Vatteninsprutning B20 sugturbo ?
- WideSlideLars
- Lite mer laddtryck
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
lillepluttisen skrev:Alltså nu fattar ja ingenting??? Ska vattnet spruta rakt in i turbon eller va e de ni dillar om? Då blir de väl vatten i cylindrarna? De e ju inte direkt nått ja vill ha frivilligt kan ja säga! Fast ja kanske har fattat helt fel nu!
men du får ju redan vatten i cylindrarna

man kan märka skilnad effekt och spiknings mässigt om man tex kör en fin dag när det är lågluftfuktighet och en natt med lite sur dimma.
med lite extra vatten insprutning så kyler man förbräningen ännu bättre och i alla väder

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- WideSlideLars
- Lite mer laddtryck
- WideSlideLars
- Lite mer laddtryck
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
lillepluttisen skrev:
finns det inte risk att förbränningen blir sämre när bränsle/luftblandningen åxå blandas med vatten? Hur vet jag att jag inte pumpar in för mycke vatten?
Har märkt att min gamla B23A spikar lite! Men bara ibland! Har inte tänkt på vädret! Men om jag har fattat rätt så spikar det lättare om det är torrt i luften! Så ska man åka fort så ska man göra det när det regnar!
det går att räkna på hur mycket vatten som ska tillsättas, brukar oftast anges i % mot hur mycket bensin man tillför motorn.
kallt och fultigt= mindre spikningar.
varmt och låg luftfuktighet= mer spikningar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Ganska mycket laddtryck
vatteninnsprutning
brodern bygde ihop en kjempe enkel type vatteninnsprutning. en stk cola flaske med hull oppe og nede, en vanlig hjulventil i hullet oppe og en tom hjulventil i hullet nede, en slange med en spylerdyse fra det nedre hullet og inn før turboen, så laddtrykk fra innsuget i det øverste hullet. fyll vann i flasken. ladetrykket vil trykke inn vann når d trengs. kan/bør kanskje ordne noe for å justere mengde med. dette er til uten intercooler da, gjorde det bare for å teste og det fungerte bra mot spikning.
tänkte sätta vatteninsprutning på min bil..
jag håller på att bygga en b20 tryck turbo har lämnat intercooler å sattsar på vatteninsprutning..
det värkar vara en bra grej med vatteninsprutning
det är ju ganska många fördelar med de..
det funkar väl licka bra på en tryckturbo som sug?
ska man bara ha en strålle som sprutar på turbinhjulen å låter den fördela vattne eller ska man sätta en dezelbränarmunstycke så det blir en dima innan turbon??
tacksam för svar
jag håller på att bygga en b20 tryck turbo har lämnat intercooler å sattsar på vatteninsprutning..
det värkar vara en bra grej med vatteninsprutning
det är ju ganska många fördelar med de..
det funkar väl licka bra på en tryckturbo som sug?
ska man bara ha en strålle som sprutar på turbinhjulen å låter den fördela vattne eller ska man sätta en dezelbränarmunstycke så det blir en dima innan turbon??
tacksam för svar
Volvo 740 v12 turbo
inte tänkte ja väl köra med intercooler iallafall, dedär med interkvarium har vi ju redan rett ut i denhär trådenlarsat skrev:interkvarium!? hehehehihihoho da må man man vel ha intercooler med glassveggar så gullfisken får se stripptiden!=)![]()
![]()
![]()
![]()
henke:
det lär bli vatten överallt! IC tryckbox m.m.
sätt ett oljebrännarmunstycke i väggen på tryckboxen så det sprutar rakt in i trattarna/gasarna

- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
jag tror att det funkar kalas. det märks tydligt på motorn när den får vatten... typ ingen effekt alls innan vatten kommer fram till förbränningsrummen140ttic skrev:jag har en fråga, om jag har en tryckbox på förgasaren med insugstratt i och så vatteninsprutning innan turbon, blir inte då tryckboxen halvfylld med vatten tillslut eller suger motorn i sig allt?

Axel Wall
funderar att bygga en anordning till min bil.igentligen lite "för ny" bil för sånna här grejjor men jag testar hellre själv än låter nån annan görat, lr hur va det nu då !
är en 850 det handlar om.
vill ha kvar orginal IC och ett lite för litet agg som ska ladda mycket
18t med 7ans raka.
misstänker att det värmer duktigt efter 1.4-1.5 där i krokarna.
går det å sätta munstycket före kompressor.
borde ju så att säga kyla IC:n innifrån.
är ju redan avrinning i bott på IC iom vevhusventilationen.
vevhusventilation kommer dock få vara öppen, dvs den kommer (förhoppningvis) inte blanda olja vatten i icn förhoppningvis.
tänkte ta en tryckströmbrytare som slår till spolarpump vid 1 bar, sen nå form av munstycke i slangen mellan Lmm å kompressor.
borde ju va rätt högt luftflöde vid så pass högt ladd så även om en del vatten fastnar i ic cellerna så borde ju en större del hänga med in i cylindrarna.

är en 850 det handlar om.
vill ha kvar orginal IC och ett lite för litet agg som ska ladda mycket

18t med 7ans raka.
misstänker att det värmer duktigt efter 1.4-1.5 där i krokarna.
går det å sätta munstycket före kompressor.
borde ju så att säga kyla IC:n innifrån.
är ju redan avrinning i bott på IC iom vevhusventilationen.
vevhusventilation kommer dock få vara öppen, dvs den kommer (förhoppningvis) inte blanda olja vatten i icn förhoppningvis.
tänkte ta en tryckströmbrytare som slår till spolarpump vid 1 bar, sen nå form av munstycke i slangen mellan Lmm å kompressor.
borde ju va rätt högt luftflöde vid så pass högt ladd så även om en del vatten fastnar i ic cellerna så borde ju en större del hänga med in i cylindrarna.