Sida 2 av 16

Postat: tis feb 09, 2010 9:12 pm
av E34 RRT
jahap...till nästa bekymmer nu läcker packboksen till vevaxel måste beställa en ny och montera den i morgon, tur så e det änkelt att byta på en micra.. :)

Postat: tor feb 11, 2010 1:09 pm
av WTB
Ja lite skruvning är allt kul :thumbright:

Postat: tor feb 11, 2010 9:32 pm
av E34 RRT
WTB skrev:Ja lite skruvning är allt kul :thumbright:
jo exakt..ena problemet efter det andra! :D

Postat: lör feb 13, 2010 3:22 pm
av E34 RRT
nu tror jag att jag sa för mycket..för gissa vad dagen problem var?.. :doh: topplocks packningen gav upp..men var pga eget fel då jag hade skruvat ehop motorn med.turbo micrans t-locks bultar men dom var för långa... :lol: men ingen panik det är länge tills det blir sommar.. :roll:
kommer lite bilder i morgon.

Postat: tis feb 16, 2010 8:40 pm
av E34 RRT
jahap nu har vi varit litet och mappat igen.. går juh nog bättre för varje timme man ställer men är så ovan att det tar juh lite tid man vill juh intte köra sönder nånting med våld..

nu en liten FRÅGA: hur fett kan man ca köra med fulllast! drivmedel är 98 oktan bensin, jag vet att det varierar från motor till motor men sådär unjefär.. kan juh berätta vad ni andra kör med!!

Postat: ons feb 17, 2010 10:42 pm
av E34 RRT
ingen som vill berätta!?

Postat: ons feb 17, 2010 11:10 pm
av Eddie
Jag började med lambda 0,7-0,75 och gick upp till 0,82 ungefär på min b21et kompa 7,5:1 vid full gas.
Bara för att ingen annan skriver något :)

Postat: tor feb 18, 2010 9:15 am
av E34 RRT
Eddie skrev:Jag började med lambda 0,7-0,75 och gick upp till 0,82 ungefär på min b21et kompa 7,5:1 vid full gas.
Bara för att ingen annan skriver något :)
jo har märkt det att det är ganska lungt! :) men det var det som jag gissa! jag måste väl börja feta på ganska mycket så är man mera safe!

Postat: tor feb 18, 2010 12:04 pm
av mattias
Har man inte en motor med super-högt kompressions-förhållande och väljusterade 1.5+ bar laddtryck ser jag ingen anledning att köra under lambda 0.80 på etanol. Det späder bara oljan.

Nu har det inte nämnts hur det gjorts i det här fallet, alla har egna sätt att ställa in bränslet. Vid grund-justering av bränslet, oavsett i bänk eller på gatan avbryter jag ett pull direkt jag ser en tendens på att det avviker för mycket från mitt mål-värde. Det kan ta ett par försök innan man kan dra fullgas från tomgång till varvstopp men det går väldigt fort och bilen ska aldrig behöva gå långa stunder på feta blandningar.

Kör man fetare än 0.80 på bensin tappar man oftast enormt med vrid och chansen är stor att det misständer, och då kan man inte heller lita på lambdan som kan visa mager pga allt rest-syre.

Postat: tor feb 18, 2010 12:48 pm
av Jens Gustavsson
E98? det är ju ett diesel aktigt(ersättande) bränsle om jag mins rätt? skrev du rätt eller därför kanse toppacknigen flög :)

Postat: tor feb 18, 2010 2:45 pm
av j björk
På min pv med volvo 16v turbo låg jag väl på ca 0,85 vid maxvrid, och ca 0,9 på högre varv. Detta på e85

Postat: tor feb 18, 2010 4:59 pm
av E34 RRT
Jens Gustavsson skrev:E98? det är ju ett diesel aktigt(ersättande) bränsle om jag mins rätt? skrev du rätt eller därför kanse toppacknigen flög :)
heh ursäkta det var nog vanlig 98 från macken.. :lol:

Postat: tor feb 18, 2010 5:03 pm
av E34 RRT
j björk skrev:På min pv med volvo 16v turbo låg jag väl på ca 0,85 vid maxvrid, och ca 0,9 på högre varv. Detta på e85
det är juh så svårt att jämföra direkt med E85,skulle ochså ha det i tanken men när det intte har kommit här till mina trakter dom har macken och pistolen uppriggad men ingen E85!!!! :evil:

Postat: tor feb 18, 2010 5:29 pm
av mattias
Om det nu är 98 oktan bensin och inte "E98" så är det inte bra att köra fetare än 0.80 lambda, som sagt så misständer det bara och om det nästan fungerar så blir det ändå inget vrid.
Upp till över 0.80 och magra ur så mycket du kan om inte temperaturer och laddtryck är högt. Man märker vad motorn vill ha..

Postat: tor feb 18, 2010 9:11 pm
av E34 RRT
mm..de stämmer men jag har ingen avgastemp mätare! har endast en bredbands lambda och ett öra som "instrument".... :?