Sida 2 av 2
Postat: lör jan 16, 2010 7:53 pm
av caseih
haha, angående högglanspoleringen så är det inte den som är problemet. Bilen min har många detaljer som är högglanspolerade...
Men det jag tänkte på va om jag skulle lacka centrumet före och sen polera för att slutligen dra på klarlack sist.
Eller polera kanten först och sen lacka centrum och i samma veva lacka klarlacken.
Jag lutar väll åt att jag lämnar in dom på blästring och då får dom blästra hela fälgen, sen får dom grunda centrum på dom. Och sen polerar jag och sist så får svartfärgen och klarlacken åka på...
Postat: lör jan 16, 2010 9:26 pm
av Christoffersson
jo lackera sist annars finns de risk att du skadar lackeringen och måste göra om de ytteligare en gång
är man bara duktig på att maskera så är de inte så svårt att lacka sen och köp för guds skull riktig maskeringstejp och ingenting från biltema
den kan man ju pissa på så löser de ju upp klistret

Postat: lör jan 16, 2010 9:57 pm
av caseih
Haha nä ingen biltema skit.
Jag polerar bara skiten sen får nån lackerare maskera å lackera! skönt å slippa sån skit!
Postat: sön jan 17, 2010 7:30 pm
av Daniel-635
Det kan gå att spänna fälgen med ytterkanten på backarna på chucken.
Alltså kräng hela fälgen över chucken och öppna chucken tills det yttersta på backarna tar i. (kan vara svårt att komma åt med chuck nyckeln dock)
Men var försiktig så det inte händer några tråkigheter, en svarv är inte att leka med....
Här är en liten guide som jag skrev en gång i tiden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ght=polera
Split fälgar är MYCKET lättare att polera än en gjuten fälg men det går aven med dessa, dock kan resultatet variera.
Jag rekommenderar att INTE lacka det polerade, är det så blankt som på bilden där mina är färdiga fäster inte färgen bra alls, och det är bättre att vaxa dem ett par ggr. om året istället. (Förutsatt att man inte kör med dem när det är vägsalt)
Börja INTE med för grovt papper, det får man äta upp flera gånger om senare..... Jag rekommenderar 120 eller hellre 240.
Postat: sön jan 17, 2010 7:54 pm
av caseih
Problemet är att Backarna räcker inte till för att späna fast fälgen, dessutom vill jag inte göra det eftersom jag vet vad som kan hända om det går fel
Nej jag ska nog göra nån adapter eller köpa en axeltapp, vi får se vart det bär åt.
Intressant tråd du hade där. Dock ska jag nog göra annorlunda.
Jag hade först tänkt lämna in mina fälgar på bläster, sen sätta upp dom i svarven. Och börja med sanpapper 240 tror jag, Sen tänker jag vattenslipa upp till papper 1200. Sen börjar jag polera med ett polermedel och duk i svarven.
Jag håller med dig om att det inte är så smart att klarlacka direkt på polerad yta, men enligt vissa så fungerar det utmärkt om man ruggar av ytan litagrann med mycket fint sandpapper. Fast ytan blir naturligtvis inte lika glänsande med lack. Men däremot blir den lättare att sköta.
Postat: tis jan 19, 2010 1:05 am
av Ventilen
Jag hade undvikit o blästra kanten du ska polera, bättre o slipa bort de i svarven med typ 240 papper som du skrev, blir ett jefla jobb o slipa bort porerna om de är grovt blästrat.
Hade själv polerat först o sen lackat centrumet. . .
Renoverade själv 4 st 19" fälgar förra vintern. Skruvade ut backarna så dom låg an i mot anläggningsytan som normalt sett ligger i mot skivan sen roterande dubb i centrumhålet. funkade bra för min del.
Postat: tis jan 19, 2010 5:01 pm
av caseih
jajusst de.
Men om jag glasblästrar dom så ska det väll inte bli en massa porer? ska ta å kolla upp det med blästerföretaget. Blir det för groft så är det ju ingen mening att bara blästra centrum, då kan ju en lackfirma slipa å lacka det istället.
jaha okej, är ju en metod det också, men jag vill nog ändå hellst ha en axeltapp att sätta fast fälgarna i. Då slipper man ju dubben också. samt att man vet att skiten sitter fast!

Postat: fre jan 22, 2010 9:55 am
av caseih
Nu har jag fått hem fälgarna, dom var i bättra skick än väntat:)
Fälgbanorna är polerade(dock inte högglans) sen fabrik men är klarlackade. Så nu ska jag skaffa bums (färgbrottagning) och högglanspolera dom. Tyvärr är klarlacken borta på vissa ställen så där har dom oxiderat rejält, men det går nog bra att polera upp ändå.
Blir nog vattenslipning upp till 1200 papper, sen polering med meguairs och lumpskiva. Sen lackas centrumen svart, av nån lackfirma.
Och en axeltapp är beställd på jula så den kommer nog i veckan, får se hur jag gör det stum eftersom den är lagrad. Går ev att skruva fast lagret.
Postat: lör jan 23, 2010 1:38 pm
av caseih
Smetade på nått supermedel igår på en fälg. I morse var det nästan bara att spola bort klarlacken! skitfränt!
det visade sig att under klarlacken va fälgbanan nästan polerad, så det var ett pluss! synd bara att klarlacken hade spruckit på flera ställen på 3 fälgar, så att det finns rätt stora ytor som är oxiderade, men dom försvinner nog med lite puts:)
Postat: ons feb 24, 2010 9:53 pm
av heffen
annars kan du ju hissa upp bilen starta å lägga i växel sen är det bara att polera kanten blir ju som om du skulle ha den i svarven, kanske blir svårt på en bil utan diff broms ja vet inte. en kompis får holla imot de däcket du inte ska polera
