Sida 2 av 2
Postat: lör sep 12, 2009 8:07 pm
av Big Al
-
Postat: mån sep 14, 2009 9:49 am
av teflonmats
min lilla kines gillar inte alls fina iridiumstift!!
som erland säjer dessa motorer är perfekta å exprimentera detta
ämne på.hoppas att jag å jens hinner me det.jag brukar tänka på det här problemet när jag portar,,både kanalen å i förbränningsrum..
mats
Postat: mån sep 14, 2009 11:43 am
av Jens Gustavsson
sånna dära tunna mittelektroder ger både en mindre gnista sen så kan de bli som ett glödstift vid lite värre effekter
platinum stift ska vist heller alldrig användas med mettanol enligt grhaham bell och mest troligt gäller det andra alkohol bränslen också som E85.
Postat: mån sep 14, 2009 1:25 pm
av SWR
emil skrev:Vi surrade om det här just när jag konstaterat samma på 3 bilar, misstädningar med BCP7ES redan så tidigt som 1.5 bar.

Samme problem på en SR20DET jeg har spørt om i annen tråd.. den har disse pluggene og kutter på ladd...
Finns det överkomliga stift med 16mm skalle som ej har utskjutande mittelektrod att prova i 4V-motorer där det är problem med gnista..
900 kr styck är ju inget man köper för att prova, inte ens nära...
Lurer jeg på også...?
Postat: mån sep 14, 2009 1:40 pm
av j björk
emil skrev:Göte skrev:Hur mycket ladd pratar vi om när såna här problem börjar uppstå?
Jag har prövat NGK BP6-7-8-9'or ES, har aldrig släckt ett stift aldrig slaggat igen eller aldrig haft misständningar. Jag kör med msd dis-2 box och msd wastefire och macnecor kablar.
Laddar jag för "dåligt" 2+bar med hx55'a, eller har det att göra lite med vad för grejer man väljer att åka med?
Med vilken topp har du kört då ?
Vi surrade om det här just när jag konstaterat samma på 3 bilar,
misstädningar med BCP7ES redan så tidigt som 1.5 bar, med msd 7 och pro power spole
bytte till B7ES och problemen är som bortblåsta...
Finns det överkomliga stift med 16mm skalle som ej har utskjutande mittelektrod att prova i 4V-motorer där det är problem med gnista..
900 kr styck är ju inget man köper för att prova, inte ens nära...
Jag körde med vanliga B8ES i min volvo 16v (de får plats)
Med 0,8(?)mm gnistgap fick jag misständningar vid strax över 1bar, knackade jag ihop till 0,4 gick det bra upp till 1,5bar iaf. (blocket sprack där)
Detta på e85 med msd dis4+ HO, audi spolar (sådana det står s4 på), röda msd 8,5mm kablar.
Lambda 0,85 ca.
Postat: mån sep 14, 2009 5:16 pm
av johan johansson
jag körde också på B8ES orginal ur kartong E85,msd7al2 laddade 2,6bar hade aldrig någon misständning
Postat: mån sep 14, 2009 9:35 pm
av quattro
Jag brukade köra "vanliga" NGK BP6ES vid kallstarter och fisåkning och BP8ES vid hög belastning. Försökte jag kallstarta på 8:orna slog dom igen. Försökte jag belasta ordenligt med 6:orna smälte elektroderna.
Nu kör jag BP8EV med tunn mittelektrod och problemen har bara försvunnnit. Stiften klarar både kallstarter och hög belastning. Toleransen i värmetalet verkar vara mycket större. Har också kört en hel del E85 bla några tävlingar med dom utan problem. Gnistgapet fick jag minska ner över 1,5 bar i ladd på båda varianterna.
//Göran
Postat: sön sep 20, 2009 7:01 am
av J.K Nilsson
Jens Gustavsson skrev:
platinum stift ska vist heller alldrig användas med mettanol enligt grhaham bell och mest troligt gäller det andra alkohol bränslen också som E85.
Det är rätt, du skall inte ha platinastift i en motor som bränner E85.
J.K Nilsson
Postat: sön sep 20, 2009 1:56 pm
av Fredde Holmgren
Iridiumstift funkar bra på e85 och metanol.
Postat: sön sep 20, 2009 5:48 pm
av Kadett4wd
Jag har läst nånstans på nåt forum att alla mumbo jumbo herregud stift är fel till en E85 maskin.
Men faktum kanske kvarstår att allt funkar bra på våra maskiner som bara går några hundra mil totalt.
Postat: mån sep 21, 2009 9:24 pm
av J.K Nilsson
Kadett4wd skrev:Jag har läst nånstans på nåt forum att alla mumbo jumbo herregud stift är fel till en E85 maskin.
Men faktum kanske kvarstår att allt funkar bra på våra maskiner som bara går några hundra mil totalt.
Och varför ödsla med pengar i onödan då. Börja med ett enkelt stift snäpp upp hårdheten ett steg när ni går över till E85. Jag anser att det inte behöver vara svårare än så.
Stiften är sist i tändkedjan så att säga. När vi får varv på motorn har vi tillräcklig vilotid på spolen? Har vi tillräcklig tändenergi för att få ett överslag när vi mosar på tryck? Om motorn inte missar eller spikar p.g.a helt fel värmetal så ligger vi rätt och kan finlira in efter lite tändstiftsläsning.
En häftig maskin äter billiga stift och jag tar hellre den kostnaden än att jag klarar mig dubbelt eller tredubbelt så långt med fyrdubbelt dyra stift.
J.K Nilsson
Postat: sön sep 27, 2009 11:01 pm
av Erland Cox
Det verkar som om de som har tillräckligt kraftigt tändsystem inte har några problem med samma stift som andra har problem med. Erland.