Sida 2 av 21
Postat: tis sep 29, 2009 8:06 pm
av The
Hittade ingen större ic?

Postat: tis sep 29, 2009 8:27 pm
av Erik Sandström
Som Peter skrev så är det en helt oöppnad b230a lågfriktion med standardkam (troligtvis en a-kam,har inte kollat). Insprutningen,

, består av 2st trycksatta weber 45 dcoe med 180,s högfart & 70,s lågfart.
Vad gäller intercoolern så resonerar jag som så att ju större desto bättre och denna var den största jag hittade som rymdes

Postat: fre okt 02, 2009 11:16 am
av Jens Gustavsson
vilka tider i går

( 8.47/146km/t?)
nästan så man är lite skeptisk men vi får kolla lite mer på dem i helgen.
va så mycket annat i går så jag hann inte fördjupa mig ricktigt i g tech loggarna.
men hur kändes bilen var den vild eller?

Postat: fre okt 02, 2009 2:56 pm
av Erik Sandström
Jens Gustavsson skrev:vilka tider i går

( 8.55/146km/t?)
Det blev en 12.77@402 också med 193km\h (växellampan lyste ett tag tag så det var inte långt från varvstoppen) 0-100 på 4,9s. 60 fot på 2,23s.
Med en koppling som inte slirar blir det genast mycket roligare

.
Nu blir det istället hjulspinn ettan & halva tvån, hade tänkt låna ett par slicks(Wiklund

) i helgen och vrida upp trycket till 1,2 bar. Borde gå att få till en låg 4 sek till hundra då, hade varit sjukt kul innan det blir vinter.
Detta är i stora drag vad jag lagt ut på bilen:
IC med silikon ca 2000
begade webrar & regulator 3500
bilen med AGA-diff & bränslesystem 6000
MSD 6AL 2000
motor kanske 1000 (hade den från en krockad bil)
strumpe dump + WG 1000
bredbandslambda 2000
avgasrör 1000
koppling + mellanaxel 2000
grenrör 1000
+ 100 timmar arbete
ca 21500:-, tycker den presterar bra för dom pengarna
over and out
Postat: fre okt 02, 2009 6:46 pm
av Jens Gustavsson
jag har suttit och analyserat både dina äldre och de tre repor du drog i går och jag kan inte se nå skumt med dem då G kraften är lika på ettan och det ser exakt lika ut i övrigt förutom att det inte slirar på koppligen. och att du växlar lite tidigare med mindre spinn på tvåan sen helt enkelt mer polver till bakdäcken trean.
men jag tycker det ser ut som om du har ett liten skening på laddtrycket just före du växlar.
de exakta tiderna va 8.47/147km/t på första repan (släpte gasen sen)
8.55/147km/t på andra och en 402m tid på 12.78/193.5km/t
men man ska inte glömma att denna bil är väldigt lätt och att det är ett grymt skop, sen va luften kall och fin för lastbils snurran.
minst sakt bra tid med en oskulds B230A motor från den fina årgången -85 och vinter däck

Postat: lör jan 16, 2010 10:37 am
av sueco
Trevligt bygge! Har själv en orange 242 -75:a. Har bytt till en B23E. Men är väldigt sugen på en "snäcka"!
M.v.h Thomas
Postat: lör jan 16, 2010 4:20 pm
av Jens Gustavsson
nu sitter motorn i sävar bromsbänken bara att snikra ihop ett avgas rör kvar. kanse en prov dyning i morgon?

Postat: lör jan 16, 2010 5:32 pm
av Robin Olivi
Erik Sandström skrev:Jens Gustavsson skrev:vilka tider i går

( 8.55/146km/t?)
Det blev en 12.77@402 också med 193km\h (växellampan lyste ett tag tag så det var inte långt från varvstoppen) 0-100 på 4,9s. 60 fot på 2,23s.
Med en koppling som inte slirar blir det genast mycket roligare

.
Nu blir det istället hjulspinn ettan & halva tvån, hade tänkt låna ett par slicks(Wiklund

) i helgen och vrida upp trycket till 1,2 bar. Borde gå att få till en låg 4 sek till hundra då, hade varit sjukt kul innan det blir vinter.
Detta är i stora drag vad jag lagt ut på bilen:
IC med silikon ca 2000
begade webrar & regulator 3500
bilen med AGA-diff & bränslesystem 6000
MSD 6AL 2000
motor kanske 1000 (hade den från en krockad bil)
strumpe dump + WG 1000
bredbandslambda 2000
avgasrör 1000
koppling + mellanaxel 2000
grenrör 1000
+ 100 timmar arbete
ca 21500:-, tycker den presterar bra för dom pengarna
over and out
Men man ska ju inte kunna åka tolvor me den motorn, men uppenbarligen så går de
Har ni bara flyttat den direkt från bilen till bänken för en effektmätning eller är det några planer på gång?
Postat: sön jan 17, 2010 10:01 pm
av Erik Sandström
I första hand blir det att kolla hur mycket effekt den gav i höstas, sen blir det experiment med diverse vatteninsprutningar och andra aggregat och andra kammar. Sen om lågfriktionarn skulle råka ut för en liten sprängning har jag några extra stakar å kolvar.
Postat: sön jan 17, 2010 10:04 pm
av Roger Berglund
Erik Sandström skrev:I första hand blir det att kolla hur mycket effekt den gav i höstas, sen blir det experiment med diverse vatteninsprutningar och andra aggregat och andra kammar. Sen om lågfriktionarn skulle råka ut för en liten sprängning har jag några extra stakar å kolvar.
ska ni passa på å prova jens Grenrör som han gjorde åt Klracing då också?

Postat: sön jan 17, 2010 10:11 pm
av Erik Sandström
Roger Berglund skrev:
ska ni passa på å prova jens Grenrör som han gjorde åt Klracing då också?

ska prova det grenröret, boströms gamla grenrör & jonas sandströms nya som han ska ha till amazonen sen. sen har jag ett par andra toppar som skulle aha varit utvärderade också, men man får ju se hur mycket som hinns med, och hur länge b230:in håller

Postat: sön jan 17, 2010 10:25 pm
av Roger Berglund
heh det blir väl en hel del om bestyckning på Webrarna eller ska du köra sprut eller ?.. iofs går det ju snabbt å bestycka,bara ta pelar borren

Postat: sön jan 17, 2010 11:18 pm
av micke999
riktigt kul å se resultaten sen å hur allt funkar med dom olika grenrören å så vidare synd bara att de inte sitter sprut på bilen
Postat: mån jan 18, 2010 12:34 am
av Erik Sandström
sueco skrev:Trevligt bygge! Har själv en orange 242 -75:a. Har bytt till en B23E. Men är väldigt sugen på en "snäcka"!
M.v.h Thomas
-75 är ju den rätta årsmodellen, lättast & rymligast av alla 240 och inte allt för mycket krångel hos SBP.
Postat: mån jan 18, 2010 12:41 am
av mattias
micke999 skrev: synd bara att de inte sitter sprut på bilen
Jo, jag håller med.. är lite synd att det inte finns en riktig tändkurva och loggning på tändning och annat. Men det beror på hur mycket tid man vill lägga på utvärderingen och vad man vill ha ut av den.
Mest troligt ska det testas vid vilket varvtal motorn blir svår att hålla från oladdat område, och sen full effekt. Men max vrid blir lite jobbigt med stum tändning, så det blir inte så lätt att göra ett fullt svep med optimal tändning.