som gränsfall, och då måste du få grepp på rullarna också. Jag skulle ringa han eller hälsa på, så du får koll på hur det ligger till.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar