Hemmabygge av Vattenbroms
turbnen beter sig exakt som du beskriver att den går i väggen vid ca2500rpm och då får jag backa av med vattnet mycket för att det ska öka rpm!Jens Gustavsson skrev:det är nog normalt med en vattenturbin, på låga varv får man ha väldigt mycket vatten, man brukar kunna fylla upp så mycket ibland så det rinner över i vent röret i mitten av turbinen.
men sen då varvet ökar så går motorn in i väggen så man får då släppa ut vatten för att den ska orka varva upp.
mer bilder och film
kalibrering står det lite om i stuska manualen och om korigerigs beräkningar (vist hadde jag mailat den åt dig?)
har inte fått manualen till stuska av dig men du får gärna maila mig
Andreas_thorsell@hotmail.com
kommer lite bilder efter helgen ska köra lite då ska kolla om inte nån kan filma lite åxå
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
får man fråga hur ni bär er åt för att kalibrera bänken
jag har pratat lite med en kille som har en bromsbänk för 1600 hk och då frågade jag lite om bygga en egen och då skrattade han bara
och på de sätt han förklarade och alla saker som spelar in på en bromsning så kan du ju skilja massor med samma motor och man vill ju inte få en jätte glädjebänk som visar 500 hk när man igentligen bara har 300
för hans bänk måste ha helst kalibrera för varje ny motor för att få bänken exakt men han sa att bara öppna en dörr tex in till bromsrumet så kan motorn öka eller tappa typ 30 hk
och har man tex en vanlig motor utan turbo och bänkar den och den visar 200 hk så kanske man har en felprocent på ca 8 i vissa fall och teoretiskt sett ger ju den motorn 400 i bänk med 1 kg turbotryck
de blir ju en himla skillnat när man börjar ladda på sen vid 2 kg laddtryck kan man ju ha flera hunra hästar fel
de jag menar är att de är så fruktansvärt mycke som spelar in på en motors förhållande under en bromsning och hur en bromsbänks förhållanden är så med en egentillverkad bromsbänk kan man ju som inte lite på de minsta
jag kan däremot tänka mig att under precis samma motor och bänkförhållande att man an få fram ett plus och minus förhålande om man justerar den och kör igen men sen då hur får man reda på hur mycke motorn har gett i verkliga hk
jag har pratat lite med en kille som har en bromsbänk för 1600 hk och då frågade jag lite om bygga en egen och då skrattade han bara
och på de sätt han förklarade och alla saker som spelar in på en bromsning så kan du ju skilja massor med samma motor och man vill ju inte få en jätte glädjebänk som visar 500 hk när man igentligen bara har 300
för hans bänk måste ha helst kalibrera för varje ny motor för att få bänken exakt men han sa att bara öppna en dörr tex in till bromsrumet så kan motorn öka eller tappa typ 30 hk
och har man tex en vanlig motor utan turbo och bänkar den och den visar 200 hk så kanske man har en felprocent på ca 8 i vissa fall och teoretiskt sett ger ju den motorn 400 i bänk med 1 kg turbotryck
de blir ju en himla skillnat när man börjar ladda på sen vid 2 kg laddtryck kan man ju ha flera hunra hästar fel
de jag menar är att de är så fruktansvärt mycke som spelar in på en motors förhållande under en bromsning och hur en bromsbänks förhållanden är så med en egentillverkad bromsbänk kan man ju som inte lite på de minsta
jag kan däremot tänka mig att under precis samma motor och bänkförhållande att man an få fram ett plus och minus förhålande om man justerar den och kör igen men sen då hur får man reda på hur mycke motorn har gett i verkliga hk
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
hk beroende skrev:får man fråga hur ni bär er åt för att kalibrera bänken
jag har pratat lite med en kille som har en bromsbänk för 1600 hk och då frågade jag lite om bygga en egen och då skrattade han bara
och på de sätt han förklarade och alla saker som spelar in på en bromsning så kan du ju skilja massor med samma motor och man vill ju inte få en jätte glädjebänk som visar 500 hk när man igentligen bara har 300
för hans bänk måste ha helst kalibrera för varje ny motor för att få bänken exakt men han sa att bara öppna en dörr tex in till bromsrumet så kan motorn öka eller tappa typ 30 hk
och har man tex en vanlig motor utan turbo och bänkar den och den visar 200 hk så kanske man har en felprocent på ca 8 i vissa fall och teoretiskt sett ger ju den motorn 400 i bänk med 1 kg turbotryck
de blir ju en himla skillnat när man börjar ladda på sen vid 2 kg laddtryck kan man ju ha flera hunra hästar fel
de jag menar är att de är så fruktansvärt mycke som spelar in på en motors förhållande under en bromsning och hur en bromsbänks förhållanden är så med en egentillverkad bromsbänk kan man ju som inte lite på de minsta
jag kan däremot tänka mig att under precis samma motor och bänkförhållande att man an få fram ett plus och minus förhålande om man justerar den och kör igen men sen då hur får man reda på hur mycke motorn har gett i verkliga hk
Både rätt och fel.
En hembyggd bromsbänk kan mycket väl visa rätt värde vid det bromsade tillfället. Är det 28 grader varm, och är "högtryck" ute med en luftfuktighet på, låtsäga 67%.
Men det kanske är lite problem att kompensera till ett standard värde, för att kunna jämföra bromsningen mot en bromsning när det är kallare lägre lufttryck och fuktigare i luften.
Men bromsningen vid körtillfället blir rätt!
Vridmomentet varvtalet så får man effekten.
Mats
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Helt rätt. Det räcker med en kalibrerad lastcell ( = våg ) och varvtal så räknar man ut effekten. Det blir rätt värde.mats757 skrev:Både rätt och fel.
En hembyggd bromsbänk kan mycket väl visa rätt värde vid det bromsade tillfället. Är det 28 grader varm, och är "högtryck" ute med en luftfuktighet på, låtsäga 67%.
Men det kanske är lite problem att kompensera till ett standard värde, för att kunna jämföra bromsningen mot en bromsning när det är kallare lägre lufttryck och fuktigare i luften.
Men bromsningen vid körtillfället blir rätt!
Vridmomentet varvtalet så får man effekten.
Mats
För att jämföra med andra körningar 'standardiserar' man genom att kompensera för lufttryck, temperatur och annat, men det är bara formler.
Jonas Bylund


- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mäter bara vågen och varvräknaren rätt så visar bromsbänken exakt rätt, sen beror det mycket på ventilation och hur bra man korigerar sifrorna hur bra effekten stämmer från en dag till en annan men det är ju rätt enkla saker.
allt står beskrivet i stuska manualen.
allt står beskrivet i stuska manualen.
hk beroende skrev:får man fråga hur ni bär er åt för att kalibrera bänken
jag har pratat lite med en kille som har en bromsbänk för 1600 hk och då frågade jag lite om bygga en egen och då skrattade han bara
och på de sätt han förklarade och alla saker som spelar in på en bromsning så kan du ju skilja massor med samma motor och man vill ju inte få en jätte glädjebänk som visar 500 hk när man igentligen bara har 300
för hans bänk måste ha helst kalibrera för varje ny motor för att få bänken exakt men han sa att bara öppna en dörr tex in till bromsrumet så kan motorn öka eller tappa typ 30 hk
och har man tex en vanlig motor utan turbo och bänkar den och den visar 200 hk så kanske man har en felprocent på ca 8 i vissa fall och teoretiskt sett ger ju den motorn 400 i bänk med 1 kg turbotryck
de blir ju en himla skillnat när man börjar ladda på sen vid 2 kg laddtryck kan man ju ha flera hunra hästar fel
de jag menar är att de är så fruktansvärt mycke som spelar in på en motors förhållande under en bromsning och hur en bromsbänks förhållanden är så med en egentillverkad bromsbänk kan man ju som inte lite på de minsta
jag kan däremot tänka mig att under precis samma motor och bänkförhållande att man an få fram ett plus och minus förhålande om man justerar den och kör igen men sen då hur får man reda på hur mycke motorn har gett i verkliga hk
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Kalibrerade en Land & Sea vattenbroms för några år sen mha hävarm & vikter.
Använde vanlig badrumsvåg samt måttband för att bestämma längd/vikt dvs vridmoment.
Kalibrerade upp till 1000Nm för att kunna komma igång och köra.
Några månader senare kalibrerades momentgivaren av SP för ett viktigt test, då skiljde det bara 1-2% mellan min egen och deras kalibrering.
För att korrigera mätdata behövs ju bara en väderstation samt miniräknare.
Detta betyder att en noggrannt kalibrerad hemmabygd bromsbänk kan visa väldigt korrekta siffror.
Trevligt projekt förresten
Mvh Marco
Använde vanlig badrumsvåg samt måttband för att bestämma längd/vikt dvs vridmoment.
Kalibrerade upp till 1000Nm för att kunna komma igång och köra.
Några månader senare kalibrerades momentgivaren av SP för ett viktigt test, då skiljde det bara 1-2% mellan min egen och deras kalibrering.
För att korrigera mätdata behövs ju bara en väderstation samt miniräknare.
Detta betyder att en noggrannt kalibrerad hemmabygd bromsbänk kan visa väldigt korrekta siffror.
Trevligt projekt förresten

