Svetsa med kolsyra
Vart fyller man smidigt om man får tag i en tub, räddningstjänsten?
Ta bort stigröret, kan man göra det själv?
Ta bort stigröret, kan man göra det själv?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
ja man kan ta bort stigarröret sj'lv, bara skruva dän toppen sen kapa med vanlig rörskärare eller vinkelslip-j björk skrev:Vart fyller man smidigt om man får tag i en tub, räddningstjänsten?
Ta bort stigröret, kan man göra det själv?
jag lämnade här
www.brandskyddspartner.se
dem finns i norrköping men jag tror att dem fyller tuberna i linköping .
johan heter sonen som jag känner lite grann där.
kanske lite långt att åka till norrköping för bara en tub men du kan ju skaffa ett gäng tuber så har man så det räcker lite längre.
hör av dej om du vill ha nummer till johan, tror han har lite släckare står ibalnd till salu klara för att svetsa med
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Hej alla glada
För 4 veckor sedan trodde jag att det här var ett skämt. svetsa med kolsyra ???
Nu har jag lärt mig en hel del, efter att utforskat ämnet i praktiken.
1.Koldioxid CO2, som släpps ner i vatten bildar kolsyra ( sodastream är ett bra exempel).
2.Trycksatt kolsyra som tas ut från botten på en tub bildar kolsyresnö (brandsläckare är ett bra exempel).
3.Om koldioxiden istället släpps ut från toppen av tuben (stigarröret borttaget) så får man ut koldioxid.
4. Alltså kan en brandsläckare med borttaget stigarrör fungera utmärkt som skyddsgas till MAG-svetsen (stålplåt,svartplåt).
5. Tryckregulatorn tas enklast från gassvetsens oxygentub, då passar gängan rakt av.
6. Att svetsa med koldioxid som skyddsgas fungerar alldeles utmärkt, bättre än mison bedömer jag. Det fräser lite mer, men sprätter vet jag inte direkt. det blir ju i alla fall inte en massa loppor på plåten runt svetsen, inte heller slagg.
7. Jag betalade 600 kr för en 6kg:s tub och fyllningen(som sägs räcka längre än mison) kostar 200 kr.
Jag har en misontub på 5kg som kostar drygt 500 kr att fylla.
Alla som fyller brandsläckare kan fylla en sån här tub, inte konstigare än så.
Hoppas ni har nytta av informationen.
För 4 veckor sedan trodde jag att det här var ett skämt. svetsa med kolsyra ???
Nu har jag lärt mig en hel del, efter att utforskat ämnet i praktiken.
1.Koldioxid CO2, som släpps ner i vatten bildar kolsyra ( sodastream är ett bra exempel).
2.Trycksatt kolsyra som tas ut från botten på en tub bildar kolsyresnö (brandsläckare är ett bra exempel).
3.Om koldioxiden istället släpps ut från toppen av tuben (stigarröret borttaget) så får man ut koldioxid.
4. Alltså kan en brandsläckare med borttaget stigarrör fungera utmärkt som skyddsgas till MAG-svetsen (stålplåt,svartplåt).
5. Tryckregulatorn tas enklast från gassvetsens oxygentub, då passar gängan rakt av.
6. Att svetsa med koldioxid som skyddsgas fungerar alldeles utmärkt, bättre än mison bedömer jag. Det fräser lite mer, men sprätter vet jag inte direkt. det blir ju i alla fall inte en massa loppor på plåten runt svetsen, inte heller slagg.
7. Jag betalade 600 kr för en 6kg:s tub och fyllningen(som sägs räcka längre än mison) kostar 200 kr.
Jag har en misontub på 5kg som kostar drygt 500 kr att fylla.
Alla som fyller brandsläckare kan fylla en sån här tub, inte konstigare än så.
Hoppas ni har nytta av informationen.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Mattias Jonsson skrev:Hej alla glada
För 4 veckor sedan trodde jag att det här var ett skämt. svetsa med kolsyra ???
Nu har jag lärt mig en hel del, efter att utforskat ämnet i praktiken.
1.Koldioxid CO2, som släpps ner i vatten bildar kolsyra ( sodastream är ett bra exempel).
2.Trycksatt kolsyra som tas ut från botten på en tub bildar kolsyresnö (brandsläckare är ett bra exempel).
3.Om koldioxiden istället släpps ut från toppen av tuben (stigarröret borttaget) så får man ut koldioxid.
4. Alltså kan en brandsläckare med borttaget stigarrör fungera utmärkt som skyddsgas till MAG-svetsen (stålplåt,svartplåt).
5. Tryckregulatorn tas enklast från gassvetsens oxygentub, då passar gängan rakt av.
6. Att svetsa med koldioxid som skyddsgas fungerar alldeles utmärkt, bättre än mison bedömer jag. Det fräser lite mer, men sprätter vet jag inte direkt. det blir ju i alla fall inte en massa loppor på plåten runt svetsen, inte heller slagg.
7. Jag betalade 600 kr för en 6kg:s tub och fyllningen(som sägs räcka längre än mison) kostar 200 kr.
Jag har en misontub på 5kg som kostar drygt 500 kr att fylla.
Alla som fyller brandsläckare kan fylla en sån här tub, inte konstigare än så.
Hoppas ni har nytta av informationen.
går det att använda vid svetsning med tig i stål å rostfrit?

turbo for life
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: Svetsa med kolsyra
http://www.mig-welding.co.uk/welding-gas.htm
Läser att co2 har en mindre tolerans för variationer i trådmatningen, något som inte funkar så bra för min del då andra svetsare tidigare lindat slangpaketet runt svetsen lika tajt som jordkabeln...
Svårare på tunnplåt då det blir en större och djupare smälta, det är lätt att det droppar, som man får bygga igen med kallsvets-punkter.
Men det är ju kung med tanke på att man kan använda en gammal brandsläckare som tub och att det är billigt att fylla, men för tex tryckrör kommer jag punkta med kolsyresvetsen och helsvetsa rören med argon.
Jag provtryckte hela mitt system förra veckan och det var läckage i för många fogar för att jag ska prova med samma svets och kolsyra igen
Läser att co2 har en mindre tolerans för variationer i trådmatningen, något som inte funkar så bra för min del då andra svetsare tidigare lindat slangpaketet runt svetsen lika tajt som jordkabeln...
Svårare på tunnplåt då det blir en större och djupare smälta, det är lätt att det droppar, som man får bygga igen med kallsvets-punkter.
Men det är ju kung med tanke på att man kan använda en gammal brandsläckare som tub och att det är billigt att fylla, men för tex tryckrör kommer jag punkta med kolsyresvetsen och helsvetsa rören med argon.
Jag provtryckte hela mitt system förra veckan och det var läckage i för många fogar för att jag ska prova med samma svets och kolsyra igen
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Farbror Barbro
Det kanske visar sig till sist att Farbror Barbro i Nilecity har rätt IGEN !
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
Att jag trivs med Co2 till svetsen kan ju bero på att jag inte är en duktig svetsare vare sig med mison eller Co2
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
Att jag trivs med Co2 till svetsen kan ju bero på att jag inte är en duktig svetsare vare sig med mison eller Co2

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skillnaden att svetsa med CO2, Mison18 eller argon är att CO2 reagerar med Svetsen, kör man med mison 18 så har man 18% CO2 vilket då reagerar mindre än 100% såklart.... Man kör endast det till svart eller låglegerad stål. Argon reagerar inte alls med svetsen därför använder man det till RF och ALU. Man kallar det mig när man svetsar med en inert gas annars så säger man mag, tex när man kör med CO2.
/Johan
/Johan