Sida 2 av 5

Postat: tor nov 05, 2009 4:16 am
av Frpe82
Karl Buchka skrev:Kanske lite onödigt att handla av Burns Stainless...

Alexander bygger dom nog gärna åt dig.
Freaky... hur visste du att jag postade priset från Burns stainless...? Är du synsk? Det finns ju femtioelva avgasfirmor, och du visste vilka jag jämförde med... haha.

Men jag skall nog ta och snacka med Alex. Jag ska ändå ringa honom. Jag har inte pratat med honom på ett tag.

Postat: sön mar 21, 2010 12:12 pm
av Kristoffer Helle
bladfjäderen? Hvilken order nr er det på den?
senkfjäderen er ju til nivåmat bilar :thumbdown:
Och volvo hittar inga andre bladfjädrar en "orginal" "nivåmat" och "sänkt nivåmat"

Postat: tis maj 18, 2010 11:04 pm
av Frpe82
I am back again. Jag har varit lite sjuk och inte orkat med så mycket.

Men uppgraderingar har gjorts, och uppgraderingar planeras. Därför har jag redigerat första inlägget i tråden lite.

Bilder och förklaringar följer i nästa post... :wink:

Postat: tis maj 18, 2010 11:42 pm
av Frpe82
... om bara Bredbandsbolaget kan få tummen ur och fixa access till mitt lagringsutrymme.

Postat: ons maj 19, 2010 9:51 am
av turbo_sven
riktigt fint med det nya avgasröret :thumbright: du har inte planer på att börja bygga till andra för då är jag nog bland dom första som beställer av dig :villha: lycka till med bygget detta ska följas

Postat: ons maj 19, 2010 10:14 am
av Frpe82
turbo_sven skrev:riktigt fint med det nya avgasröret :thumbright: du har inte planer på att börja bygga till andra för då är jag nog bland dom första som beställer av dig :villha: lycka till med bygget detta ska följas
Har du sett mina nya headers???

Nytt insug

Postat: ons maj 19, 2010 11:09 am
av Frpe82
Okaj... stor uppdatering då:

Vi börjar med nya insuget.

Originalinsuget, den 6-armade bläckfisken, skulle bort.
Ojämnt flöde, ojämn längd, gjutmärken samt allmänt o-bra vinklar och placering gjorde att jag ville ha något bättre.

Uträknade rördimensioner, uträknat plenum, fullradietrattar samt nytt spjällhus. Vad kan gå fel?



Porta insugsflänsen så mycket det går, samt port-matcha den.

Jag behöll den flänsen för enkelhetens skull. Hyfsat lätt montering + att insuget är någorlunda bortkopplat från motorns vibrationer.

Bild

Svarta silikonslangar på.

I nederkant kan man se det nya spjällhuset. Drygt 85mm med väldigt trevlig platta som inte är i vägen så mycket för luftströmmen.

Bild

Ena gaveln. Fullradietrattar och allt.

Ni kan även se att jag har ett stöd på insuget. Det fästs i originalkudden till det gamla insuget. Då slipper det nya insuget flaxa omkring.

Bild

Bild

Helt jämna rör utan skarvar på insidan.

Bild

Bild

Bild

Och så här ser det ut när det sitter i bilen.

Bild

Bild

Det finns en del saker här som det inte är bild på, men detta var också gjort:

Tändstegen monterades under tredje och fjärde runnern (med kylpasta så klart). Och vacuumporten för bromsservot samt vacuumfördelaren för tillbehören sattes längst bak i överkant.

Nästan hela originalslangen till insuget behölls så att vevhusventilationen och tomgångsmotorn var lätta att installera. Röret för tomgångsmotorn går in på undersidan av gaveln där spjällhuset sitter.

Farthållaren åkte ut.

Insugets plenum skulle egentligen vara större så att man fick en boost av pulsningen/fyllningen. Men platsbrist var det gott om så jag fick göra det näst bästa, och göra det med en volym uträknad för snabb gasrespons istället.

Man fick en ganska märkbar ökning av effekten. Och oj vad det låter härligt också...

Och nya headers...

Postat: ons maj 19, 2010 11:24 am
av Frpe82
De gamla extraktorgrenrören skulle bytas ut.

Bild

Nya runners som TIG-svetsas...

Bild

...med den här utrustningen (tackar Micke för lånet).

Bild

Det gamla motorfästet var ju tvunget att kapas i för att få plats med det gamla grenröret. Det blir utbytt mot ett nytt som inte är kapat. Nu bygger vi runt det nya fästet istället (nya fästet är ej med på bild).

Bild

Jämförelse av krökar, portar och kollektor.

Bild

Bild

Bild

De gamla grenrören med downpipes.

Bild

Bra att det finns en trasig topp att malla på.

Bild

Och lite platstest i bilen innan vi fortsätter.

Bild

Bild

En sådan här "bullet flow divider" ska man ha för bästa effekt.

Bild

Bild

Stor skillnad på nytt och gammalt?

Bild

Och nu sitter det i bilen.

Bild

Rören är uträknade i PipeMax, men en del kompromisser var ändå tvunget att göras pga. plats osv.

V-band flänsar användes ju så klart. Och downpipsen blev av en annan längd den här gången. De är fortfarande 2.5".

Och prestandan var tydlig. Jag vann ett 10-tal NM på de övre 1000 varven i registret (jag drar ända till 7500 ibland, men ökningen skedde mellan 6200-7100/7200).

Postat: ons maj 19, 2010 1:17 pm
av micke999
kul bygge ska du inte upp i rullar å se vad den ger?

å sen framför allt så måste du ju upp med film så man får höra hur den låter

Postat: ons maj 19, 2010 3:41 pm
av Kristoffer Helle
Blev snygt! Men fortsatt intreserad vart du fikk tag på senkfjäder som inte er til nivåmat regulering! och hvilken nummer den har

Postat: ons maj 19, 2010 7:51 pm
av Frpe82
Krishell skrev:Blev snygt! Men fortsatt intreserad vart du fikk tag på senkfjäder som inte er til nivåmat regulering! och hvilken nummer den har
Jag ska ta reda på det.

Postat: ons maj 19, 2010 8:52 pm
av Frpe82
micke999 skrev:kul bygge ska du inte upp i rullar å se vad den ger?

å sen framför allt så måste du ju upp med film så man får höra hur den låter
Jag är inte bra på kameraföringen, och jag var lite sjuk i halsen vid detta tillfälle.

Startas utan avgassystem, men med downpipsen på:

http://www.youtube.com/watch?v=q53wH2qVjhg

Körs efteråt med allt ihopsatt. Dock var den inte mappad för ändringarna där. Den är mycket snabbare nu:

http://www.youtube.com/watch?v=2EbJXFC0HFk

Postat: ons maj 19, 2010 11:43 pm
av micke999
går ju klart mycke bättre än org 960 hehe!

vill höra ljudet utefrån med :thumbright:

Postat: ons maj 19, 2010 11:44 pm
av micke999
går ju klart mycke bättre än org 960 hehe!

vill höra ljudet utefrån med :thumbright:

Postat: fre maj 21, 2010 1:11 pm
av turbo_sven
jag måste ju nästan ha ett sådant system på min bil mest för den goda sakens skull :hihi: vad har det kostat att bygga? eller det får inte komma pga hemlighets stämplat :roll: