Sida 2 av 3
Postat: tor okt 01, 2009 11:52 pm
av Daniel J #43
Behöver du en bränsletrycksregulator till förgasarturbo så har jag en helt ny Aeromotive 13202 liggande.
Postat: fre okt 02, 2009 8:41 am
av JoBy
Terror_Flynn skrev:Okej, så en förgasare med mekaniskt öppnade sekundärspjäll är det man ska ha för att det ska vara en förgasare som är bra att bygga om för överladdning?
Spelar märket på förgasaren någon roll? 600-750cfm, går alltså bra med vilket som helst?
En linjär bränsletrycksregulator för turboförgasare från t.ex. Misab, är det sådana man ska använda sig utav?
Jag är som sagt ingen förgasarexpert ...
Jag förutsätter att du trycker genom förgasaren, ingen bygger väl med sugförgasare och turbo nu för tiden.
* mekaniskt öppnade sekundärspjäll.
* Flottörhus skall ventileras mot trycket före spjället, inte mot fria luften.
* Bränlstrycket som matar flottörhuset skall vara aningen över och följa laddtrycket ( linjär BTR )
* Sedan måste förgasaren naturligtvis justeras efter vad motorn behöver.
Postat: lör okt 10, 2009 12:37 pm
av Painlake Racing
Om man ska köra med förgasare, finns det något vettigt tändsystem som inte kostar skjortan? Jag menar att även om man kör med förgasare så kan det ju vara bra att kunna styra tändkurvan.
MSD kanske har någon box som sänker tändningen vid laddtryck? Men då kanske man lika gärna kan meka ihop en fördelare med tryckklocka som sänker tändningen lite typ som på gamla 80-tals saabar men det blir ju inte optimalt, men det är ju iof inte förgasare heller.
Postat: lör okt 10, 2009 4:37 pm
av Jens Gustavsson
man kan bygga om vac klokan så den går åt andra hållet också
jag har så på min nya vega motor (hadde så på 90 talet på 142an också)
Postat: sön okt 11, 2009 5:40 am
av Painlake Racing
Hur har du gått tillväga då? Ska man sträva efter en linjär sänkning av tändningen i takt med ökat laddtryck? Någon bra idé på hur man spärrar centrifugal vikterna?
Hur mycket tar du för att preppa en holley 800dp och vad byter/moddar du?
Postat: sön okt 11, 2009 9:51 am
av Jens Gustavsson
PBM Racing skrev:Hur har du gått tillväga då? Ska man sträva efter en linjär sänkning av tändningen i takt med ökat laddtryck? Någon bra idé på hur man spärrar centrifugal vikterna?
Hur mycket tar du för att preppa en holley 800dp och vad byter/moddar du?
ska man få allt perfekt så ska man först bara sänka lite gran sen bå man börjar närma sig max laddtryck så ska man sänka mer.
men i värkligheten så räcker det bra med att optimera tändningen utan laddtryck då man fin åker sen att den backar tilräckligt för att skada motorn på full gas.
priser och vad som behöver byggas om är rätt svårt att säga då olika förgasare behöver lite olika mycke saker bytta. men om du behöver hjälp med att bygga omen förgasare slå mig en signal på måndag 8.00-16.00.
Postat: sön okt 11, 2009 1:57 pm
av Painlake Racing
Okej, återkommer när det blir aktuellt. Det lutar åt att det blir insprutning ändå, men man skulle ju kunna börja med förgasare för att se hur motorn svarar på laddtryck. Blir ju ganska så mycket billigare. Såg att det stod en hel del om hur man går tillväga med förgasare i din garage tråd

Postat: tor nov 19, 2009 1:51 am
av Painlake Racing
Daniel J #43 skrev:Behöver du en bränsletrycksregulator till förgasarturbo så har jag en helt ny Aeromotive 13202 liggande.
Du har PM!
Postat: fre nov 20, 2009 7:03 pm
av blazerteam
Vad några karlar i USA fikk till med 2500-3000$.Bilen er en ganske lett Ford Fairmont,och motoren en 5,3 från en Cheva Tahoe-Pick up etc..
