Sida 2 av 6
Postat: ons jun 22, 2005 9:15 pm
av henkeboi
idag har jag faktiskt fått lite gjort med motorn, har monterat topplocket, målat toppen och blocket i rött. Tändstiften jag tänkte prova köra med nu heter NGK B7HS nånting.
Här kommer dagens bilder:
Från sidan, här syns oljeslangen som ska gå till turbon.
Här ser man den mekaniska bränslepumpen, den är dock ur funktion, armen är avkapad så den bara sitter där och gör ingenting förrutom tätar mot blocket och tar onödig plats:
/Henke
Postat: tor jun 23, 2005 7:43 am
av MB
Snyggt, gillar röda motorer

. Hur många hk tror du att det blir?
Postat: fre jun 24, 2005 6:22 pm
av henkeboi
MB skrev:Snyggt, gillar röda motorer

. Hur många hk tror du att det blir?
ingen aning, beror på hur den går med detta recept, samt hur mkt man vågar ladda innan den får för sig att spika, har 2 olika förgasarnålar, tänkte börja med en original turbonål till b21AT, sen har ja en specialfilad nål som ja kanske borde testa senare. motorn kommer uppgraderas i framtiden såklart, eller om underdelen skär ihop så blir det en helt annan motor.
jag är bara glad om motorn lämnar mer effekt än innan, samt att den är väl körbar och driftsäker. men jag skulle tippa på 120-160hk till att börja med.
Postat: mån jun 27, 2005 8:34 am
av MB
Räcker väl till att börja med, skulle tro att det blir mer sen.
Postat: mån jun 27, 2005 4:21 pm
av henkeboi
Här kommer dagens bilder!
insug och grenrör är monterat, turbon är provmonterad, så nu ser man vart den kommer hamna..kan tillägga att det är svårt att stänga huven...ska kapa upp den lite (mycket).
Fronten:
Lite grejjer:
Här ser man nästan hela grenröret:
/Henke
Postat: mån jun 27, 2005 5:21 pm
av Gunnar
Är grenröret byggt med avgasrör???? -håller det tror du...?

Postat: mån jun 27, 2005 5:53 pm
av marmander
Ska du verkligen kapa sönder en hel och fin amazonhuv?
Postat: mån jun 27, 2005 6:16 pm
av Rogge
öhm, hamnar turbon lite väääl högt upp??
Postat: mån jun 27, 2005 7:07 pm
av henkeboi
grenröret kommer nog hålla, annars märker man det

.
tänkte nog köpa en annan huv från skroten o sätta på, denna är i hyffsat skick, nog onödigt att kapa i ja.
turbon kom lite högre upp än ja hade tänkt, men det gör inte mig nåt.
Postat: mån jun 27, 2005 7:38 pm
av Eric Wiklund
korta av rören nånstanns på mitten så kommer den ner lite
troru den håller när du ligger i 180 blås?
lär ju va rätt schysst luftmotstånd med ett stort filter

Postat: mån jun 27, 2005 8:21 pm
av mattias
Det där paketet kommer att bryta rätt fint. Var det verkligen omöjligt att fixa ner den under huven??
Postat: mån jun 27, 2005 8:41 pm
av henkeboi
ingenting är omöjligt, men för att slippa lite strul så gjorde jag såhär

. jag ska svetsa några stag hade jag tänkte, som håller grenröret/turbon o skruvas fast på toppen eller nånstans på motorn. det tror jag kommer hålla. hoppas jag oxå.

Postat: tis jun 28, 2005 7:32 pm
av henkeboi
fotade lite idag, höll på o dra slangar till bränsletrycksregulator och förgasare, men passade även på att trycka dit lite fula tryckrör för att demonstrera principen. Luftfiltret som syns på bild kommer nog sitta på däremot. kommer nog använda 2-2,5" tryckrör.
fotograf: tobbe
Postat: tis jun 28, 2005 8:13 pm
av peppe
Hmm, liknar en Jens installation
d.v.s. turbon igenom huven.
Postat: tis jun 28, 2005 8:16 pm
av Rogge
140ttic VAR ju faktiskt uppe på studiebesök för inte så länge sen, och fick sej en åktur av jens så det kanske är så konstigt om han är "miljöskadad" så att säga
