B18 Turbo - Startproblem - AKUT!!! Det roliga tog slut...

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

larsat skrev:surt.. ser fräckt ut iaf, anände du ny regulator? tänkte om trycket var så lågt ställt från fabrik dom ska ju inte ha så mycke soppa, är du säker på att den får övertryck som den ska då ger den ju mer :roll:
Japp...köpte den ny ifrån KG.
Har testat med lite olika tryck...Vad bör man ligga på i grund tryck???
Har inte börjat skruva på nå laddtryck än...men det kommer...var så säker... :D
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

tufårti skrev:haha kjell d vart 242an.ut och skruva nu så d blir nåt :D
Ja du Retard...det blev ju det...Å det gick ju det å....Men du måste vara mera försiktig om mina fälgar när du kör...dyrt med stora alu hjul jue... :evil:
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

0,2-0,4 bar har jag hört ifrån olika, det ska ju inte ta slut, ifall nålventilerna stänger så åker ju soppan antagligen tillbaka till tanken igen så 0,4 funkar nog bra, håller själv på att installera sådan nu
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Ok...då ligger det ganska bra då...
Har för mig att jag mätte upp det till ca 0,3...men den bara poffar och smäller om man gasar till och för att få upp den på nå varv alls så lär man sega upp den annars bara smäller det ut genom gasarn.
Vad vara felet??
Har för mig att ja läst att tändningen skall backas ca 20 grader... Är det då 20 grader back på vad den ska stå på orginal eller är det -20 grader som gäller???
Jag test backa den till -10 grader å då gick det absolut inte...poff, fräs, spott hela tiden... Fast är det back 20 på orginal som gäller så hamnar väl den där nånstans...jag får fortsätta testa...
Har nån nå tips så hojta gärna till!!!
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tändningen ser du på remskivan på vevaxeln fram, sitter märken där för +10, 0, -10, -20 & -30, tändningen på tomgång kan du ställa på -10 tills vidare.. (eller lite högre (lägre tändning) om du vill) detta är lite klurigt iom att högre innebär lägre men alltså när jag säger högre menar jag MER förtändning = mer minus alltså -10 till -15 nånting blir en bra start..
sedan sitter det ett utstickande "spår" på kåpan bakom skivan det är där man ser vad tändningen är... sätt en stroboscopetändlampa på 1a tändkabeln & lys ner på spåret... då ser du på remskivan vad den visar.. den visar samma hela tiden, sedan vrider du fördelaren tills du får rätt värde prova lite åt båda hållen så ser du skillnaderna...
är bara prova, de är garanterat tändningen som är fel nu!!
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

TAck för det...
Jag fick för mig att det stod för -10 0 +10 +20...
Men står det för +10 0 -10 -20 så är det ju en annan femma....Det där lär jag kolla upp imorrn...
Annars så har jag ju gjort som du sa..kört med strobe mot piggen och kollat...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Bränsletrycket borde inte vara högre än 0,25!!!! Jag har provat!!
Med 170 nålventil höll det med högre tryck, men den gick väldigt dåligt och kastade svart rök ur avgasröret!!
När jag bytte till 250 nålventil började den flöda direkt!!!
Det bara rann in bränsle tills jag ställde ner bränsletrycket!!
(Förbrukade 3-4 omgångar tändstift innan jag hittade felet)
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

TurboToffi skrev:Bränsletrycket borde inte vara högre än 0,25!!!! Jag har provat!!
Med 170 nålventil höll det med högre tryck, men den gick väldigt dåligt och kastade svart rök ur avgasröret!!
När jag bytte till 250 nålventil började den flöda direkt!!!
Det bara rann in bränsle tills jag ställde ner bränsletrycket!!
(Förbrukade 3-4 omgångar tändstift innan jag hittade felet)
Ok ok...
När du säger nålventil menar du då "hålet" som nålen går ner i eller ventilen som stoppar flödet in till flotörhuset?? Här säger folk olika om dom sakerna...vad är rätt??
Vad manar du med 170 och 250???
Ska låna hem tryckmätarn från jobbet igen och kolla vad jag ligger på för tryck och plocka den boxen igen och se om det sprutar eller inte...Vill fan ha den gå nu...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kör med 25 grader förtändning på full gas med fullt tryck, gör sen en provtryckning. du har troligtvis fel tryck i flotörhuset (lekage eller inget tryck från pleniumen). kolla annars brytarspetsen(putsa av den med ett fint sandpapper. om du har problem med bränsletillförseln till förgasaren så går motorn ändå bra i ca 3-5 sec innan den börjar smälla.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Jens Gustavsson skrev:kör med 25 grader förtändning på full gas med fullt tryck, gör sen en provtryckning. du har troligtvis fel tryck i flotörhuset (lekage eller inget tryck från pleniumen). kolla annars brytarspetsen(putsa av den med ett fint sandpapper. om du har problem med bränsletillförseln till förgasaren så går motorn ändå bra i ca 3-5 sec innan den börjar smälla.
Ok Jens!
Jag ska alltså köra med -25 tändning...alltså 25 grader åt höger på remskivans gradmarkering...
Det där med tryck i flotörhuset...vad menar du då?? soppa tryck eller laddtryck??
Provtryckning av vad?? Soppan???
Spetsarna är nya... ställda på 0,5 mm gap...
Det går liksom inte att gasa fullt heller...Det går att sega upp den på gasen, men drar jag fullt så bara smäller å tjoffar det...
Nu är jag totaly lost! :D
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Kom på nu att jag ställde den åt vänster på remskivan..det blir ju altlså +10...då smällde den som fan och var helt orkes lös...Ska testa imorrn å vrida igång den och testa...
Kommer ju garanterat att meddela hur det har gått..tack!
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Du måste nog börja med att läsa på lite om vanliga saker som tändinställning och ventiljusteringar i tex en rephandbok.
Ang tryck så menade jag att flottörhus-lufttrycket måste var samma som trycket i plenumkammaren för att motorn skall gå på högre belastning än tomgång.

En provtryckning av turbosystemet går till står som en klistrad tråd här någonstans. lycka till!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Det där med tänd inställningen och vent. justering är jag med på...var bara lite "brainfrezze"...Jag hade fått för mig då jag gjorde det att det var tvärtom mot vad det är utmärkt...men det blir ju rätt logiskt om man tänker på hur man vrider fördelarn mm...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Slänger upp en länk till min projekt tråd på TPC forumet så kan ni få se hure ser ut också...
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 130#613130
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Ikvälls åkte stroben fram igen...å tändningen har nu ställts på ca -20....
Nu jäklar går det att varva den iallefall...ett tag sen tar soppan i förgasarn slut och den dör, då låter man pumpen pumpa ett tag sen är det bara vrida igång igen.
Så nu är nästa problem att få soppan att räcka till...det tar jag imorrn för nu börja regnet vräka ner och grannarna blir väl inte allt för imponerade.
Har även börjat vrida på wg staget lite...men mätarn visar fortfarande noll...men då har jag visserligen bara stått still och varvat..ska lösa soppan så ska jag ta en sväng runt kvarteret å se om det börjar flåsa nått...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Skriv svar