Sida 2 av 11
Postat: ons jan 13, 2010 11:37 pm
av B_Christoffersson
figurt skrev:okej, njae de kan ja ju förstå iofs! Handlade han elementen på samma ställe? eller vars få man tag på sånna?
tror att har köpte dom av en kille från kalix tror även han har haft ute annons här på forumet eller om om de var i en tråd här på diesel han skrev att han sålde
Postat: ons jan 13, 2010 11:42 pm
av B_Christoffersson
kom just på att de var på mbsca forumet jag hade sett de
Postat: tor jan 14, 2010 12:29 am
av Figurt
axL_ skrev:kom just på att de var på mbsca forumet jag hade sett de
tro inte du kan leta fram?
Postat: tor jan 14, 2010 2:13 am
av B_Christoffersson
gurre_88 tror jag han heter på mbsca såg även att han hade en pump med 6mm element till salu
Postat: tor jan 14, 2010 5:52 am
av per a
precis som hk beroende säger så sitter det väldigt klena axlar i mercor som har klena
motorer orginal. 300tdt hat mittimellen storleken och W124 med m104 motor har en stor klump och även driv axlar/knutar skiljer. dom klumparna sitter ju på bilar med 400hk
orginal och över 2ton och fins med diffbromsar
Postat: fre jan 15, 2010 2:24 am
av B_Christoffersson
säger absolut inte att merca har bra bakaxlar men mycket beror nog på att dom flesta mercor har rullat några tusen mil och klumpen är i behov av renovering, men de som tar död på klumparna är "enhjulsspinn" precis som tidigare nämt
Postat: fre jan 15, 2010 5:40 am
av per a
jo och så kan man ju välja en så stor klump som möjligt
fins det någon som kört sönder en stor merca klump?
Postat: fre jan 15, 2010 4:36 pm
av Bonden_85
Som det nämdes tidigare så varierar skicket på beg. axlar ganska mkt, och om man svetsar så gäller det att vara noga med att byta olja ett par gånger.
Med min 123:a så körde jag över ett år med samma klump, svetsad med ca 25000 mil på nacken. Det ska tilläggas att under det året så körde jag en hel driftingserie samt en hel del sjöåkning.
Växellådor som funkar skapligt i mercavärlden hittar man i 190E 16V (getrag) och 300E 24V(ZF)
Om man bara ska åka runt och busa på stan osv. så funkar det med ZF lådan + original dubbelmasse svänghjul + original koppling.
Ska man åka rakt fram så är det nog getrag + värre koppling, gärna flerskivig som behövs.
Större klumpar finns tex på w126, före -85 passar på 123 efter -85 ska troligtvis passa 124.
//Johan
Postat: mån jan 18, 2010 2:58 am
av t_walla
Ellementen köpte han av mig å vill ni ha pumpar ombygda så kan jag å han som hjälpte din bror med hans pumpbygge ev bygga fler pumpar .
Jag själv åker med ombygd pump i en 606 turbo.
Min bil finns med i Bilsport 2009 nr 26
Christoffersson skrev:ja elementen är väldigt svåra att hitta tyvär och dom köpte han inte dära
jag tror han köpte dom från usa eller nå
Postat: mån jan 18, 2010 9:01 am
av Christoffersson
men får du tag i 8 mm
är de inte bara 7mm pumpelement du säljer eller har du hittat dom större
Postat: mån jan 18, 2010 11:34 am
av t_walla
Det stämmer 7mm just nu håller på å försöker få tag i 8mm till vettiga priser. Fördyra de men kan få tag på .. Men det är ju ingen ide med 8mm om man inte fixar till allt annat först och får en bra helhet i drivlinan.
Postat: mån jan 18, 2010 8:51 pm
av Allu D.
Om allt står rätt till i en exempel 606 motor så räcker 7mm till 600-700hk
men det ligger en hel del jobb bakom för att få ut det...

Postat: mån jan 18, 2010 10:06 pm
av Christoffersson
t_walla skrev: Men det är ju ingen ide med 8mm om man inte fixar till allt annat först och får en bra helhet i drivlinan.
med andra ord ska man inte byta någonting i motorn alls då mercas drivlina inte går få bra i sin helhet ens med en 200 d orginalmotor

Postat: tis jan 19, 2010 12:22 am
av Cpt Tuttle
Nåja. Jag har inte knäckt någon bakaxel än med mer än dubbla effekten motför en 200D så man ska väl inte överdriva heller...
Postat: tis jan 19, 2010 2:42 am
av B_Christoffersson
Cpt Tuttle skrev:Nåja. Jag har inte knäckt någon bakaxel än med mer än dubbla effekten motför en 200D så man ska väl inte överdriva heller...
Fanns väll en hel del ironi i de han skrev.
De stämmer bra som t_walla skrev att de är ingen idé att trimma mer om man inte får drivlinan att hålla