niclas_ab skrev:
Helt hopplöst å svetsa me den gamla TIG:en, så jag ska få lite hjälp av en kompis att svetsa, förhoppningsvis nästa vecka.
Mycket snyggt insug

Kommer att bli kanon när det är färdigt!
Det jag lärt mig om TIG svetsning av alu är att renlighet är A och O många problem kan undvikas om man gör ett noggran förarbete.
Från bilderna det ut som att svetsfogen blivit kraftigt kontaminerad. Även med en bra svets kan det vara svårt att svetsa insuget som det ser ut nu.
- borsta området noggrant där du ska svetsa med en rostfri stålborste som du endast använder för aluminium, inget slipa rost med den MAO
- viktigt är att du får bort oxidskiktet där du ska svetsa, borsta tills du får fram "rent aluminium". Borsta snittet så att fogen ej kontamineras underifrån.
- rester kvar från tex maskeringstejpen du använt för att fixera får inte finnas kvar på insuget. Även en bit därifrån du tänker svetsa kan limmet i tejpen förångas av det varma aluminiumet och kontaminera svetsen via skyddsgasen. Punkta och ta bort tejpen.
-Torka rent ytorna och tillsatsmaterialet noggrant med aceton. Torka tills dess att trasan inte längre blir smutsig. Det går att svetsa väldigt oxiderade ytor med rätt inställning av svetsmaskinen men om ytorna är oxidfria och regjorda från smuts ska du se att det kommer att gå mycket lättare och du minskar risken att få dålig svetskvalitet.
Finns säkert massor av duktiga svetsare här på forumet som kan ge dig fler tips.
Lycka till!
// Erik