Mvh Marco
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
svar till HK beroende
Jooo det här med att bromsa motorer .... för min del är det inte så viktigt om det diffar... från en bänk till en annan.... utan för mig är det viktiga att man ser skillbnaden när man börja Bromsa och när man slutar.. DVS för bättringen... Och vrid och kurvor är viktigare När man skall få till enkörbar motor är svårare än att sikta påmöjliga högsta HK.
Och inte minst så ärdet lättare att får reda på om inte något funkar som det ska.... dumt att åka till ett race skruva och prova.... Klart skruva måste man ändå...men att undvika fel källor
Ps jag tvilar inte på eran kalibring av bänken DS
Och inte minst så ärdet lättare att får reda på om inte något funkar som det ska.... dumt att åka till ett race skruva och prova.... Klart skruva måste man ändå...men att undvika fel källor
Ps jag tvilar inte på eran kalibring av bänken DS
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Visst kan det väl vara roligt att grejerna är bra kalibrerade och att man kan jämföra sig med andra..
Men så som jag ser det så är det helt klart viktigare att bänken ger ett repeterbart resultat än att den visar 100% korrekt effekt/vrid.
Om den nu funkar bra och ger ett repeterbart resultat, så blir man ju inte bara lite sugen på att kopiera alt. köpa grejer av er!
Men så som jag ser det så är det helt klart viktigare att bänken ger ett repeterbart resultat än att den visar 100% korrekt effekt/vrid.
Om den nu funkar bra och ger ett repeterbart resultat, så blir man ju inte bara lite sugen på att kopiera alt. köpa grejer av er!

Absolut, tycker det här är skitintressantThorsella skrev:Eller så kan man säga att det är förbannat grymt att han byggt en EGEN broms bänk som han kan bromsa sina motorer i utan att behöva åka till dyra ställen. Spela roll om den felar 100häst han kan iaf provköra motorn

Som andra sagt, huvudsaken är ju att det fungerar och att man kan se skillnaden när man ändrar något.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Riktigt häftigt är det!
Imponerande handlingskraftfighet att ge sig på det från början
Min åsikt är att man inte skall hålla på och kompensera fram och tillbaks. Motorn bromsade xxx antal hästkrafter vid det tillfället - det känns mest rätt för mig ? Eventuellt kan man justera för en sugmotor om man vill jämföra sig med sina egna siffror från annat tillfälle eller med andras siffror. Men på en överladdad motor tycker jag att det blir fel. Så länge man själv vet man man håller på med och att man när man redovisar siffrorna har ordning på vad det är man säger - då fungerar båda varianterna.
Mats
Imponerande handlingskraftfighet att ge sig på det från början

Min åsikt är att man inte skall hålla på och kompensera fram och tillbaks. Motorn bromsade xxx antal hästkrafter vid det tillfället - det känns mest rätt för mig ? Eventuellt kan man justera för en sugmotor om man vill jämföra sig med sina egna siffror från annat tillfälle eller med andras siffror. Men på en överladdad motor tycker jag att det blir fel. Så länge man själv vet man man håller på med och att man när man redovisar siffrorna har ordning på vad det är man säger - då fungerar båda varianterna.
Mats
en liten film på en bromsning! bara på mätningen
http://www.youtube.com/watch?v=PtRWDPjYUtM
notera att laddtrycket sjunker 1hg på högre varv
antagligen pga motryck i grenröret och dålig spänst i wg klockan
en liten test utan ladtrycksrör på så gav motorn 108.7hp
http://www.youtube.com/watch?v=PtRWDPjYUtM
notera att laddtrycket sjunker 1hg på högre varv
antagligen pga motryck i grenröret och dålig spänst i wg klockan
en liten test utan ladtrycksrör på så gav motorn 108.7hp
Senast redigerad av primer den lör dec 19, 2009 11:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm