Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Du klarar dig med orginal vev och stakar, men sätt ARP bult till stakarna iaf.
10.5:1 i komp
bra toppar med 2,02 och 1,6 ventiler
en kam med runt 230-240 dur @ .050 och runt .500 i lyft
Holley 650-750
Edelbrock RMP Air-gap insug.
headers.
du borde klara dig under 30K om du hittar lite grejor beg.
Men det finns bra färdiga kitt åt dig om du känner att pengarna räcker till ett par alu lock också.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2098/?rtype=10
10.5:1 i komp
bra toppar med 2,02 och 1,6 ventiler
en kam med runt 230-240 dur @ .050 och runt .500 i lyft
Holley 650-750
Edelbrock RMP Air-gap insug.
headers.
du borde klara dig under 30K om du hittar lite grejor beg.
Men det finns bra färdiga kitt åt dig om du känner att pengarna räcker till ett par alu lock också.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2098/?rtype=10
Alla Cheva small- och bigblock har smidda stakar original. Kolvar och vevaxel är oftast gjutna. De gjutna kolvarna är väl det som sätter stopp för högre effekter om du ska köra turbo.Sten skrev:Tackar för svaren!
Om man nu skulle bygga sig en 350-400 hp smallblock,vad
behövs och vad kan det kosta?
Måste man ha smidd vev och stakar eller kan man snika på nått?
Klarar man sig med 30000:-?
Har sett att några satsar på singelturbo klarar man sig med en snikigare motor då för 400+hk?
Singelturbo och trycka igenom en Holley -450 hk, varför inte.
Oj det där såg ju smidigt ut,förgasare,headers och en bra tändning då så är man igång!Blom142 skrev:Du klarar dig med orginal vev och stakar, men sätt ARP bult till stakarna iaf.
10.5:1 i komp
bra toppar med 2,02 och 1,6 ventiler
en kam med runt 230-240 dur @ .050 och runt .500 i lyft
Holley 650-750
Edelbrock RMP Air-gap insug.
headers.
du borde klara dig under 30K om du hittar lite grejor beg.
Men det finns bra färdiga kitt åt dig om du känner att pengarna räcker till ett par alu lock också.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2098/?rtype=10
Vad kan det där kosta innan det är hemma på gårn?
Ok,så en orginal smallblock klarar nästan 450 med turbo?Steff skrev:Alla Cheva small- och bigblock har smidda stakar original. Kolvar och vevaxel är oftast gjutna. De gjutna kolvarna är väl det som sätter stopp för högre effekter om du ska köra turbo.Sten skrev:Tackar för svaren!
Om man nu skulle bygga sig en 350-400 hp smallblock,vad
behövs och vad kan det kosta?
Måste man ha smidd vev och stakar eller kan man snika på nått?
Klarar man sig med 30000:-?
Har sett att några satsar på singelturbo klarar man sig med en snikigare motor då för 400+hk?
Singelturbo och trycka igenom en Holley -450 hk, varför inte.
Ska dom kompsänkas då eller är det redan lågt komp?
Ps. Såg att det finns flera trådar om smallblockturbo,men fortsätt gärna skriv här ändå....Ds.
Ok,så en orginal smallblock klarar nästan 450 med turbo?
Ska dom kompsänkas då eller är det redan lågt komp?
Ps. Såg att det finns flera trådar om smallblockturbo,men fortsätt gärna skriv här ändå....Ds.[/quote]
450 hk ur en 350 är bara ca. 75 liter hästar eller som en jämförelse 150 hk ur en B20 och det ska väl till och med en Cheva tåla.
Om Du har motor VIN nummer eller gjutnummer på topparna så kanske vi kan få fram vilket komp. din motor har.
Eftersom jag är en gammal gubbe och tyckte det var för kallt i garaget ikväll så räknade jag lite snabbt på ett "snik singel turbo bygge" som trycker igenom en förgasare. Summan blev ca. 23000:- och då är det en hel del begagnade grejer ändå + en del kines.
Men det är allt ifrån Bredbands Lambdamätare till bränslepump.
Ska dom kompsänkas då eller är det redan lågt komp?
Ps. Såg att det finns flera trådar om smallblockturbo,men fortsätt gärna skriv här ändå....Ds.[/quote]
450 hk ur en 350 är bara ca. 75 liter hästar eller som en jämförelse 150 hk ur en B20 och det ska väl till och med en Cheva tåla.
Om Du har motor VIN nummer eller gjutnummer på topparna så kanske vi kan få fram vilket komp. din motor har.
Eftersom jag är en gammal gubbe och tyckte det var för kallt i garaget ikväll så räknade jag lite snabbt på ett "snik singel turbo bygge" som trycker igenom en förgasare. Summan blev ca. 23000:- och då är det en hel del begagnade grejer ändå + en del kines.
Men det är allt ifrån Bredbands Lambdamätare till bränslepump.
Re: Trimsteg cheva 350.
Uppar den här tråden då det är lite intressant med V8a!
Men nu är det ny fundering,en 305 standard typ som sitter i IROC Camaron mfl skulle en sån må bra av turbo?
Alltså helt standard förutom en anpassad förgasare och headers/grenrör till en typ HX50.
Är man i fantasins värld om man tror man kan plocka ut 400+hk ur den kombinationen?
Tanken var att bygga riktigt "budget" men ändå kosta på där det behövs.
Typ att köpa en mauell Camaro (IROC modellen) och få lite (mycket....) kräm för en "billig" slant.
Haha,nu ser jag ju att du "Steff" redan räknat,men du/ni får gärna räkna upp vad som behövs.
Mvh/Sten.
Men nu är det ny fundering,en 305 standard typ som sitter i IROC Camaron mfl skulle en sån må bra av turbo?
Alltså helt standard förutom en anpassad förgasare och headers/grenrör till en typ HX50.
Är man i fantasins värld om man tror man kan plocka ut 400+hk ur den kombinationen?
Tanken var att bygga riktigt "budget" men ändå kosta på där det behövs.
Typ att köpa en mauell Camaro (IROC modellen) och få lite (mycket....) kräm för en "billig" slant.
Haha,nu ser jag ju att du "Steff" redan räknat,men du/ni får gärna räkna upp vad som behövs.
Mvh/Sten.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Har du sett min tråd? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Där försöker jag mig på det
Nu har jag portat topparna, satt i vassare kam och nya lager och så, men hade jag börjat om så hade jag bara laddat på originalmotorn. Dom flesta 305 som har bromsats i originalutförande lämnar strax under 200 hk så 400+ är ju inga konstigheter att plocka ut. Jag hoppas på mer än så!
Kan göra en liten lista:
Hx 55:a 2500:-
Holley 650 DP med plastflottörer och munstyckslåda. 3000:-
Bränsletrycksregulator, typ Misab. 800:-
Carbhat, köpa färdig. 2200:-
Bränslepump. 800:-
Grenrör. 2000:-
Ic. 1800:-
Slangar, avgassystem, filter mm. mm. 5000:-
Det är väl någon typ av riktlinje på vad det kan tänkas kosta. Priserna är ungefärliga och frakt är medräknat i en del grejer, lätt att glömma av men den ska ju med betalas.
Mina grenrör har kostat ungefär 2000:- att göra. Det jag har köpt färdigt till dom va turboflänsen, resten har jag gjort själv. Kl har ju grenrörsflänsarna med men dom kostar 850:-. Carbhat/plenum byggde jag själv också, men jag rekomenderar nog att köpa en färdig från Superior Airflow ist. Min har nog bara kostat 500:- men det har tagit många timmar.. Mitt tips är att bygga hela turbosystemet färdigt och sedan ladda på tills standardmotorn pajar eller du vill ha mer effekt. Har man hela systemet klart är det ju lätt sen och bara bygga bättre motor. Du behöver ju koppling/tryckplatta med. 2500-3000:- T-5 lådan som sitter i är inte det hållbaraste som byggts, men jag tror det håller ett tag om man kör smart.
/David
Där försöker jag mig på det
Nu har jag portat topparna, satt i vassare kam och nya lager och så, men hade jag börjat om så hade jag bara laddat på originalmotorn. Dom flesta 305 som har bromsats i originalutförande lämnar strax under 200 hk så 400+ är ju inga konstigheter att plocka ut. Jag hoppas på mer än så!
Kan göra en liten lista:
Hx 55:a 2500:-
Holley 650 DP med plastflottörer och munstyckslåda. 3000:-
Bränsletrycksregulator, typ Misab. 800:-
Carbhat, köpa färdig. 2200:-
Bränslepump. 800:-
Grenrör. 2000:-
Ic. 1800:-
Slangar, avgassystem, filter mm. mm. 5000:-
Det är väl någon typ av riktlinje på vad det kan tänkas kosta. Priserna är ungefärliga och frakt är medräknat i en del grejer, lätt att glömma av men den ska ju med betalas.
Mina grenrör har kostat ungefär 2000:- att göra. Det jag har köpt färdigt till dom va turboflänsen, resten har jag gjort själv. Kl har ju grenrörsflänsarna med men dom kostar 850:-. Carbhat/plenum byggde jag själv också, men jag rekomenderar nog att köpa en färdig från Superior Airflow ist. Min har nog bara kostat 500:- men det har tagit många timmar.. Mitt tips är att bygga hela turbosystemet färdigt och sedan ladda på tills standardmotorn pajar eller du vill ha mer effekt. Har man hela systemet klart är det ju lätt sen och bara bygga bättre motor. Du behöver ju koppling/tryckplatta med. 2500-3000:- T-5 lådan som sitter i är inte det hållbaraste som byggts, men jag tror det håller ett tag om man kör smart.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Kom på att du behöver Bredbandslambda och tändning med Jag köpte VEMS bredbandslambda och avgastemmätare av Mattias här på Sävar, tror det va runt 3000:- med grejer till att mäta avgastemp också. Tändningen kan du sköta med en stummad fördelare, eller en stummad fördelare och en MSD 6BTM som du kan backa tändningen vid laddtryck med. Har även sett en som byggde om en vanlig fördelare med en dubbelverkande vacumklocka.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Tack för ett jättebra svar!
