Sida 2 av 2
Postat: tis nov 03, 2009 12:41 pm
av Roger Berglund
DieselHenke skrev:
hur går det för dig med fästena hittat nå än? kan tänkas att jag har några d24 fästen till framvagnsbalken i mina gömmor om det är dom du behöver.
mvh henrik
Har varit dålig på uppdatera här .. jo jag har faktiskt fått tag i motorbalksfästena och motorn sitter på plats samt växelådan sen har jag kapat av kardan så nu passar den

, nu har man stött på 1 beskymmer till det är att hitta en Diesel 240 Kylare då den har IN och ut gång på samma sida

Postat: tis nov 03, 2009 10:52 pm
av DieselHenke
Roger Berglund skrev:DieselHenke skrev:
hur går det för dig med fästena hittat nå än? kan tänkas att jag har några d24 fästen till framvagnsbalken i mina gömmor om det är dom du behöver.
mvh henrik
Har varit dålig på uppdatera här .. jo jag har faktiskt fått tag i motorbalksfästena och motorn sitter på plats samt växelådan sen har jag kapat av kardan så nu passar den

, nu har man stött på 1 beskymmer till det är att hitta en Diesel 240 Kylare då den har IN och ut gång på samma sida

diesel kylaren är lika som vanliga kylare dvs in på en sida och ut på andra sidan, den övre anslutningen på blocket ska gå över på högersidan i färdriktningen. iaf i min gammla 245 diesel så var ända skillnaden på bensin kylet att diesel kylaren är ca 15 cm bredare
Postat: ons nov 04, 2009 11:10 am
av Roger Berglund
Tackar för informationen!

, får ta och beställa nya kylarslangar ifrån laitis i veckan! övre och nedre!

så kanske man får sota ur d24 turbo motorn lite

Postat: ons nov 04, 2009 8:25 pm
av DieselHenke
hehe låter bra det

åker du med raktrör oxå kommer du höra va gött d24 sjunger under lite belastning

Postat: ons nov 04, 2009 8:58 pm
av Roger Berglund
DieselHenke skrev:hehe låter bra det

åker du med raktrör oxå kommer du höra va gött d24 sjunger under lite belastning

på tal om belastning etc.. vad ryms de för Turbo där egentligen? orginal turbon börja va inne på sin sista vers och skulle vilja pilla dit en modell större?, vet du vad som ryms?...
Postat: ons nov 04, 2009 9:33 pm
av DieselHenke
Roger Berglund skrev:DieselHenke skrev:hehe låter bra det

åker du med raktrör oxå kommer du höra va gött d24 sjunger under lite belastning

på tal om belastning etc.. vad ryms de för Turbo där egentligen? orginal turbon börja va inne på sin sista vers och skulle vilja pilla dit en modell större?, vet du vad som ryms?...
ja har hört talas om folk som på andra forum petat dit t3/t4 eller va agget heter ska tydlingen funka ganska bra
http://www.blocket.se/ostergotland/Fabr ... m?ca=5&w=3 nått åt detta hållet skulle jag tro inget ja testat sj men skulle nog funka fint

Postat: tis jan 05, 2010 2:30 pm
av volvod6
Skulle likt og sett en film på dette dieseldyr

Postat: tis jan 05, 2010 4:28 pm
av Roger Berglund
volvod6 skrev:Skulle likt og sett en film på dette dieseldyr

det blir nog tills nästa vinter

. måste dra nya bromsrör etc..fixa intercooler,nyare turbo etc bygga avgasystem och göra diverse rostlagsnings jobb men den ska ut nångång är det tänkt!
byta skärmkanter etc.. så den här bilen blir mer ett Långtids projekt!
Postat: tis jan 05, 2010 11:53 pm
av Christoffersson
är de orginal turbotråg på den eller
man brukar få kapa ur en fint U i framvagnsbaken för att få de att passa
och tyvär brukar de blåsa turbona om man kör med orginaltråg då de brukar vara svårt att returen under oljenivån
jag har säkert byggt om 10 st volvo dieslar mm och de brukar vara lite gormigt för de är en hel del som inte stämmer gämfört med bensinaren
vad har du för låda och sprängkåpa är de från en turbodiesel eller en vanlig diesel
kämpa på de blir nog bra i slutändan
d24 motorn har ju jävligt dålig ryckte men jag älskar dom och har säkert haft 20 st

Postat: ons jan 06, 2010 8:35 am
av volvod6
Jeg har original tråg på en orginal turbodiesel i en 240 og det er inga problem med at oljenivåen. Man bara borrar hull oppå tråget og setter inn en kobling

Postat: ons jan 06, 2010 10:46 am
av lodin61
Går ju att borra hål iblocket ovanför tråget gjorde det på d24t med 240 tråg men det blir ganska trångt vid fästet för oljefiltret.
Postat: mån sep 20, 2010 1:03 pm
av Roger Berglund
Den här bilen är såld för drygt 2 månader sen så Lås tråden!