Sida 2 av 2
Postat: tor dec 31, 2009 1:56 pm
av Fred
Kadett4wd skrev:Fred skrev:*text*
Men då kör ni inte E85 va?
Det stämmer årets setup kördes det med racesoppa, men förra setupen kördes det med e85 och då plockades 974 hk med runt 2.6-2.7 bar, så effektmässigt är vi i princip lika nöjda med etanolen.
Postat: tor dec 31, 2009 1:57 pm
av Fred
fugazi skrev:4g63=>74,5mm=>2,1liter...
Får inte ihop det riktigt...
Men förklara gärna för mig... Kanske inte är samma motor?
(Antar att det är en 1G-topp på den med 1000hk+, eller kör du 2G för högre gashastighet?)
edit: Nu gick det upp ett ljus...
En 74,5mm snurra... jaja. Trodde att du menade borr eller slag...
Men... förklara gärna mer av setupen iaf!
Ursäkta att jag var otydlig men du förstod det hela rätt, det sitter en evo 9 topp på (2G).
Postat: tor dec 31, 2009 3:18 pm
av Norbäck
Har för mig det vart 240wNm vid 2500rpm med 6,8:1 i en 3,5l 12v NA när polaren bromsade sin bil på V-power. Har inte kollat papprena från e85 bromsningen.
Dock ganska ointressant då den inte ska gå som NA.
Postat: tor dec 31, 2009 8:43 pm
av Kadett4wd
Norbäck skrev:Har för mig det vart 240wNm vid 2500rpm med 6,8:1 i en 3,5l 12v NA när polaren bromsade sin bil på V-power. Har inte kollat papprena från e85 bromsningen.
Dock ganska ointressant då den inte ska gå som NA.
Vrid kan man få även med lågt komp, fast nu är juh inte 240Nm på hjulen nån vidare hög siffra heller för en 3.5l 6a
kan det vara kring 290Nm i motorn?
Jämnförelse: min merca motor har 415Nm/3600rpm i motorn(3.6 liter) enligt chiptillverkaren,skall vara ca 360nm på hjulen och vid just 2500rpm är det 325WNm(med automatlåda).
Hade kanske varit 335WNm med manuell. (i övrigt otrimmad)
Fast ni missförstår vad jag är ute efter, den här ettrigheten INNAN man gett fullt, den där känslan av att allt går lätt, att motorn känns 'kripsig' och yster.
Som en 125a cross.. den suger iväg fastän man inte gett full gas.
Postat: tor dec 31, 2009 11:31 pm
av Pimplaren
Min maskin ska ha 8.0 i komp, nu frästa fbrum som är från början större än original och 0.3 högre packning är original.
Jag tycker bilen känns skitstark på e85 under ladd, dock bigblock (BMW 3.5liter).

Postat: tor dec 31, 2009 11:42 pm
av sikko
Min erfarenhet är att tex 9- 10.0 i komp fungerar till ladd max 1.5bar. Min m50 gav 385whp vid 1,4 och 382whp vid 1,1 bar. M5 motorn gav 772 vid 1.2bar med 8.0 i komp lika en m20b23 gav mer pulver deståmer man laddade.
Man sänker säkert vridet ett par hundra varv och får en motor som drar längre i vrid registret.
Mycket pulver lite motorvolym = lågt komp, Mycket pulver vassa kammar medel komp.
Komp ger effekt jag håller på att bygga en motorbänk då ska det bli svart på vitt...
Postat: fre jan 01, 2010 1:08 am
av Kadett4wd
en sak jag dock inte har en aning om är att juh större kolv, eller mera överkvadratisk motor rättare sagt verkar mera känslig för spik.
Evo motorn är juh typ 86x86, inte riktigt men millimetrar därifrån.
Opelmaskinen är 86x86 std(min är 87x95.4 alltså underkvadratisk)
Volvomaskinerna vad är de? 96x8x?
Postat: fre jan 01, 2010 2:23 am
av caterpillar
volvo b21= 92x80
volvo b23/ 230= 96x80
volvo marine b25= 96x86
audi 2,2 = 81x86,4
audi 2,3= 82,5 x86,4
audi 2,4 d= 79,5x95,5
audi2,5d=81x95,5
audi 2,8=84x100

Postat: fre jan 01, 2010 3:50 am
av Norbäck
Kadett4wd skrev:*text*
Som sagt, ganska ointressant vad den ger som Na egentligen då den är byggd för höga laddtryck.
En s38b38 ger snarlikt med betydligt högre komp, men vad den här ger med max komp för en sugmotor är ointressant eftersom den är byggd för övertryck.
Postat: fre jan 01, 2010 12:59 pm
av knotan
Norbäck skrev:
Som sagt, ganska ointressant vad den ger som Na egentligen då den är byggd för höga laddtryck.
En s38b38 ger snarlikt med betydligt högre komp, men vad den här ger med max komp för en sugmotor är ointressant eftersom den är byggd för övertryck.
det jag menar5 med.
iom han redan har färdiga delar (som jag fattat ialafall) så känns det dumt att byta redan befintliga delar för att göra en så pass liten komphöjjning.
på det pass höga laddtrycket som han lär koma upp på så tror jag kompet kommer spela väldigt liten possetiv roll...
för "meskörningsegenskaperna" skulle man säkert tjäna lite på högre kompa, nu är det väll inte så ofta dem registrena kommer prioriteras i detta fallet..
Postat: fre jan 01, 2010 4:06 pm
av Jerry Lundgren
den här ettrigheten INNAN man gett fullt, den där känslan av att allt går lätt, att motorn känns 'kripsig' och yster.
.....That´s the shit. Man kanske börjar bli gammal men dom där orden är sanningen.
///Jerry Lundgren
Postat: sön jan 03, 2010 12:09 am
av youask
Kadett4wd skrev:en sak jag dock inte har en aning om är att juh större kolv, eller mera överkvadratisk motor rättare sagt verkar mera känslig för spik.
Evo motorn är juh typ 86x86, inte riktigt men millimetrar därifrån.
Opelmaskinen är 86x86 std(min är 87x95.4 alltså underkvadratisk)
Volvomaskinerna vad är de? 96x8x?
85mm borr och 88mm slag på evo'n orginal 2.0liter.
Postat: lör jan 16, 2010 10:30 pm
av ottoturbo