Har tjuvkikat i din tråd,men när jag såg att topparna skulle portas så tänkte jag att det kanske blir mycket "special".
Tror på din ide att bygga turbo på "standard" och sedan bygga vidare om man skulle vilja ha mera.
Har tittat på färdiga crate motorer från "Bestengineshop" men vill man ha över 400hk så är det ju typ från ca50000:-
För 350-370 hk motorer så finns dom från ca40000:- men då är man ju lixom "låst" där....
Tänkte att om man kan bygga turbo för ca 20-25000:- och få ut 400hk pålitliga hk,så har man ju möjlighet att utveckla eftersom.
Kanske Jens ser detta och komenterar,han brukar ju också gilla sådana här projekt.
Har tjuvkikat i din tråd,men när jag såg att topparna skulle portas så tänkte jag att det kanske blir mycket "special".
Tror på din ide att bygga turbo på "standard" och sedan bygga vidare om man skulle vilja ha mera.
Har tittat på färdiga crate motorer från "Bestengineshop" men vill man ha över 400hk så är det ju typ från ca50000:-
För 350-370 hk motorer så finns dom från ca40000:- men då är man ju lixom "låst" där....
Tänkte att om man kan bygga turbo för ca 20-25000:- och få ut 400hk pålitliga hk,så har man ju möjlighet att utveckla eftersom.
Kanske Jens ser detta och komenterar,han brukar ju också gilla sådana här projekt.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Sen tänkte jag att det var bra att ha 305 för pajar den så kan man ju sätta dit en "ny",då dom är billiga.
Man har lixom råd att "blåsa" den om man skulle göra fel.
Man har lixom råd att "blåsa" den om man skulle göra fel.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Klart man kan trimma en 305. Den har ju trots allt fem liters slagvolym. Som sugmotor får man varva den mer för samma effekt än en 350 och cylinderdiametern begränsar användandet av stora ventiler, men man kan komma ganska långt med en sån motor också.
Med överladdning så är ventildian inte riktigt samma begränsning om man inte jagar stora effekter förståss
Med överladdning så är ventildian inte riktigt samma begränsning om man inte jagar stora effekter förståss
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Tål dom varv?
Eller vad är max för att vara "safe"?
Eller vad är max för att vara "safe"?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Utan att vara kunnig om 305:or så vågar jag nog påstå att de är mer varvtåliga än 350.
motivering: Samma ramlagerdia o kortare slag, vilket ger en vev med högre självsvängningsvarvtal och lägre amplitud... (kan också ses på svängningsdämparna, vilka brukar vara relativt små.)
Hur mycket en veåtta klarar i varv går egentligen inte att säga. De är i alla fall inte konstruerade för att gå konstant på höga varvtal.
En vad jag vågat kalla kvalificerad gissning är ju högre varv desto kortare livslängd på veven om man inte råkar hamna på en självsvängningsnod (ett självsvängningsvarvtal) som man inte har dämpad, då håller den inte alls länge utan mattas ut fort.
I NASCAR varvar de mycket under lång tid, men då har de också gjort en massa beräkningar på veven och vet vilka varvtal som är kritiska och så vidare och har gjort kvalificerade uppskattningar på livslängden. Men för oss vanliga dödliga går det inte att säja vad en vev klarar.
en gjuten vev är "sämst", en smidd är bättre.
Sen finns det eftermarknadsvevar som är gjutna och är betydligt starkare än GM:s original smidda.. (ungefär dubbla brotthållfastheten mot original gjuten). Finns garanterat smidda eftermarknads som är ännu starkare också.
motivering: Samma ramlagerdia o kortare slag, vilket ger en vev med högre självsvängningsvarvtal och lägre amplitud... (kan också ses på svängningsdämparna, vilka brukar vara relativt små.)
Hur mycket en veåtta klarar i varv går egentligen inte att säga. De är i alla fall inte konstruerade för att gå konstant på höga varvtal.
En vad jag vågat kalla kvalificerad gissning är ju högre varv desto kortare livslängd på veven om man inte råkar hamna på en självsvängningsnod (ett självsvängningsvarvtal) som man inte har dämpad, då håller den inte alls länge utan mattas ut fort.
I NASCAR varvar de mycket under lång tid, men då har de också gjort en massa beräkningar på veven och vet vilka varvtal som är kritiska och så vidare och har gjort kvalificerade uppskattningar på livslängden. Men för oss vanliga dödliga går det inte att säja vad en vev klarar.
en gjuten vev är "sämst", en smidd är bättre.
Sen finns det eftermarknadsvevar som är gjutna och är betydligt starkare än GM:s original smidda.. (ungefär dubbla brotthållfastheten mot original gjuten). Finns garanterat smidda eftermarknads som är ännu starkare också.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 502
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Nu är du ute och cyklar Hauge. 305 och 350 har ju samma slaglängd dvs 3.48 tum
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!