Sida 2 av 4
Postat: lör apr 25, 2009 6:34 pm
av readytorace
hej grym bil du bygger hoppas man får se den ute till sommarn.la in en bild på en 02a för nått år sen ljusblå med v12an
Postat: sön apr 26, 2009 8:48 am
av j björk
Nu var första gången jag kunde se bilderna i din tråd, ser riktigt vettigt ut
Men ska du ha stum motor och gummiupphäng låda

Postat: sön apr 26, 2009 3:28 pm
av FSRacing
j björk skrev:Nu var första gången jag kunde se bilderna i din tråd, ser riktigt vettigt ut
Men ska du ha stum motor och gummiupphäng låda

Nejdå, om man tittar noga så ser man att det är en motorkudde under fästet. Gängorna som sticker upp sitter i en Chrysler motorkudde.

Postat: sön apr 26, 2009 8:33 pm
av RoGGaH
Varför skulle man inte kunna ha stumma motorfästen och växellådan gummiupphängd?
Många dragrace bilar har så. för att det inte ska bryta i växellådan om chassit rör på sig.
Postat: sön apr 26, 2009 9:06 pm
av T-27
RoGGaH skrev:Varför skulle man inte kunna ha stumma motorfästen och växellådan gummiupphängd?
Många dragrace bilar har så. för att det inte ska bryta i växellådan om chassit rör på sig.
Precis !
Så här står det på TCIs hemsida
"5. Never use a solid transmission mount in any circumstance. This WILL cause the case to crack because it is not designed to be a stressed member of the chassis. "
http://www.powerperformancenews.com/for ... -2096.html
Detta gäller ju AUT Lådor Men Manuella borde bli samma princip ?
Postat: sön apr 26, 2009 10:45 pm
av FSRacing
Kör vidare så vi kommer närmre nuvarande byggstatus.
Gjorde en jigg för att svetsa undre bärarmar fram.
Slant med vinkelslipen och blev av med lite plåt
Gjorde nya fästen för fjäderbenen. Även fästen för bärarmarna i framvagnsbalken, samt jackade ur densamma lite för att få bättre frigång mot oljetråget.
Buren har börjat ta form. Här syns även avgastunnel och breddad och upphöjd växellådstunnel.
Tog ur lite i främre hjulhuset så större däck inte ska skrapa mot torpeden vid sväng
Motor i dess fulla glans ilyft. Dels för att se om det gick och dels för att underlätta flytt av garage då det gamla skulle rivas.

Postat: mån apr 27, 2009 12:33 am
av FSRacing
Postat: mån apr 27, 2009 10:41 am
av elajl
Grymt projekt! Ser fram emot fler updates!
Postat: mån apr 27, 2009 4:30 pm
av super7
FSRacing skrev:Här är bilen på plats i det nya garaget. Vilket j..la jobb det är att flytta allt man dragit på sig genom åren.
Är allt i stallaget ditt

Postat: mån apr 27, 2009 5:00 pm
av FSRacing
super7 skrev:FSRacing skrev:Här är bilen på plats i det nya garaget. Vilket j..la jobb det är att flytta allt man dragit på sig genom åren.
Är allt i stallaget ditt

Ja nästan allt. Sväljer rätt bra med grejer
Edit: läste fel...Ja allt i stallaget är mitt. Har tyvärr ännu mer grejer på spridda ställen. Ska rensa lite nån gång då jag orkar och ser vad som behövs till bilen..
Postat: mån apr 27, 2009 7:12 pm
av exc
Grymt projekt
Känns som mitt eget projekt blev litet.

Postat: tis apr 28, 2009 1:52 pm
av FSRacing
Rattstången var också ett stort problem att få ihop. Trångt och jäkligt mot motorn och man måste tänka på både pedaler och fötter. Sen är det ju ett elände då kuggstången är opel, rattstång från BMW och nån jänkar (GM) splines på styrväxelförkortaren. Sen är man ju störd och ville ha möjlighet till längdjustering med en gliddel från BMW 540. Tänkte de kan vara skönt att kunna dra bak ratten extra då man har 4-punktsbälte på sig.
Började med att korta orginalstången och sätta in ett extra lager så man kan ha en knut . Plattan ovanför flyttar ner stången an aning och den har avlånga hål för längdjustering.
Här syns styrväxelförkortaren och hur dess fäste sitter i torpeden.
På den sitter en modifierad BMW knut, sedan en gliddel från 540, sen orginal 02-stång. På andra sidan ser man opel knuten på den omslipade splinesaxeln på styrväxelförkortaren. Opeldelen är kolapsbar och så även 540 gliddelen. Säkerhet framför allt
Här syns hur styrväxelförkortaren sticker ut ur den ombyggda torpeden genom en gummigenomföring. Har gjort om torpeden på förarsidan 3ggr nu

Tokless
Här har jag börjat på pedalstället. Bromsvåg fastsvetsat i bromspedal samt utväxling ändrad till ca 7:1 för mer lättrampad pedal utan servo.
Lagring och pedaler kommer från BMW E21
Nytt gaslänkage var tvunget att byggas för vajer från 540. Använde även lagringen från 540 då den hade fina lager och bra låsning. Pedal från 02

Frigången mellan bromspedal och knut är ca 1mm. Blev som trångt där.
Nu är vi typ framme i nuvarande status på bygget. Så nu blir det nog inte lika mycket updateringar längre

Postat: tis apr 28, 2009 2:04 pm
av FSRacing
Blev så sugen på att plocka fram sommarbilen så jag fick sticka emellan med att byta AC-kylare på den härom dan. Tog även tag i att byta olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, glykol och stabilisatorstag v-fram. Nu är den redo för några härliga sommarmil
Alltid glömt hur underbara M5or är att köra varje år när den ska fram ur vinterdvalan. Finns nog ingen bättre bil

Förutom BMW 02 då förståss

Postat: tis apr 28, 2009 7:02 pm
av j björk
Har du bara en knut på varje sida om utväxlaren?
Blir det inte brytningar när du svänger?
Postat: tis apr 28, 2009 9:42 pm
av FSRacing
Har två knutar mellan kuggstång och förkortaren och en knut mellan förkortaren och ratten. Verkar inte bryta nånstans. Borde det göra det?