Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Grillbritt
För lite laddtryck

provtryckning

Inlägg av Grillbritt »

När vi kollar läckage på insugsytemet och intercooler på Scania använder vi också liknande utrustning, det är en svarvad nylonplatta som man monterar fast på ic slangen efter turbon med V klämma, brukar trycka ca 2 bar, och oftast är det ic som läker i gavlarna blir allldeles oljiga, om det var roligt att veta :D
Det är ingen fara på taket så länge det brinner i källaren:)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: provtryckning

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lidenfors skrev:jag vill bara tillägga att det är verkligen värt att provtrycka sitt system.
Jag tyckte först att det var överreklamerat för allt man bygger är ju tätt.

jo visst eller hur ... jag byggde liknande tryckutrustning och lossade kamaxeln .
Tryckte med 1 bar till att börja med ,fan det blåste halv storm i garaget
läck i intercoolern som hade spruckit dumpventilerna höll inte tätt
spjällhuset läckte överallt och spridarhylsorna läckte.

så min rekomendation är PROVTRYCK..
bra att hitta felen visst? :)

men du behöver inte skruva bort en kam på 4cyl motorer det går ändå bara att snurra lite om det kommer ut luft i avgasröret.
J.Lundin
Forumsberoende

Läckagetest

Inlägg av J.Lundin »

Professionell läckagetestning sker alltid i vattenbad försedda med sprängskydd och anpassat lufttryck. All annan testning blir bara en halvmesyr.... :)
Blom
Forumsberoende

Re: Läckagetest

Inlägg av Blom »

J.Lundin skrev:Professionell läckagetestning sker alltid i vattenbad försedda med sprängskydd och anpassat lufttryck. All annan testning blir bara en halvmesyr.... :)
ska du doppa motorn i badkaret då eller :hihi:
J.Lundin
Forumsberoende

Badkarl...?

Inlägg av J.Lundin »

Nej så drastisk behöver man inte vara. Det är fullt möjligt att prova alla delar separat eller delvis monterade, exempelvis topp med insug och grenrör monterat. Motorns övriga delar är rätt så ointressanta att provtrycka, eller hur. Inom flyget har man alltid tryckprovat alla kylare, rör osv. i vattentank, men ser då även mycket små läckage, sådana man missar med läckage spray och annat otyg... :).
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

men om man provtrycker delarna separat så har man ju bara testat "halva" systemet då det oftast läcker i skarvarna...

för att kunna göra en ordentlig provtryckning så krävs det att HELA systemet (även svarvar) är med i provet..
J.Lundin
Forumsberoende

Skarvar..?

Inlägg av J.Lundin »

Har man så rutten design eller utförande på installationen så att det kan läcka i skarvar och dyligt så bör man nog se över designen några gånger till...... :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Skarvar..?

J.Lundin skrev:Har man så rutten design eller utförande på installationen så att det kan läcka i skarvar och dyligt så bör man nog se över designen några gånger till...... :)
det är vanligare än vad man tror - jag har sett jätteseriösa motorer ha stora problem med läckage.

en del säger som du att det inte läcker, punkt slut det behöver inte testas.
men jag bruka bara säga igen att det ska provtryckas innan jag vill fortsätta med injustering eller om man ska bromsa.

sen när man har övertygat dom om att det ändå skulle ha gjorts så tappar de hakan :shock: när de hör hur det pyser lite här och där.

mvh jensa
J.Lundin
Forumsberoende

läckerbitar...!

Inlägg av J.Lundin »

Du missförstår mig en aning, jag säger inte att det inte kan läcka, för det gör det säkert med tanke på vissa av de byggen man sett under årens lopp. Det är metoden att trycktesta som jag tycker verkar vansklig och mindre säker.... :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Det är ju bara att trycksätta systemet och se hur länge det håller trycket, är trycket desamma efter en 2-3 veckor är det nog tillräckligt tätt ;)

På volvolastbilar har vi en grej man klämmer fast runt kompressorhuset på turbon och en plugg man sätter efter IC:n, men ofta funkar det utan att plugga efter IC:n
Man blir förvånad över hur täta gamla rostiga 100.000++-mils bilar brukar vara
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: läckerbitar...!

J.Lundin skrev:Du missförstår mig en aning, jag säger inte att det inte kan läcka, för det gör det säkert med tanke på vissa av de byggen man sett under årens lopp. Det är metoden att trycktesta som jag tycker verkar vansklig och mindre säker.... :)
jag förstår och jag har varnat i mitt första inlägg om olika saker man kan råka ut för så de som har lite vett ska nog överleva.

jag har jobbat i många år med olika medicinska och tekniska gassystem (lustgas, syrgas,koldioxid, gasol, medisinsk andnings luft, vätgas mm) på universitets sjukhuset i umeå med besiktning, trycktester och underhåll så jag har lite mer koll på läget än vad det första inlägget berättar :hihi: men det skulle va lite roligt att läsa också.

jag rekomenderar inte att man trycker med mer än 0.5bar heller och ska man trycka mer så kan man stå på behörigt avstånd och öka trycket på nån regulator.

trycker man inte allt på en gång så mister man lite finessen med detta test då man hittar lekage på väldigt skumma ställen iblan tex i compressor huset eller i dump ventiler eller slang klammer som ser väldigt fina ut och är dyra men är skit.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön jan 11, 2009 6:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Baxman
För mycket laddtryck

Inlägg av Baxman »

Jens Gustavsson skrev:
J.Lundin skrev:Du missförstår mig en aning, jag säger inte att det inte kan läcka, för det gör det säkert med tanke på vissa av de byggen man sett under årens lopp. Det är metoden att trycktesta som jag tycker verkar vansklig och mindre säker.... :)
jag rekomenderar inte att man trycker med mer än 0.5bar heller och ska man trycka mer så kan man stå på behörigt avstånd och öka trycket på nån regulator.
Jeg bruker å sette en tett plugg (som settes godt fast og sikres) ved turboens innsug og bruke en blåsespiss til å kjøre trykkluft tilsvarene maks ladetrykk + 0,1 BAR eksta inn slangen som går fra innsugsmanifolden til BTR. Synes at det er lettere å finne små lekkasjer når trykket er høyt, men man må selvsagt være forsiktig. Ingen er blitt skadet så langt iallefall.
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Jens Gustavsson skrev: jag rekomenderar inte att man trycker med mer än 0.5bar heller och ska man trycka mer så kan man stå på behörigt avstånd och öka trycket på nån regulator.
Jag vill bara tips om man råkar köra med holset turbo och en såndär jätte C-Ring som håller kompressorhuset så bör man testa så mkt tryck som man ska ladda med iaf.
Jag fick nya läckor från 0,5 bar, 1 bar, 1,5, 2,5 osv.. den där jävla ringen kan va svårt att få dit ordentligt.
Och Nej jag kommer aldrig sänka ner turbon eller hela ic paketet i vatten, då behövs nog 5 kubik för att få plats med allt.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
itsfun
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av itsfun »

Det här va ju en kanongrej! Hittade massor med småläckor överallt.
Men ska man få tryck i vevhuset när man gör såhär? Det som pös mest på min motor va nämligen packningen vid oljelocket :P
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

läcker väll lite genom ventiltätningar och kolvringar misstänker jag...
Skriv svar