Sida 2 av 7
V10 update
Postat: lör dec 22, 2007 8:49 pm
av jp
Det har vart en massa problem/utmaningar med den. Det är extremt lite man får göra i Super Stock och ändå ska man försöka dubbla motoreffekten...
För att bibehålla original volym på kanaler och storlek på ventiler men ändå öka effekt så gäller det att verkligen skapa "fri sikt". Svetsningen och omflyttning av kanaler tog månader. Sen när vi beställde insuget från en känd leverantör så visade det sig att det knappt flödade mer än original. Så då blev det att bygga några insug innan allt fungerade som önskat. Så när det var dags att sätta ihop allt så hade det råkat bli så att avgaskanalerna förvisso flödade bra, men att dom var så breda att stötstängerna skrapade i kanalen med råge var ju en annan femma. Då var det bara att bygga nya lyftare med offset, efter tredje settet så var vi längst ut och ändå fungerade det inte...då blev det till att övertyga T&D att dom måste bygga Vippor som vi vill ha dom...det tyckte inte dom. Men nu är i alla fall T&D vippor med max + offset på väg.
Sista utmaningen innan bromsning har varit att bygga elsystemet INNUTI plenumet. Spridarna sitter på "stands" mitt i centrum på runners-inloppet innuti plenumet....nu är det också avklarat. Så det enda som är kvar nu är att bygga resten av elsystemet, få de separata tändspolarna levererade och sen bromsa motor.
Vi får hoppas att den håller ihop. Skulle vart najs med torrsump, men det får vi ju inte ha...
Bilden visar hur plenumet ser ut invändigt innan radier, stands, spridare, rails och kablage är monterat.

Re: Frän Super Stocker
Postat: lör dec 22, 2007 8:55 pm
av jp
Har varit på väg ut 2006 och 2007..så vi får se, verkar som om vi kan komma ut 2008

Visst kan vi åka med V8, då kallas klassen Super Stock Modifed. Bara att handla en Chrysler Competition snurra och stoppa i bilen, inga problem...men personligen tycker jag det är betydligt fränare att åka V10. Ingen annan har gjort det i Super Stock, å då jag ändå driver
www.vipershop.se så kan det vara lämpligt att visa att vi håller oss till "Core" business.
Index i SS/D som vi kommer att åka är 10.55

, Ingen som har gjort det förr så det har aldrig korrigerats
Jokern / Woodridge skrev:Den har man ju hört talas om.
Klart annorlunda Super Stock bil, väldigt spännande.
Kommer du ut 2008?
Vilket index kommer du att ha med den bilen?
Du måste väl kunna åka med V8:a också, om du skulle vilja, eftersom man kan bygga om en V6 bil till V8:a, så borde man väl få göra tvärtom också, eller???
Lycka till med bygget i allafall.
Postat: sön dec 23, 2007 3:28 am
av stecka
Har läst en del på zatsy och jag tycker det är hur fränt som helst hoppas du kommer ut 08.

Postat: sön dec 23, 2007 10:17 am
av Driddler
Fan va grymt det vore att stoppa ner en sådan knota i Cobran
Kanske med lite annan karaktär

Postat: sön dec 23, 2007 10:34 am
av jp

Håller precis på att leverera Viper hjulupphängning och drivlina till en Cobra. Motorn i den blir en 2006 505cui V10!
Driddler skrev:Fan va grymt det vore att stoppa ner en sådan knota i Cobran
Kanske med lite annan karaktär

Postat: sön dec 23, 2007 4:42 pm
av Driddler
jp skrev:
Håller precis på att leverera Viper hjulupphängning och drivlina till en Cobra. Motorn i den blir en 2006 505cui V10!
Driddler skrev:Fan va grymt det vore att stoppa ner en sådan knota i Cobran
Kanske med lite annan karaktär

Cooolt

Är det någon i Cobracluben? Ordförnade i cluben har hissat ner en hp- diesel som tydligen ska gå fiiint
En annan får hållas med budgetvarianter

Postat: fre dec 28, 2007 7:43 am
av jp
Ingen aning om han är med där, Mats heter han.
Driddler skrev:jp skrev:
Håller precis på att leverera Viper hjulupphängning och drivlina till en Cobra. Motorn i den blir en 2006 505cui V10!
Cooolt

Är det någon i Cobracluben? Ordförnade i cluben har hissat ner en hp- diesel som tydligen ska gå fiiint
En annan får hållas med budgetvarianter

Annat som gjorts sen Viperprojektet började
Postat: sön dec 30, 2007 6:02 pm
av jp
Vi sålde ju racebussen så vi blev liksom tvugna att hitta en ny lösning för transport av bilar och alla Simpsonhjälmar, skor, handskar etc. Byggde en dragare med bodel för 6 personer medans vi väntade på motorn...

Värst!!!
Postat: sön dec 30, 2007 7:31 pm
av Jokern / Woodridge
Klart snygg dragbil. Hoppas ni får ut race bilen också till sommaren.
Re: Värst!!!
Postat: sön dec 30, 2007 9:06 pm
av jp
Vi ska bygga en ny semitrailer i vinter också, så förhoppningsvis skall allt vara riktigt fräscht nästa år.
Jokern / Woodridge skrev:Klart snygg dragbil. Hoppas ni får ut race bilen också till sommaren.
Update 36 månader efter motorbygget påbörjats...
Postat: fre mar 28, 2008 7:38 am
av jp
Mars uppdatering:
Vipporna var ju som bekant ett problem. Nu hoppas vi att det skall vara löst. Topparna fick skruvas lös och skickas upp till T&D. Dom kastade ännu en gång bort det dom tidigare byggt. Nu när dom hade topparna på plats tänkte dom lite annorlunda och förhoppningsvis skall det fungera.
I natt ska Kevin prov-montera allt, ser det bra ut kan vi äntligen ta upp motorn till Ed Pink och få den inkörd och tunad...
Vi får se...
Postat: fre mar 28, 2008 8:00 am
av Jens Gustavsson
vad är det som inte fungerat med vipporna? felaktig geometri eller frigång mot andra grejor?
Postat: fre mar 28, 2008 8:10 am
av jp
Först var det frigång på både insug och avgas som strulade. Topparna är ju som bekant omsvetsade en hel del. När det till slut var löst var inte geometrin bra, blev för mycket friktion och "glidning".
STORA Indexlyftare med max förskjutning i kombination med den nya bryggan/lyftarna verkar fungera, men vi får se...
Postat: fre mar 28, 2008 9:31 am
av Jens Gustavsson
hoppas bänkningen går bra, det blir inom nåra dagar då?
Postat: fre mar 28, 2008 9:44 am
av jp
Vet inte, har hört ursäkter i nästan 3års tid så jag ropar inte hej förrn motorn sitter i bilen...
Men om det som sagts stämmer så borde en bromsning kunna ske till veckan, vill säga om det finns någon tid över i bromsbänken.