Sida 2 av 2
Postat: fre sep 11, 2009 8:57 am
av JoBy
C-clips innebär att hjullagret bara är ett rakt rull-lager med packbox utanför. Det fixerar alltså inte hjulet inåt/utåt.
Det som hindrar drivaxeln från att åka ut är ett litet C-clips som ligger i ett spår längst in på drivaxeln.
Om drivaxeln går av så kan man alltså tappa hela hjulet.
Det går att montera ett C-clip eliminator kit som i princip är ett nytt hjullager som fixerar axeln.
Ryktet säger att det kan bli en del problem med oljeläkage med dessa om bilen går många mil på gatan, men på en rejsbil är det inget problem.
Postat: fre sep 11, 2009 9:39 am
av Turbokoftan
Jaha okej den där principen känner jag igen, råkade ut för det på min gamla båtvagn.
Men den där plattan borde väl inte vara så tokig om man hade haft lite plats utåt (ifall det är så att det vill läka).
Då skulle man ju kunna fräsa till en platta med läge för t.ex. en packbox som tätar mot axeln och ett o-ringsläge innåt.
Vad kostar ett sånt kitt? är det Summit som säljer?
8,5", finns de med/ eller är de vanligt förekommande att det sitter lamelldiff i dom? Det där med svetsdiff o stripp hade jag totalt glömt bort, men de borde man kunnat räkna ut.
Mvh
Cristofer
Postat: sön sep 13, 2009 9:54 pm
av Ola T
skulle man inte kunna ta ytter ändar ifrån en volvo axel sen korta volvo drivaxlarna till en gm 8.5?
Då slipper man C clipset oxå och man får på org bromsarna oxå..
Kommer nog undan billigt i så fall,
En spole går på 1000kr bara. frågan e om volvos drivaxlar går att splinesa om till 30 splines
Postat: mån sep 14, 2009 12:48 pm
av superstage
Finns ju en blå kadett c som kör med cheva van axel som är kortad och med volvo ändar
Postat: mån sep 14, 2009 1:45 pm
av JoBy
Splinesen måste ju stämma men annars är det säkert inga problem.
Postat: ons sep 16, 2009 8:44 am
av Turbokoftan
Superstage: Skulle vara intressant o se hur de gått till väga för att få ihop det, du vet inte vars man får tag i ägaren till den bilen?
Surfade lite snabbt på Summit, såg att de hade en uppsjö av delar bl.a. utväxlingar till gm 8.5- jag vet faktiskt inte skillnaden på gm/mopar.. ford haha.. Men GM 8.5, menas det 8,5":aren som sitter i t.ex. cheva van?
Mvh
Cristofer
Postat: ons sep 16, 2009 9:00 am
av superstage
Turbokoftan skrev:Superstage: Skulle vara intressant o se hur de gått till väga för att få ihop det, du vet inte vars man får tag i ägaren till den bilen?
dom har en hemsida där det finns lite bilder
http://www.maukku.com
http://www.maukku.com/galleri/index.html#home
tro att han har kontakt uppgifter på sidan
Postat: ons sep 16, 2009 10:03 am
av Turbokoftan
Tack så mycket, frän bil måste jag säga!
Får ta kontakt med dem senare då, ska börja med att beställa SFRO bygghandboken så får man se vad som är möjligt att få igenom.
Mvh
Cristofer
Postat: mån okt 19, 2009 3:39 pm
av mekomaskin
Original diffbromsarna i Cheva van med 5 hjulbultar är väl ingen höjdare har jag för mig.
Någon slags slungdiff som är ganska lätt att knäcka.
Kan visst räcka med att spinna på is och komma in på torr asfalt vid bruksbilskörning med en originalbil med smogmotor.
Jänkarna brukar byta ut den till en vanlig lamelldiff.
Postat: mån okt 19, 2009 4:09 pm
av T-27
Det går att montera ett C-clip eliminator kit som i princip är ett nytt hjullager som fixerar axeln.
Ryktet säger att det kan bli en del problem med oljeläkage med dessa om bilen går många mil på gatan, men på en rejsbil är det inget problem.
Det stämmer att C-Clips Elimnator Kit är Skit och många mil på Gatan stämmer inte . Däremot Några mil på Gatan sedan så har man fulla trumman med olja
Det är iallafall mina erfarenheter
Köp nya svetsändar typ dessa istället
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=831
C-Clipkitet är en nödlösning
Svensk återförsäljare
http://www.axleandparts.se/index.html
Postat: tis jan 12, 2010 6:54 pm
av Christoffersson
ja har pratat med killen som har den blå kadetten nu och han har köpt special drivaxlar och spole för 15 papp
är de ingen som vet om de går att splinsa om volvos drivaxlar till chevas klump i så fall blir de ätt göra så för mig då de verkar vara ett hyfsat billigt och bra altenativ
hopas någon kan detta

Postat: tis jan 12, 2010 8:01 pm
av Christoffersson
ja nu har jag tagit reda på svaret själv
chevas axlar har tydligen ganska konstig vinkel på sina splines tror de var 60 grader och då är de tydligen väldigt svart att slipa in dom
tydligen ännu en anledning varför man ska ha fordklump för dom ha 90 graders splines och de är tydligen mycke lättare att göra om splinesen på
sen skulle man lyckas hitta någon som slipar om volvos axlar så måste man korta vajre drivaxel ca 10 cm för att kunna slipa in nya slines så då blir de ju en ganska smal axel
ja då har jag inge fler bra ideer
att hitta en fordaxel under 5 tusen verkar ju omöjlig även om de är en orginal bara
Postat: tis jan 12, 2010 10:46 pm
av T-27
Vet att i Finland brukar folk använda Toyota Hiace Bakaxlar på sina byggen Tydligen ganska lik en Chrysler 8-3/4
Kan ju vara värt att kolla upp
Nån utrostad Toyota buss måste ju finnas på nån skrot
Sedan hur bredden är har jag ingen aning om
Postat: tis jan 12, 2010 11:52 pm
av Christoffersson
ja den skulle säkert funka
nu har jag dock bestämt mig för en ford mustang gt bakaxel årsmodel 98 med skivbromsar och diff med 3,31 i utväxling
de är en 8,8 tummare och ska vist finnas mycke delar och olika utväxlingar mm till den