Den gikk 6,55 på åttondelsmilen.Rundt 900 hestar.
http://www.youtube.com/watch?v=ugoBL3y0 ... re=related
Firman som har dom inspruting och mappningen.
http://www.diyautotune.com/cars/custome ... irmont.htm
En lang tråd med alla facts.
http://www.bangshift.com/forum/index.php?topic=13916.0
Postat: mån nov 30, 2009 12:53 am
av Christoffersson
hejsan
jag håller på börja bygga en nash från 1939 som ska bli en kul busrod med cheva 350 och dubbelturbo
bilen och motorn ska igång till sommaren och därför får de inte kosta alltför mycke pengar
motorn jag har är en cheva 4 bultat 350 truckmotor från 81 och de är väl en smogmotor
mitt mål är ca 600 hk nu till mina frågor
håller verkligen orginal bottendel för 500-600 hk med turbo och max 6000 i varv
givetvis kan jag ju byta ut lite bultar mot arp men är de bara stakarna man behöver eller är de dumt att inte byta på ramlagrena också och vad kostar en arp sats med bultar ungefär
hur funkar de med turbo och orginalkammen är de dumt att inte byta till nå bättre när jag ändå har isär motorn för koll
och hur mycke skulle man tjäna ca på att porta orginal topparna eller är de så lite så de är bättre att vänta tills nästa vinter och köpa alutoppar och lägga tid på bilen i stället
är de någon hära som köpt dubbelturbo kitten från usa till v8 som kostar kring 8 000 kr och prövat hur dom fungerar
priset tycker jag är bra men är grejerna bara skit eller
skulle de va bättre kanske att köpa lösa aggregat och göra egna grenrör
och hur får man i så fall tag på turboavgashus som de ena är spegelvänt på
turbona kommer nämligen sticka ut och ligga övanför framskärmarna på var sin sida av bilen och då skulle de se bättre ut om ena avgashuset är spegelvänt om ni förstår annars skulle de se ganska konstigt ut
hoppas någon kan ge mig lite råd så ska jag börja plocka isär motorn i morgon och gå igenom den
Postat: mån nov 30, 2009 5:17 am
av Painlake Racing
Jag hade gjort såhär första vändan. Renovera motorn, byt lager och ringar. Skaffa 2st gt45 eller liknande och bygg egna grenrör. Spegelvänt avgashus (EDIT: spegelvänd turbo) har jag tyvärr aldrig sett.
Dra tryckrören direkt till förgasaren (som ska modifieras för överladd) och lägg laddtrycket på max 0,5bar. Sen ett vettigt bränslesystem och en linjär BTR. Blandningen håller du koll på med bredbandslambda och kanske avgastemp.
Sen får nån med mer erfarenhet fylla på eller dementera.
Postat: tis dec 01, 2009 12:16 am
av Christoffersson
okej tack för bra respons i tråden
blocket kommer stress borras mest troligen och i ett borrverk på jobbet jag har nämligen börjat få arbetsträna på unitek st i luleå ca 75% per månad pga trasiga knän och första dan avklarad idag och de har varit lärorikt kan man ju säga
jag har ju mest renoverat 6,2l diesel v8or och sånt och dom har gått fint men de är ju ganska skillnad på att snickra ihop en 350 dubbelturbo och få den att fungera och när man är med stefan på unitek så förstår man verkligen hur mycke man har kvar att lära sig i livet
men de ska bli intressant och säkert väldigt lärorikt i januari skulle vi bromsa en v8 dubbelturbo som förra gången gav över 1600 hk så bänken gick i botten
ja grenröret är från ett sånt dära billigt v8 kitt från usa och jag hittade bilden på blocket och de stämmer säkert att de går gör bättre grenrör jag kommer skaffa mig 2st turbo och sen göra egna grenrör
men är de någon som kan föreslå vilka kolvar jag bör köpa jag var in på summits hemsida men där fattade jag inte mycke de fanns ju 1000 olika kolvar och jag orkar inte köpa nå riktig skit eller nå fel typ högkompskolvar
förslag skulle uppskattas
mvh björn
Postat: tis dec 01, 2009 4:07 pm
av Christoffersson
ingen som har förslag på kolvar till min motor de ska sitta standard toppar från början och de är väl smog toppar och jag vet inte riktigt vad dom har för cc men troligen ganska stort då kolven har plan kolvtopp
Postat: ons dec 02, 2009 11:52 pm
av Christoffersson
dog tråden nu helt plötsligt när de visade sig finnas spegelvända turbos eller
Postat: tor dec 03, 2009 2:35 am
av Painlake Racing
Jag TROR att det inte är så lågbudget längre när det pratas om spegelvänd turbo. För det var ju lågbudget- byggen tråden handlade om från början.
Men jag personligen tycker att det är kul att du tog upp detta, hade ingen aning om att det fanns överhuvudtaget.
Det verkar dock vara väldigt sällsynt så om du är fast besluten att bli först i sverige (antagligen) med detta så tror jag att du får gå direkt till de som tar fram och tillverkar turboaggregat.
Du har inte övervägt att köra med en (1) STOOR istället?
