Vatteninsprutning B20 sugturbo ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
WideSlideLars
Lite mer laddtryck

Inlägg av WideSlideLars »

Alltså nu fattar ja ingenting??? Ska vattnet spruta rakt in i turbon eller va e de ni dillar om? Då blir de väl vatten i cylindrarna? De e ju inte direkt nått ja vill ha frivilligt kan ja säga! Fast ja kanske har fattat helt fel nu!
ridern
För mycket laddtryck

Inlägg av ridern »

Borde inte tryckvakten från en gammal saab-turbo fungera till detta? Den är ju ställbar...
//Rickard Eriksson

/Porsche 911 -65
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

lillepluttisen skrev:Alltså nu fattar ja ingenting??? Ska vattnet spruta rakt in i turbon eller va e de ni dillar om? Då blir de väl vatten i cylindrarna? De e ju inte direkt nått ja vill ha frivilligt kan ja säga! Fast ja kanske har fattat helt fel nu!

men du får ju redan vatten i cylindrarna :) luften har alltid en hel del fukt i sig!

man kan märka skilnad effekt och spiknings mässigt om man tex kör en fin dag när det är lågluftfuktighet och en natt med lite sur dimma.

med lite extra vatten insprutning så kyler man förbräningen ännu bättre och i alla väder :wink: .
Användarvisningsbild
WideSlideLars
Lite mer laddtryck

finns det inte risk att förbränningen blir sämre när bränsle/luftblandningen åxå blandas med vatten? Hur vet jag att jag inte pumpar in för mycke vatten?
Användarvisningsbild
WideSlideLars
Lite mer laddtryck

Har märkt att min gamla B23A spikar lite! Men bara ibland! Har inte tänkt på vädret! Men om jag har fattat rätt så spikar det lättare om det är torrt i luften! Så ska man åka fort så ska man göra det när det regnar!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

lillepluttisen skrev:

finns det inte risk att förbränningen blir sämre när bränsle/luftblandningen åxå blandas med vatten? Hur vet jag att jag inte pumpar in för mycke vatten?

Har märkt att min gamla B23A spikar lite! Men bara ibland! Har inte tänkt på vädret! Men om jag har fattat rätt så spikar det lättare om det är torrt i luften! Så ska man åka fort så ska man göra det när det regnar!

det går att räkna på hur mycket vatten som ska tillsättas, brukar oftast anges i % mot hur mycket bensin man tillför motorn.

kallt och fultigt= mindre spikningar.

varmt och låg luftfuktighet= mer spikningar.
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck

vatteninnsprutning

Inlägg av volvo R-Sport »

brodern bygde ihop en kjempe enkel type vatteninnsprutning. en stk cola flaske med hull oppe og nede, en vanlig hjulventil i hullet oppe og en tom hjulventil i hullet nede, en slange med en spylerdyse fra det nedre hullet og inn før turboen, så laddtrykk fra innsuget i det øverste hullet. fyll vann i flasken. ladetrykket vil trykke inn vann når d trengs. kan/bør kanskje ordne noe for å justere mengde med. dette er til uten intercooler da, gjorde det bare for å teste og det fungerte bra mot spikning.
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av fredda »

tänkte sätta vatteninsprutning på min bil..
jag håller på att bygga en b20 tryck turbo har lämnat intercooler å sattsar på vatteninsprutning..

det värkar vara en bra grej med vatteninsprutning
det är ju ganska många fördelar med de..

det funkar väl licka bra på en tryckturbo som sug?

ska man bara ha en strålle som sprutar på turbinhjulen å låter den fördela vattne eller ska man sätta en dezelbränarmunstycke så det blir en dima innan turbon??

tacksam för svar
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

jag har en fråga, om jag har en tryckbox på förgasaren med insugstratt i och så vatteninsprutning innan turbon, blir inte då tryckboxen halvfylld med vatten tillslut eller suger motorn i sig allt?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

interkvarium!? hehehehihihoho da må man man vel ha intercooler med glassveggar så gullfisken får se stripptiden!=)
:lol: :lol: :lol: :lol:

henke:
det lär bli vatten överallt! IC tryckbox m.m.
sätt ett oljebrännarmunstycke i väggen på tryckboxen så det sprutar rakt in i trattarna/gasarna
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

larsat skrev:
interkvarium!? hehehehihihoho da må man man vel ha intercooler med glassveggar så gullfisken får se stripptiden!=)
:lol: :lol: :lol: :lol:

henke:
det lär bli vatten överallt! IC tryckbox m.m.
sätt ett oljebrännarmunstycke i väggen på tryckboxen så det sprutar rakt in i trattarna/gasarna
inte tänkte ja väl köra med intercooler iallafall, dedär med interkvarium har vi ju redan rett ut i denhär tråden :lol:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

140ttic skrev:jag har en fråga, om jag har en tryckbox på förgasaren med insugstratt i och så vatteninsprutning innan turbon, blir inte då tryckboxen halvfylld med vatten tillslut eller suger motorn i sig allt?
jag tror att det funkar kalas. det märks tydligt på motorn när den får vatten... typ ingen effekt alls innan vatten kommer fram till förbränningsrummen :P
Axel Wall
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

funderar att bygga en anordning till min bil.igentligen lite "för ny" bil för sånna här grejjor men jag testar hellre själv än låter nån annan görat, lr hur va det nu då ! :roll:

är en 850 det handlar om.
vill ha kvar orginal IC och ett lite för litet agg som ska ladda mycket :lol:
18t med 7ans raka.
misstänker att det värmer duktigt efter 1.4-1.5 där i krokarna.
går det å sätta munstycket före kompressor.
borde ju så att säga kyla IC:n innifrån.

är ju redan avrinning i bott på IC iom vevhusventilationen.

vevhusventilation kommer dock få vara öppen, dvs den kommer (förhoppningvis) inte blanda olja vatten i icn förhoppningvis.

tänkte ta en tryckströmbrytare som slår till spolarpump vid 1 bar, sen nå form av munstycke i slangen mellan Lmm å kompressor.

borde ju va rätt högt luftflöde vid så pass högt ladd så även om en del vatten fastnar i ic cellerna så borde ju en större del hänga med in i cylindrarna.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

ingen som har nån ide??
börjar bygga imorrn annars så får jag väll testa helt enkelt
Allibow
För mycket laddtryck

Inlägg av Allibow »

var det inte flygvapnet som körde hårt med detta på väldig tidiga moddeler av flygplan för att få effetk ?!

någon som kan utreda?
Skriv svar