Sida 2 av 2
Postat: tis mar 16, 2010 11:54 am
av Ventilfladder
Håller på att försöka hjälpa en polare med hans 08 600RS. Den går som en kanonkula tills man börjar leka vid sidan av leden då börjar den bluddra och sura. Han har provat att bestycka om den men utan framgång problemet är desamma så fort man börjar leka så druknar den i soppa. Är det någon som vågar sig på en diagnos ?
Postat: tis mar 16, 2010 6:18 pm
av exc
Ventilfladder skrev:Håller på att försöka hjälpa en polare med hans 08 600RS. Den går som en kanonkula tills man börjar leka vid sidan av leden då börjar den bluddra och sura. Han har provat att bestycka om den men utan framgång problemet är desamma så fort man börjar leka så druknar den i soppa. Är det någon som vågar sig på en diagnos ?
Rätt säker på att det blir tätt i luftintaget till luftburken, Om du inte har de extrahålen upptagna på ovansidan luftburken (racing bulletin). Men är det då puder så måste du sätta någon sorts mesh över de hålen så den inte drar i sig puder, för då beror det på det. Sen ska du även ha det nya luftfiltret som är som en svamp och på det ska du ha en mesh kondom. Så kör jag, men gör man ett puderdyk så blir man ändå tvungen att daska av meshen på filtret för att den ska gå fint igen. ELLER bygg om till -09 luftintag uppe bakom vindrutan.
Det kan även vara isning i gasarna pga. att den drar i sig puder, igenom extrahålen el. genom filtret om man bara kör med svampen utan kondomen.
Jag har även satt en större plåt/vinge under utblåset så avgaserna har fritt ut, Märkte på min att den inte orkade trycka ut avgaserna om man tex. grävde ner sig, fick lov att sparka bort snön under utblåset.
Postat: mån mar 22, 2010 3:47 pm
av exc
Har i helgen kört med alla ovannämda mods, och jag fick bluddret ändå, så nu har jag nya teorier.

Om man håller stumt 8200 rpm och viker ut i djupsnön och det börjar gå tungt, och kanske varven sjunker oxå. tror jag problemet blir att powerjetsen fortsetter att ge soppa för full mutter och fulla varv och resultatet blir att motorn drunknar. Jag löste det nästan helt med att clicka upp på primären så att den övervarvade en aning och kanske sjönk till 8250 varv när det gick tungt. Blev en helt ny skoter

Man kan ju även koppla ur powerjetsen el. låta de sitta kvar och plugga hålen så man slipper massa felkoder, och ist. köra med större munstycken.