Sida 2 av 2

Postat: mån nov 02, 2009 11:19 pm
av Painlake Racing
pejo99 skrev:de roliga är just att de va en sån 3 stens verktyg.
Inte så svårt att lista ut. Det är ju vad de flesta har att använda men du behöver inte vara rädd att den avverkar för mycket ;)

När jag byter ringar på en motor som det inte är något fel i loppen på så brukar jag köra med en borste med nån sorts stenar på som gör en fin inkörningsyta för ringarna. Ska tydligen vara svindyr dock :S

Lycka till med vevhusventen. hur var komp?

Postat: tis nov 03, 2009 1:05 am
av stefan j fd cab
som sagt sätt tillbaka kontakten (en hel)
jag har haft exakt samma fel
helt utan förvarning började bilen blåryka
på volvo konstaterades det att kontakten på röret precis vid turbons inlopp var trasig
den byttes och bilen slutade blåryka

Postat: tis nov 03, 2009 7:47 am
av torpis
systemet har många strypningar, bla slangpaketet som går runt motorn och slutar i värmeelementet på insugssnorkeln.

Jag byter alltid till grövre rör på de bilar jag pillar med.

Postat: tis nov 03, 2009 12:49 pm
av pejo99
cab skrev:som sagt sätt tillbaka kontakten (en hel)
jag har haft exakt samma fel
helt utan förvarning började bilen blåryka
på volvo konstaterades det att kontakten på röret precis vid turbons inlopp var trasig
den byttes och bilen slutade blåryka
den ska alltså va till att suga ut vakumet/trycket i oljefällan?

Postat: tis nov 03, 2009 1:30 pm
av Elias_
läste igenom lite luddigt nu bara kanske kommer en fråga som redan finns svar på men skriver endå.

1. hur långt hade motorn gått innan renovering?
2. tryck spola du alla kanaler med fotogen eller diesel under renoveringen ?
3. rengjorde du alla kanalerna med t.ex. piprensar modellen ?
4.vad har du i komp efter renovering ?
5.blå ryker han även om du kör öppen vevhusvent?
6. hur ser ventil tätnignarna samt styrningarna ut?

frågorna ovan är för att få reda på varför den blå ryker.

om du startar bilen , öppnar huven och tar bort filtret du satt på slangen till vevhusventen ryker det då ? om du torr varvar lite ryker det mer då ? kanske till och med trycks ut rök?
om fallet är så är det till 99% antingen loppen som är lite ovala eller ringarna som är knas.

om motorn gått en 30 k mil eller jävligt hårt tidigare kan det vara som så att loppen av sej själv blivit ovala och då hjälper inte honingen då ni honar upp lika ovalt igen och dina nya ringar tätar inte.
detta gäller dock bara extrem fall vad jag fått lära mej.

Postat: tis nov 03, 2009 4:56 pm
av Painlake Racing
pejo99 skrev:den ska alltså va till att suga ut vakumet/trycket i oljefällan?
Det låter vettigt. Så du kanske skulle slopa filtret och sätta tillbaka slangen i inloppsröret?

Postat: tis nov 03, 2009 5:52 pm
av pejo99
Elias Linder skrev:läste igenom lite luddigt nu bara kanske kommer en fråga som redan finns svar på men skriver endå.

1. hur långt hade motorn gått innan renovering?
2. tryck spola du alla kanaler med fotogen eller diesel under renoveringen ?
3. rengjorde du alla kanalerna med t.ex. piprensar modellen ?
4.vad har du i komp efter renovering ?
5.blå ryker han även om du kör öppen vevhusvent?
6. hur ser ventil tätnignarna samt styrningarna ut?

frågorna ovan är för att få reda på varför den blå ryker.

om du startar bilen , öppnar huven och tar bort filtret du satt på slangen till vevhusventen ryker det då ? om du torr varvar lite ryker det mer då ? kanske till och med trycks ut rök?
om fallet är så är det till 99% antingen loppen som är lite ovala eller ringarna som är knas.

om motorn gått en 30 k mil eller jävligt hårt tidigare kan det vara som så att loppen av sej själv blivit ovala och då hjälper inte honingen då ni honar upp lika ovalt igen och dina nya ringar tätar inte.
detta gäller dock bara extrem fall vad jag fått lära mej.
1*har gått 20tusen mil. dessutom alldrig varit trimmad.
2*gjorde rent alla kanaler med tiner.
3*kontrollerat alla kanaler samt tvättat med tiner.
4*har ej kompprovat än. blir till helgen.
5*i detta läget med filter på så ryker de blå rök men öppnar jag oljelocket så slutar de.
6*toppen är kontrollerad samt nya ventiltätningar.

har ej provat så långt än men när jag öppnar olje locket så slutar de att ryka iaf. skall prova att ta bort filtret å se hur de går.
det trycker iaf inte ut rök ur filter förrän motorn är varm men de är ju normalt av varm olja.
har knappt kört 10 mil med bilen sedan renoveringen. så kolvringarna kanske inte har sättit sig riktigt än?
när bilen är kall iaf så ryker de rätt så bra tills jag kört bilen varm. men jag skall prova att kall starta bilen och ha öppet oljelock. borde ju inte ryka då.

Postat: ons nov 04, 2009 8:06 am
av Elias_
prova du med att köra lite för 10 mil räcker inte , tror man ska köra 50 lugna mil sen byta oljan o köra 50 lugna till.
lugna = inte över 3000 rpm.
kan du bygga om ett olje lock till toppen så du får vent där med så gör det, för många ställen får man aldrig.

nu finns det en uppsjö med olika metoder att köra in en motor , men är du osäker så ring in till en volvo verkstad så kan dom nog svara på det.

kan ta polarns mazda 323 gtr som exempel .
den tryckte ur sej en massa olja o rök innan renovering men kompet var hyfsat , efter ett motor ras byttes det till smidda kolvar stakar och borrning gjordes.
den ventilerade lite dom första 30 milen tror jag det var men efter det så gick han som en ny renoverad motor ska.
han körde in som jag beskrev ovan och det funkade skit bra. tror dock han bytte oljan var 20 mil för att hela tiden vara på säkra sidan.

Postat: ons nov 04, 2009 4:30 pm
av stefan j fd cab
pratade med en bekant som grejar mycket med volvo idag
han säger att motorn är byggd för att ha ett visst undertryck
när delen på röret före turbon tas bort så förlorar du undertrycket och motorn blåryker

Postat: ons nov 04, 2009 5:21 pm
av Elias_
jo men samtidigt om man ska ladda på lite mer ( vet inte om du ska det ) så ska man i regel alltid köra öppen vevhusvent annars kan turbon skapa ett sug in i motorn o börja suga ut olja.

mazda jag skrev om tidigare gjorde ju så innan renov med slutet system men med öppet ventilerade den "bara" oroväckande mycket :hihi: